28 mennekser er klare for morgenøkt i parken. FOTO: Per Ervland/Aller Internett
28 mennekser er klare for morgenøkt i parken. FOTO: Per Ervland/Aller InternettVis mer

Pisk, puls og blodsmak

Vi har testet Boot Camp på ekte militærvis.

Klokken er 06.55 på St. Hanshaugen i Oslo. Parken ligger stille og bader i sola. Det er nesten ingen mennesker å se, foruten noen hundeluftere på rusletur og noen søppelplukkere.

Men ved inngangen til parken samler det seg en svær gjeng med tightskledde og morgenfriske mennesker. To trenere i kamuflasjeshorts hilser velkommen.

Alle er snart klare for dagens knallharde treningsøkt - Bootcamp.

Og DinSide skal henge med på lasset.

Se video her:


Les også: Trening som brenner fett


Militær disiplin

Trener Ciaran Carlin klapper i hendene på oppmerksomhet.

– Gå to og to sammen og still dere på rekke, befaler han.

De fremmøtte stiller seg lydig på rekke med oppmerksomheten rettet mot treneren. Deltakerne slutter å prate og le - alle ser svært fokuserte ut.

Snart er vi på vei oppover bakkene i lett joggetempo.

Instruktør Carlin og hans kone Siri Bergslie Carlin snappet opp treningsformen i Australia. Der har Boot Camp blitt svært populært på kort tid.

- Jeg tror at hovedgrunnen til at boot camp har blitt så populært er at treningen er ekstremt effektivt. Den er varierende slik at motivasjonen holdes oppe og den er enkel. Treningen passer for de fleste og det er ingen vanskelige kombinasjoner, sier Carlin til DinSide Helse.

Både hun og mannen har lang erfaring innen helse og trening. De er begge utdannet personlige trenere, og Siri har i tillegg bachelor i kiropraktikk og idrett grunnfag.

Deltaker Monika Kristoffersen synes det beste med treningen er at den er utendørs.

– Det er knallhardt, men veldig gøy. Jeg trener her tre ganger i uken, og merker at formen er blitt mye bedre. Dessuten har jeg fått muskler i armene, så fiskebollene er forsvunnet, ler hun.

Les også: Slik får du stålkondis

28 mennekser er klare for morgenøkt i parken. FOTO: Per Ervland/Aller Internett Vis mer


Burpees, dips og push-ups

Nå er oppvarmingen over og Ciaran roper opp navnene våre. Deretter er det spretthopp oppover trappene og løping som gjelder. Tre runder på hver.

- Kom igjen, fortere nå, gi alt du kan, roper Ciaran.

- Nå begynner alvoret, sukker en sliten deltaker.

Deretter går vi sammen i grupper på fire og fordeler oss på ulike styrkestasjoner. Vi bruker parkens fasiliteter, og benker, huskestativer, rekkverk og sandkasser blir ypperlige treningsapparater.

– Kom ut på gresset, befaler Ciaran. Et par jenter drøyer litt mens de fortsetter å drikke og prate.

– La meg gjøre det helt klart: Snakking er ikke aktuelt med mindre jeg har gitt dere tillatelse til det, og vi løper mellom stasjonene! Oppfattet?

Det nikkes i rekkene. Jeg merker at pulsen stiger.

Klar, ferdig, gå, roper han myndig.

Med ettminutts sekvenser er alle i gang med push ups, sit-ups, løpe baklengs oppover, spretthopp, planke, dips og det aller verste: burpees.

Vi løper på rekke og rad under Carlins kommando. FOTO: Per Ervland/Aller Internett Vis mer


Burpees er en blanding av push-ups, planke og spensthopp.
Du starter med begge hendene i bakken - hopp ut med begge bena (slik at du står i en push-ups posisjon) trekk begge bena inn til brystet - hopp deretter rett opp i et spensthopp.

Knallhardt! Du får blodsmak i munnen av denne øvelsen!

Les også: Hva bør du trene

Liker piskingen

Det hoppes opp og ned. Det pushes og presses. Svetten siler og vi venter på nedtellingene.

Ciaran demonstrerer hver nye øvelse. Assistent Loclan Hearth oppmuntrer underveis.

Ansiktsuttrykkene mot slutten av timen er ikke til å ta feil av. Folk begynner å bli slitne, og det går et stønn gjennom gruppen når Ciaran blåser av og ber dem om å ta en pause. Nå gjenstår det kun mageøvelser.

Fem minutter etterpå kan vi endelig strekke ut. Vi greide det!! Folk virker i hvert fall svært fornøyde med at treningen er over.

- Tre effektive timer i uken greier man. Jeg liker å bli pisket litt, sier Monika,som må haste avgårde til banksjefjobben i Storebrand.

Her gjelder det å stå løpet ut! FOTO: Per Ervland/Aller Internett Vis mer


Vår vurdering:

Dette er knallhard trening som garantert får deg i form. Du bør kunne løpe i 20 minutter før du begynner og like å trene hardt. Øvelsene er enkle og kan minne om utegymmen på 70-tallet med en smule mer displin.

Navnet Boot Camp kommer fra det amerikanske militæret og kan virke skremmende, men dette er ingenting å være redd for. På AktivBoot Camp legger instruktørene mer vekt på selve treningen og innsatsen hver enkelt gjør enn det å kjefte. Det passer nordmenn bedre. I USA har du boot camp hvor du må stå på rekke og si YES SIR og hvor treneren nærmest skriker og presser deg ned i gjørma. Vi er enige med at dette ikke ville slått an i Norge.

Hver enkelt deltaker jobber ut i fra sine forutseninger. Det forlanges ikke mer enn at man gir 100 prosent hele veien. Da kommer også resultatene. Men, man må ikke være redd for å bli sliten og vi anbfaler denne treningsformen til tøffinger som liker å være ute i all slags vær.



Les mer om AktivBootCamp her:

Les også: Intervaller er best trening