POPULÆRT: Pokémon er slettes ikke bare noe du spiller på mobilen – spillet lever fortsatt i beste velgående som både TV-spill og kort. Sistnevnte kan være mye verdt, spesielt om de er forseglet. Her fra Pokémon World Championships i San Fransisco i fjor. Foto: Justin Sullivan / AFP / NTB Scanpix
POPULÆRT: Pokémon er slettes ikke bare noe du spiller på mobilen – spillet lever fortsatt i beste velgående som både TV-spill og kort. Sistnevnte kan være mye verdt, spesielt om de er forseglet. Her fra Pokémon World Championships i San Fransisco i fjor. Foto: Justin Sullivan / AFP / NTB ScanpixVis mer

Verdien på forseglede samlegjenstander på Finn.no

Pokémon-kort skulle være forseglet, får tilbake tusenlapp

Slik får du tilbake penger om det du kjøpte ikke holder det Finn-annonsen lovet.

Forseglede produkter er den hellige gral for samlere – uansett om det er snakk om gamle TV-spill, plater eller Pokémon-kort.

Prisen på forseglede samlegjenstander er dermed langt høyere enn vanlig. Og har du kjøpt noe du trodde var forseglet, så skal det være forseglet.

Et ferskt vedtak fra Forbrukerklagenemnda (FKU) viser hvordan du kan få penger tilbake om varen du kjøpte, på for eksempel Finn.no, ikke var i så god stand som du trodde.

Pokémon-kort var åpnet

En nordmann kjøpte i fjor en boks full av Pokémon Jungle Booster-kort på Finn.no. Prisen var 4.000 kroner, da boksen skulle inneholde 36 forseglede pakker med spillekort.

Men da mannen mottok pakka i posten, oppdaget han at mange av pakkene var brutt opp eller skadet. Selgeren nekta for at hun hadde brutt opp noe som helst, og mente at skaden måtte ha skjedd under frakt.

Mannen tok så kontakt med en Pokémon-ekspert, som undersøkte pakkene og mente at flere av pakkene måtte ha blitt åpnet for hånd – altså før mannen kjøpte dem.

Mannen tok med seg en skriftlig uttalelse fra eksperten til Forbrukerrådet og videre til FKU, krevde å få penger tilbake og går seirende ut av krangelen.

Derfor fikk han 1.000,-

«Innklagde (selgeren) opplyste i markedsføringen (Finn-annonsen) at de 36 kortpakkene var forseglet/uåpnet, noe 33 av dem ikke var. Selv om hun skal ha vært ukjent med forholdene, foreligger det etter dette en mangel ved varen» skriver FKU i sitt vedtak.

STORT BRUKTMARKED: Kjøperen av Pokémon-kortene hadde planer om å selge dem videre, da forseglede kort kan være mye verdt. Det gikk ikke helt etter planen. Foto: Justin Sullivan / AFP / NTB Scanpix Vis mer

Utvalget tror altså på at selgeren ikke visste at pakkene var brutt opp, men det spiller ingen rolle – selgeren har solgt noe hun ikke har klart å levere.

Kjøperen har da krav på erstatning. Regnestykket tar utgangspunkt i en verdivurdering som Pokémon-eksperten ga, satt opp mot prisen mannen betalte, og ender opp med at mannen har krav på 1.000 kroner avslag i prisen.

Slik får du det samme

Opplever du noe slikt selv, er dette ting å merke seg:

  1. Har annonsen eller selgeren sagt at noe skal være i en viss forfatning, som var viktig for kjøpet og prisen, kan du rette krav mot selgeren om varen ikke lever opp til disse forventningene.
  2. Kjøpsloven regulerer kjøp mellom private for eksempel gjennom Finn.no. Loven åpner for flere typer løsninger, som at selgeren reparerer tingen, gir deg prisavslag eller gir alle pengene tilbake mot at du tilbakeleverer varen.
  3. Oppstår det en tvist mellom deg og selger, kan du ta saken videre til Forbrukerrådet, og Forbrukerklageutvalget om ikke saken løser seg. Avgjørelser herfra er bindende, som en dom.
  4. For å hjelpe deg i en slik tvist, kan det lønne seg med uttalelser fra eksperter; en såkalt sakkyndigvurdering. I saken vi omtaler var det nok med en skriftlig uttalelse fra en kar som driver med salg av Pokémon-kort på nettet.