Penger i vasken

Du har flere titalls rengjøringsprodukter å velge mellom i butikken. Men trenger du dem?

Foto: Leah-Anne Thompson Foto: Leah-Anne Thompson Vis mer


Professional, active gel, triple action, ultra, oxy-gel, anti-fett, double power, anti-kalk. Vi er i full krig mot smuss og skitt. I hvert fall virker det sånn når vi stopper foran Ica Supermarkeds meterlange hyller viet rengjøringsmidler. Over 30 forskjellige rengjøringsprodukter står oppstilt på geledd og venter på å bli brukt som våpen i kampen mot skitt, bakterier og andre banditter.

Ingen av oss liker skitt og møkk. Kjøkkenfliser fulle av fett og inntørket matsprut, sluk fulle av hår, såperester, tånegler og det som verre er, og toaletter der det gror saker og ting nedi skålen. Grøss!

Rengjøringsmiddeljungelen

Trenger vi alle spesial-
produktene for å få det rent? (Avsluttet)
Nei, dette er en gimmick og bortkastede penger.(73%) 301
Ja, det går kjappere, og blir renere.(18%) 74
Ingen formening. Jeg vasker aldri huset, andre gjør det for meg.(9%) 39
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ikke noe problem - det finnes rengjøringsmidler som tar knekken på alle fiender: Ajax Triple Action for glassflatene, Jif Skurekrem for vaskeservanten, Cillit Bang bad for baderomsfliser og dusjhjørnet, Euroshopper kjøkkenrengjøring
for kjøkkenbenken, Domestos Fresh for toalettet og Cillit Bang smuss & avløp for dusjsluket. For å nevne noen.

Spray på, og skyll av. Og vips, så er boligen din skinnende ren! Men hvor mange penger har egentlig gått rett i vasken i prosessen? Trenger vi alle disse spesialproduktene for å rengjøre i heimen?

Vi gjør visst det, ifølge produsentene av rengjøringsmidler. Det finnes 13 forskjellige Ajax-produkter å få tak i - alt fra universalrengjøringssåpe til badromsspray til vindusvask. Men Colgate Norge, som står bak Ajax-produktene, er ikke alene på dette markedet. Flere butikkjeder har sine egne merker (ICA har for eksempel Euroshopper), og Lilleborg står bak flere kjente merker: Jif, Krystal, Salmi, Klorin, Sun Light, Svint og Domestos. Totalt har Lilleborg 36 forskjellige rengjøringsprodukter fordelt på de syv forskjellige merkene (da er ikke oppvaskmidlene inkludert).

Det må være sterke saker i Cillit Bang siden smusset bare forsvinner.

Foto: Cillit Bang/Midelfart Foto: Cillit Bang/Midelfart Vis mer


Ajax Triple Action (til glass)45,80 kr/l     
Ajax Universalrengjøring25,50 kr/l     
Cillit Bang Kjøkken66,50 kr/l     
Cillit Bang Bad66,50 kr/l     
Ajax Shower Power51,80 kr/l     
Klorin16,50 kr/l     
Salmi19,90 kr/l     
Krystal Grønnsåpe18,50 kr/l     
Jif Skurekrem37,80 kr/l     
Domestos Fresh23,90 kr/l     
Totalt326,90 kr     
ProduktPris     
Sköna mikrofiberklut29,90 kr/stk     
Scotch Bright mikrofiber gulvklut46,90 kr/stk     
Jordan mikrofiberklut vindu52,90 kr/stk     
Euroshopper salmiakk11,00 kr/l     
Euroshopper Skurekrem20,00 kr/l     
Sköna Grønnsåpe10,70 kr/l     
Totalt171,40 kr     


Vasker for 700 millioner

Det samlede forbruket av rengjøringsmiddel lå på rundt 130.000 tonn i 2004, ifølge Statens Forurensingstilsyn. Tall fra ACNielsen viser at totalmarkedet for rengjøringsprodukter er på rundt 700 millioner forbrukerkroner. Lilleborg har en markedsandel på cirka 55 prosent, og er dermed størst.

Vi kontaktet Lilleborg for å høre hvem som er de største konkurrentene, og hvordan markedet utvikler seg.

- Det er flere aktører i markedet. Jeg kan blant andre nevne butikkjedenes egne merker, Colgate, Procter & Gamble og Reckitt Benchiser, sier Lilleborgs informasjonssjef Anne Gjemstad.

- Dette er et spennende marked med internasjonale konkurrenter til stede. Vi har opplevd en jevn vekst de siste årene. En trend er at nye metoder, det vil si moppesystemer, tar over for tradisjonelle metoder. Jif Mopp er en klar markedsleder og har drevet denne utviklingen i flere år.

Rent med et bang

Midelfart introduserte rengjøringsmerket Cillit Bang i februar 2005. Du har sikkert fått med deg reklamefilmene (hat/elsk-objekt det har blitt laget flere parodier på i utlandet). Det finnes tre forskjellige Cillit Bang produkter på markedet i dag, men sannsynligheten er stor for at det kommer flere, da det finnes flere varianter for salg i utlandet.

- Som først ute med power spray, ekstra effektiv rengjøringsspray, har Cillit Bang skapt formidabel vekst i de to rengjøringskategoriene bad og kjøkken i norsk dagligvarehandel. Det totale salget i bad og kjøkken kategorien i Norge var på 56.865.750 kroner i 2004, og 70.671.060 i 2005. Med lanseringer fra Ajax og Cillit Bang (Smuss & Avløp) har kategorien økt ytterligere i 2006, forklarer Elisabeth Aandstad, informasjonsansvarlig i Midelfart.

De nye rengjøringssprayene er altså populære. Men Lilleborg selger fortsatt mye av klassikerne Sun Light i fast såpe, Salmi og Krystal.

- Nå nærmer vi oss jul, og Krystal-duften er veldig viktig for mange i forbindelse med julen, sier Line Vikersveen, utviklingsdirektør i Lilleborg.

De forholdsvis nye Jif-produktene "nye metoder" (vindusvaskesystem, engangsmopper etc.) har blitt populære.

- Disse er raske og effektive å bruke, og tar hensyn til ergonometri og miljø, sier Vikersveen.

- Men er det så veldig miljøvennlig med engangsmopper som du kaster i søpla etter bruk?

- Nye metoder er raske og effektive i bruk og er et godt alternativ til tradisjonelle metoder med bruk av rengjøringsmidler og annet utstyr. Innenfor nye metoder tilbyr vi produkter både for engangsbruk og flergangsbruk.

Foto: Onur Aksoy Foto: Onur Aksoy Vis mer

Rengjøringsmiddeljungelen

Trenger vi alle spesial-
produktene for å få det rent? (Avsluttet)
Nei, dette er en gimmick og bortkastede penger.(73%) 301
Ja, det går kjappere, og blir renere.(18%) 74
Ingen formening. Jeg vasker aldri huset, andre gjør det for meg.(9%) 39
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Unødvendig pengebruk?

Vi kjøper altså flere og flere forskjellige rengjøringsprodukter. Men trenger vi dem for å gjøre boligen skikkelig ren?

- Ja, fordi det er forskjellig type smuss forskjellige steder. Videre må man ta hensyn til overflaten der man skal vaske, sier Vikersveen i Lilleborg.

- Før i tiden klarte vi oss med grønnsåpe og salmiakk. Var husene våre mer møkkete før?

- Før i tiden hadde folk bedre tid til å vaske, i dag vil de fleste ikke bruke så mye tid på det.

- Men hvis det ble like rent før, så trenger vi strengt tatt ikke alle disse produktene for å få huset rent?

- Man må vurdere hvor mye tid man vil bruke på å vaske, mener Vikersveen.

- Jeg mener at vi ikke trenger det. Hva vet vi om kjøkkensprayen ikke inneholder det samme som de andre vaskemidlene, spør Charlotte Sagvik, markedsansvarlig i CityMaid.

Rengjøringsselskapet har vaskeoppdrag for 3.000 faste kunder. Totalt utfører City Maid 50.000 oppdrag i året, inkludert hjemmehjelpstjenester.

- Hvis grøten har kokt over, og har brent seg fast på kokeflaten, da er det bare å ta vann over, og la det ligge litt, så kan du stort sett bare tørke vekk alt med en klut, mener Sagvik.

Håkon Lindahl i Grønn Hverdag har samme oppfatning.

- Du trenger ikke så mange forskjellige rengjøringsmidler til vanlig rengjøring. Du kommer langt med mikrofiberkluter. De fjerner støvet, og noen løser også opp fett, sier han.

Mikrofiber er sprengte fiber med mange små, fine tråder som fungerer som en støvmagnet, fordi de er statiske. Mikrofiberkluter holder på støvet. Det virvles ikke opp, slik det ofte gjør når du vasker med en vanlig fuktig støvklut.

Skittflekker og fettflekker kan fjernes med en fuktig mikrofiberklut. Det er ikke nødvendig å bruke såpe, men du kan hvis du vil. Kluten suger effektivt opp smusset, og skylles i varmt vann eller vaskes i vaskemaskin uten skyllemiddel for å rengjøres.

Enkelt, grønt og billig

Lindahl i Grønn Hverdag er naturlig nok ivrig på å misjonere for mindre bruk av rengjøringsmidler.

- Vi eksponeres for mange kjemikalier i hverdagen. Vi bør begrense dette, for selv om du ikke merker noe nå, så kan du plutselig bli allergisk for noe. Skal du bruke såpe, bør du bruke svanemerkede produkter, sier Lindahl.

Vi spør vaskeekspert Sagvik i CityMaid hva hun mener vi trenger av rengjøringsmidler for å få det rent i huset. Holder det med grønnsåpe?

- Grønnsåpen legger seg som en film på flaten du vasker, og her samler det seg støv. Grønnsåpe er nok mest for lukten, sier Sagvik.

- Det du trenger er en mikrofiberklut, en klut du kan bruke på sølv, mahogni og andre ømfintlige materialer, en glasspussklut og rent varmt vann. Hvis du liker at det ”lukter” rent, kan du ta en dæsj universalrengjøring i vannet, men du trenger det ikke. På badet må du bruke en såpe som fjerner fett og kalk. En skurekrem er bra for vanskelige flekker.

Lindahl i Grønn Hverdag mener det kan være greit å bruke stålull til skrubbing, så lenge materialet tåler det. Trenger du noe fettløsende, kan du bruke salmiakk. Ifølge Lindahl er ikke salmiakken så ille mot miljøet, fordi den brytes ned veldig fort. Klor er det verre med. Når du skyller den ut, kan det skapes farlige kjemikalieforbindelser som skader vannmiljøet. Lindahl mener Domestos Fresh er et bra alternativ til klor, fordi den har de samme egenskapene.

Kamp om kundene

Lilleborg mener altså at vi trenger mange forskjellige rengjøringsmidler for å få det rent. Vaskeeksperten fra CityMaid mener de er unødvendige. Er det kanskje produsentenes kamp om pengene våre som gjør at sortimentet stadig utvides med nye sprayer og såper? Rett og slett for å få mer hylleplass og bli mer synlig i butikken?

- For vår del er det forbrukernes behov som styrer utviklingen. Vi utvider vårt sortiment for å tilfredsstille forbrukernes etterspørsel. Dette med hylleplass i butikken er en annen diskusjon, sier Vikersveen i Lilleborg.

Professor i markedsføring ved NHH, Leif E. Hem, forklarer sitt syn på det:

- Det er helt klart at linje- og merkeutvidelser er både et angreps- og forsvarsvåpen for produsentene. Noen kategorier er veldig drevet av nyhetsaspektet. For eksempel sjampo eller vaskemidler. ”Ny og bedre Zalo”, for eksempel. Hvis Lilleborg eller andre ikke kommer med nyheter eller forbedringer, vil konkurrentene se muligheten, og stjele kunder.

- Produsenter gjennomfører linjeutvidelser for å dekke forbrukernes behov. I mange tilfeller kan det gå for langt, og det kan bli en kannibalisering av merket. Men i dag ønsker forbrukerne i flere og flere tilfeller større utvalg. Hvorvidt for eksempel Lilleborg splitter opp for mye, vet jeg ikke. De har sikkert gjort sine beregninger. De tenker nok at er du Jif-bruker, vil du kanskje ha flere Jif-produkter å velge mellom.

Uansett om du synes det enkle er det beste når det kommer til husvask, eller sprayer ned boligen med forskjellige rengjøringsprodukter, så er vi ganske sikre på én ting: De færreste liker å vaske huset.

>>Priser på rengjøringsmidler

Tror du produsenter av forbruksvarer skaper kunstige behov hos oss med alle nylanseringene for å tjene penger, eller tror du de bare innfrir forbrukernes ønsker om bedre utvalg? Skriv i debattforumet under!