Pommes frites kan gi diabetes

Spiser du mye pommes frites? Da risikerer du å utvikle diabetes, viser ny studie.

Du kan utvikle diabetes type 2 ved å spise for mye poteter. Spesielt pommes frites bør du være forsiktig med, ifølge forskere ved Harvard University.

De har studert matvanene til 85 000 amerikanske kvinner, og kom til et urovekkende resultat. Risikoen for å bli syk var betydelig større hos dem som spiste mye poteter og pommes frites. Verst var utsiktene hos de som sleit med overvekt, skriver Reuters Health.

- Det er fornuftig for de som er i risikogruppen å unngå pommes frites, sier forsker og leder av studien, Thomas L. Halton.

Farlige karbohydrater
Generalsekretær i Norges Diabetesforbund, Bjørnar Allgot, er enig. Han fraråder både de med og uten diabetes å spise pommes frites.

- Friterte poteter inneholder mye fett og hurtige karbohydrater, som er uheldig for blodsukkeret. Dessuten er det en kilde til vektøkning, som er den viktigste faktoren for utvikling av diabetes type 2, sier han til Mozon.

Kokte poteter er imidlertid greit i moderate mengder.

- Sammen med mye frukt og grønt, som har gunstige karbohydrater, er kokte poteter i fornuftige mengder helt greit. Linser og bønner demper hurtigheten på blodsukkerstigningen, og er et fint alternativ, mener Allgot.

Du kan gjøre mye selv for å forebygge utviklingen av diabetes type 2.

Skader viktige celler
Poteten er rik på næring, men har en høy glykemisk indeks (GI) som gir svært rask blodsukkerstigning. Forskerne mener at mye poteter, og spesielt pommes frites, over tid kan skade de insulinproduserende cellene i bukspyttkjertelen. Insulinet er nødvendig for å regulere blodsukkeret.

Mange overvektige og lite aktive voksne opplever å få insulinresistens, og blir da spesielt følsomme for mat med høy glykemisk indeks. Insulinresistens oppstår når kroppen ignorerer signalene som insulinet gir, og kan over tid føre til alvorlige problemer. For høyt kolesterol og blodtrykk, overvekt og diabetes type 2 følger ofte i kjølevannet.

Økt risiko
Studien, som er publisert i American Journal of Clinical Nutrition, viste at kvinnene med det høyeste potetinntaket fikk en fjorten prosent høyere fare for å utvikle diabetes over de neste tjue årene. Blant kvinnene som helst sverget til pommes frites, økte risikoen for å bli syk med tjueen prosent.

Grovt korn, grønnsaker, frukt, bær og belgfrukter har en mye lavere GI-verdi enn poteter og hvitt brød. De er dessuten rike på fiber, vitaminer og mineraler, og inneholder få kalorier og lite fett.

 

Mozon, 27.02.2006