Vanskelig å komme opp av sofaen? Du bør se nærmere på vanene dine hvis du sliter med å gå ned i vekt.   Foto: colourbox.com
Vanskelig å komme opp av sofaen? Du bør se nærmere på vanene dine hvis du sliter med å gå ned i vekt. Foto: colourbox.comVis mer

Personligheten styrer vekten

Er du en sofagris eller en trøstespiser? Da bør du lese dette.

Det er ikke bare kaloriinntaket og antall timer på helsestudioet som er avgjørende for om du går ned i vekt eller ikke.

Personligheten din og de små valgene du gjør i hverdagen spiller også en helt sentral rolle, skal vi tro amerikanske eksperter.

Les også: Du blir fet av å sluke maten

Typiske mønstre

Ved the American Dieting Associations årlige kongress i Chicago listet medisinsk professor Robert Kushner ved the Northwestern Comprehensive Center on Obesity og hans kollega Dawn Jackson Blatner opp hele 21 typiske avgjørende trekk som påvirker hvordan du forholder deg til kosthold, stress og trening. Det melder nettstedet WebMd.

De samme personlighetstrekkene blir beskrevet i boken "Counselling Overweight Adults: The Lifestyle Pattern Approach and Tool Kit", som er skrevet av og for kostholdseksperter. Opplysningene kan imidlertid være til god nytte for alle som ønsker å gå ned i vekt.

Ifølge ekspertene er følgende personlighetsmønstre vanlige blant overvektige som har problemer med å gå ned i vekt, og å holde seg der:

  • Du hopper over måltider
  • Du spiser sent om kvelden og om natten
  • Du spiser mye ute
  • Du dropper frukt og grønt
  • Du spiser for store porsjoner
  • Du veklser mellom å være supersunn og å gå bananas i godterskålen

  • Du er en sofagris
  • Du setter få krav til egen trening
  • Du mangler kunnskap om effektiv trening
  • Du setter for høye mål, og tenker "alt eller ingenting". Som oftest vil du ende opp med det siste
  • Du låser deg i en fast treningsrutine, og progresjonen uteblir
  • Du gir opp treningen når musklene verker og gangen er støl
  • Du trener avhengig av været. Regnvær betyr sofa og potetgull istedetfor joggetur

  • Du trøstespiser
  • Du er ekstremt selvkritisk, og pålegger deg selv konstant dårlig samvittighet
  • Du utsetter å ta tak i deg selv, og skal begynne et nytt liv hver mandag
  • Du bruker så mye tid og energi på alle andre at du aldri får, eller tar, deg tid til å trene
  • Du er for travelt opptatt med alt annet, og finner derfor ikke tid til å trene
  • Du har forsøkt å gå ned i vekt tidligere uten hell, og tviler på at du vil lykkes hvis du prøver igjen
  • Du setter deg urealistiske mål, bare for å bli skuffet når du ikke når dem

    Hvordan kan du så greie å endre tenke- og handlemåte slik at du lykkes med det ønskede vekttapet?

    Ifølge Kushner er det ikke uvanlig at man kan inneha en kombinasjon av flere av trekkene som nevnt ovenfor. Han mener det er viktig at du blir bevisst på hvilket mønster som er typisk for deg, for å ha et så konkret grunnlag som mulig å jobbe ut ifra.

    Les også: - Tykke venner gjør deg fet

    Det kan være smart å søke råd hos en kostholds/treningsveileder, som kan hjelpe deg med å sette opp en plan med utgangspunkt i din personlige adferd.

    Steg for steg

    Ifølge Blatner kan det være hensiktsmessig å ta tak i noen få problemer om gangen.

    - Hvis du har for vane å hoppe over måltider, kan du for eksempel sette opp en måltidskalender, og trøstespiser du kan det være nyttig å finne andre måter å håndtere følelsene på, sier han til WebMd.

    Kushner mener det kan være til hjelp å tegne en graf som viser hvordan vekten har variert i løpet av de siste årene. Før inn hva du har veid siden 18-års alderen, og marker med kommentarer der det har vært svingninger, råder han.

    Les også: Om 40 år kan alle være fete

    Han viser til et eksempel der en pasient tegnet en graf som viste at hun la på seg i løpet av tiden hun gikk på college, for så å gå ned i vekt før hun giftet seg. Kiloene kom tilbake i forbindelse med første svangerskap, og forsvant i tiden etter. Da hun ble permitert fra jobben økte vekten igjen.

    Se deg tilbake

    - En mannlig pasient beskrev hvordan han la på seg under sine reiser med jobben, selv om han la inn hyppige treningsøkter. Det skyldes sannsynligvis at han ikke tok nok hensyn til hva han spiste, mener Kushner.

    Hvorfor er det så viktig å se seg tilbake når man skal gå ned i vekt? Fordi det er erfaringer og tidligere feil man lærer av, påpeker han.

    - Kaloriene teller fremdeles, men hver enkelt person har sin egen vei å gå for å nå målet om en sunn vekt. Det krever innsikt og bevissthet om egen fortid, og egen væremåte. Og nettopp den bevisstheten kan være med på å holde deg på stø kurs, sier Kushner.

    Les også: Treningspillen for sofagriser