Plantefett reduserer kolesterolet

I mange planteoljer er det kolesterollignende stoffer, såkalte plantesteroler. De fører til at kolesterolnivået i blodet synker. Nå er også den første plantemargarinen med plantesteroler kommet på markedet i Norge.

Kolesterol er et livsviktig stoff som kroppen produserer hele tiden. Kolesterol trengs blant annet til oppbygging av hormoner og til å frakte fett i blodet - fra fettvev til muskler for eksempel. Hvis det blir for mye kolesterol, kan vi få de velkjente avleiringene i åreveggene. De vil vi helst ha minst mulig av. Da er det lurt å bruke planteoljer i kosten - av to årsaker:

1 - de fleste planteoljer inneholder mye umettede fettsyrer. De krever mindre kolesterol til transporten i blodet enn det mettede fettsyrer krever. Derfor danner kroppen mindre kolesterol når vi spiser planteoljer og myk plantemargarin.

2 - planteoljer inneholder såkalte plantesteroler. Dette er kolesterollignende stoffer. De hindrer at kroppen tar opp kolesterol som fins i matvarer, og fører til at kroppen skiller ut mer kolesterol gjennom tarmen. Dermed faller kolesterolnivået i blodet. I planter har en funnet nærmere 50 forskjellige plantesteroler.

Plantesterolinnholdet varierer noe fra matolje til matolje, og kan også variere med vekstforholdene. Her er eksempler:

Innhold av plantesteroler i vegetabilske oljer og frø

(Innhold av plantesteroler per 100 g olje (ca 1 dl)

Rapsolje0,5-1,1 g

Solsikkeolje 0,2-0,5 g

Soyaolje0,2-0,4 g

Maisolje0,8-2,2 g

Kornvarer 0-0,3 g

Frø 0,5-0,7 g

Til sammenligning:

Vita Proaktiv lettmargarin: 8 g per 100 g

Vanlig norsk kosthold 0,3 g/dag

Finsk kosthold med mye rapsolje 0,4 g/dag

Rapsolje og helkorn er bra

Hvis du spiser en halv desiliter planteolje (50 g) per dag, vil du få i deg opptil ett gram plantesteroler. Hvis du velger rapsolje, vil du få ekstra mye plantesteroler. Plantesterolinnholdet i kosten øker hvis du også spiser frø, mandler, grovt brød og andre helkornprodukter.

Ett gram plantesteroler per dag vil gi fem prosent lavere kolesterol, noe som betyr 0,2-0,3 mmol/l for de fleste. Normalt blodkolesterol er 5-6 mmol/liter blod. En reduksjon på 0,2-0,3 kan høres lite ut, men har faktisk betydning når det gjelder å redusere din risiko for hjerte-karsykdom på lang sikt - særlig for den som er ung og som har bra blodårer i utgangspunktet. Først og fremst er det det ”dårlige” kolesterolet LDL som faller, mens det ”gode” kolesterolet HDL forblir uforandret.

For en 50-60-åring vil reduksjon i blodkolesterolet med 0,5 mmol per liter gi 25 prosent lavere risiko for hjerteinfarkt over en toårsperiode.

Slik bruker du planteoljer

Planteoljer kan vi få ved å bruke olje-eddik-dressing i salaten, helle olje i en tynn stråle over kokte grønnsaker og pasta eller ha litt olje i stedet for margarin på ferskt brød. Vi får også plantesteroler fra matoljer som brukes i majones og margarin, og fra naturlige planteoljer i nøtter og frø. Plantesterolene ødelegges ikke ved koking og tilbereding. Du kan derfor bruke for eksempel rapsolje til steking, men velg da en type raffinert rapsolje som egner seg for steking. Les på etiketten! Noen av rapsoljene får bismak når de varmes opp.

Ny margarin

I Sverige og Finland har en lenge kunnet kjøpe margarin som er tilsatt plantesteroler. Nå er den første margarinen kommet på markedet i Norge. To gram plantesteroler per dag kan redusere blodkolesterolet med ti prosent, og mer hvis en på forhånd har pleid å spise mye fett. Særlig kan denne margarinen være nyttig for dem som har fått påvist høyt blodkolesterol. Med slik margarin i kostholdet kan en få større reduksjon av kolesterolet enn det en kan få av medisiner alene eller kostomlegging alene.

Som for alt annet gjelder regelen: ikke overdriv bruken av ”sterolmargarin”. En bør holde seg under tre gram plantesteroler om dagen. Det betyr et tynt lag av den nye margarinen på maksimalt seks brødskiver. Spiser du ikke brød, kan du bruke litt av margarinen over varme grønnsaker eller pasta for eksempel. Dette er en lettmargarin som ikke egner seg for steking, men kan brukes i baking. Den kolesterolsenkende virkningen kommer ved at noe plantesteroler er til stede i tarmen etter hvert enkelt måltid. Store mengder gir ikke større virkning enn det du får av en dagsdose på to-tre gram.

 

Referanser:Almendingen A, Lia Å: Tidsskr Nor Lægeforen 2000; 120: 2661.

 

Mozon.no, 13.08.2006