Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Perfeksjonist? Pass deg!

Gir du deg ikke før du er hundre prosent fornøyd, bør du være på vakt. Sjekk hvilken type perfeksjonist du er.

«Det er naturlig at man ønsker å gjøre ting perfekt på enkelte områder, for eksempel på jobben.»


Kakeboksene er fylt opp med sju sorter, vinduene er så blankpussa at du kan speile deg i dem, gavene er enda bedre enn i fjor og kontorpulten er skrubbet til jul.

Kjenner du deg igjen? Da er du sannsynligvis en av mange perfeksjonister som vil ha full kontroll på det meste. Men pass deg - enden på visa kan bli at du reagerer panisk når livet ikke går som du hadde tenkt, skriver avisa International Herald Tribune.

Internasjonal forskning viser nemlig at perfeksjonister er ekstra utsatt for både depresjoner og avhengighet av narkotika eller alkohol.

Les også: Anoreksi kan være arvelig

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


Tre typer
Men ikke alle perfeksjonister er like. Enkelte forskere har foreslått en inndeling i tre kategorier:

* Selvfokuserte strebere som kjemper for å leve opp til de høye kravene de stiller til seg selv. Personer i denne gruppa ser ut til å være i faresonen for selvkritisk depresjon.

* Ut-av-kroppen-orienterte perfeksjonister som mest av alt er fokusert på at andre mennesker på jobb og i vennekretsen må utføre sine oppgaver til punkt og prikke. Dette kan ofte ødelegge forhold.

* Idealsøkende perfeksjonister som desperat forsøker å leve opp til idealene de er overbevist om at andre stiller til dem. Dette er en risikofaktor for selvmordstanker og spiseforstyrrelser.

Her er flere tegn på perfeksjonisme

Verden går videre
- Det er naturlig at man ønsker å gjøre ting perfekt på enkelte områder, for eksempel på jobben. Å være en god kirurg, handler jo om ikke å gjøre feil, sier Gordon Flett, som er professor i psykologi ved York University og står bak mange studier av perfeksjonister.

De virkelig store problemene oppstår når perfeksjonismen sprer seg til andre områder i livet, som hobbyene og familielivet, ifølge professoren.

Les også: Perfeksjonisme er samlivsgift

Slakk på kravene
Alice Provost, ansatt-rådgiver ved University of California, har arrangert gruppeterapi for ansatte som strever med perfeksjonistiske impulser. Hun mener løsningen kan være å tvinge seg selv til å slakke på kravene gradvis:

Ikke kom for tidlig på jobb. Ta alle pausene du har krav på. Forlat skrivebordet uten å rydde opp. Sett et tidspunkt for når du skal være ferdig med en oppgave, og lever så det du har. Deretter spør du deg selv: Ble du straffet? Gikk verden under? Er du lykkeligere?

Flere av personene i Provsts gruppeterapi fikk seg en vekker.

- Fremfor alt var de overrasket over at jo, alt fortsatte å fungere, og det de var så bekymret for, ikke var så livsviktig likevel, sier Provost til Herald Tribune.

Så senk skuldrene i innspurten til jul og tillat deg selv å være fornøyd selv om du ikke har ytt ditt aller, aller beste både på jobb og hjemme.

Slik unngår du julestresset