Pilates for sjelen

Det virker som alle driver med pilates for tiden. Men hva er egentlig pilates?

Selv om du ikke nødvendigvis blir gjennomsvett av å trene pilates, kaller man det likevel en effektiv form for trening.

- Pilates er effektiv trening fordi vi jobber så detaljert og konsentrert. Ingenting overlates til tilfeldighetene - alt gjøres på en spesiell måte. Det er viktigere å gjøre øvelsene på en korrekt måte, enn at de gjøres med stor motstand og mange repetisjoner, sier Kjersti Johansen, daglig leder ved Pilates Bodycontrol.

Formålet ved pilates er å bygge opp et sterkt og fleksibelt muskelparti omkring kroppens midje.

Handler ikke om pumping av jern
Pilates er en form for styrketrening, men det handler ikke om å "pumpe" jern. Det handler om å bygge opp den indre støttemuskulaturen fra bunnen av og å forlenge muskulaturen.

- Mange kan oppnå en strammere kropp, og den "lange og slanke" kroppen vil ofte gi en bedre holdning. Bedret kroppsbevissthet resulterer også ofte i at du blir mer bevisst på det du spiser og blir inspirert til en sunnere livsstil, sier Ingvild Søreide, studioleder ved Pilates Room.

Rolige øvelser
Pilates er en treningsmetode der du kombinerer styrketrening, yoga og stretch.

Øvelsene utføres med rolige og skånsomme, men effektive bevegelser. Hver øvelse trener flere muskelgrupper samtidig.

- I utgangspunktet gir ikke pilates økt hjerte-frekvens og vil derfor ikke forbrenne like mye som for eksempel ved jogging, men du vil oppleve høyere intensitet når du blir mer avansert. Du kan også oppnå økt muskelmasse og det fører til økt forbrenning, sier Søreide.

Hun anbefaler likevel alle som trener pilates, å trene annen kondisjon ved siden av.

Pilates kan trenes hjemme på matte, uten annet ekstrutstyr, men du vil oppnå større resultater med instruksjon fra en trener.

Passer for alle
Pilates er en treningsform som passer for alle - uansett fysisk form, alder og mål.

- Jeg anbefaler pilates til hvem som helst. Det er supert både for de spreke og for personer som skal bygge seg opp. Det er også bra for gravide, for å stabilisere bekkenpartiet, beholde fleksibilitet under svangerskapet og forberede kroppen på fødselen, sier Johansen.

Dette er hovedprinsippene i pilates:

  • Fokus på konsentrasjon
  • Sentrering - hver bevegelse har utgangspunkt i mageregionen
  • Pust - fokus på samsvar mellom pust og bevegelse
  • Kontroll og presisjon - økt kroppsbevissthet
  • Fly mellom øvelsene - bedre flyt i bevegelsene
Pilatesmetoden ble i sin tid utviklet av Josef Hubert Pilates (1880-1967).

 

Mozon.no, 05.04.2006