Denne tjenesten fra Nav får mye skryt av brukerne. Foto: Kristina Picard
Denne tjenesten fra Nav får mye skryt av brukerne. Foto: Kristina PicardVis mer

Populær tjeneste fra NAV

Ring 800GJELD og få gratis hjelp - med det meste.

Nav blir jevnlig kritisert for sine lange køer og trege ordninger, men ett tilbud får toppkarakter hos brukerne.

Økonomirådstelefonen 800GJELD (800 45 353) er et sted du kan ringe hvis du har spørsmål rundt dine eller andres økonomiske problemer.

Rådgiverne driver ikke saksbehandling, men gir deg enkle råd om hva du selv kan gjøre for å løse situasjonen. Dersom du har økonomiske problemer av mer kompleks art, og derfor trenger mer hjelp, loser rådgiverne deg til rett instans.

Kan være anonym

Dersom du ikke ønsker å oppgi hvem du er, er dette helt i orden. Som innringer kan du fint være anonym.

Du betaler heller ikke noe for tjenesten. Ringer du fra fasttelefon, ringer du også gratis, og dersom du bruker mobiltelefon, kan du få rådgiverne til å ringe deg tilbake slik at du slipper regningen.

Så mange nordmenn blir regnet som dårlige betalere

Får toppkarakter

Kanskje er dette noe av grunnen til at økonomirådstelefonen får toppkarakter fra brukerne. I en undersøkelse fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) skiller denne tjenesten seg positivt ut.

88 prosent av brukerne skal være fornøyd med måten de har blitt mottatt på av rådgiverne, hvorav nesten 60 prosent gir toppkarakter. 80 prosent skal være fornøyd med de rådene de har fått, hvorav 47 prosent gir høyeste karakter, og 85 prosent av brukerne synes de fikk rask hjelp.

Dette kjennetegner en dårlig betaler

–Ta heller en ekstra telefon

Fagansvarlig i 800GJELD Iren Sunde, sier til DinSide at du bør ta kontakt så snart du kjenner at noe ikke er bra.

–Ta kontakt så snart du føler at økonomien ikke lenger er helt i orden. Da kan du få hjelp før du mister kontrollen. Vi oppfordrer folk heller til å ta en telefon for mye enn for lite, både til oss og til kreditorer du skylder penger, sier Sunde.

Hun forteller at de kan ha mange ulike saker i løpet av en dag, og at noe av jobben består i å motivere de som ringer til å ta tak i problemene.

–I løpet av samtalen hører vi hvor langt problemene har kommet. Noe av jobben vår er å henvise personer videre til de rette instanser der vi ikke kan hjelpe. Vi har god oversikt over de instansene personer med økonomiske problemer kan ta kontakt med, sier Sunde.

Kredittkort? Betal inn mer enn de krever

Hun understreker at mange av de som ringer kan ha kommet opp i uforutsette problemer som skaper økonomiske vanskeligheter. Bare av og til skyldes problemene for høyt forbruk, og de kan være helt uforskyldte. Derfor kan den psykologiske hjelpen være like viktig som den økonomiske.