Pendle deg i form

For dårlig tid til trening om morgenen? Tren på vei til jobb.

Du trenger ikke helsestudio for å holde deg i form. Treningen kan du få unna på vei til jobben, ifølge treningsekspert Carl Lindberg.

- Det er en utmerket måte å utnytte tiden på, sier han til Aftonbladet, og legger til at med kollektivtrafikkens hjelp kan du pleie både kropp og sjel.

Små grep i hverdagen kan gjøre underverker...

LES MER: ENKEL SLANKING

Viktig med balanse
Det er bare noen enkle øvelser som skal til, mener Lindberg. Først og fremst handler det om statisk trening og avslappningsøvelser.

Best blir resultatet i kombinasjon med annen trening. Lindberg anbefaler derfor å ta trappen framfor heisen. Det er viktig å finne en god rytme mellom fysiske øvelser og avslapning, ikke minst mentalt.

- Disse øvelsene kan du gjøre til og fra jobb. Da får kroppen det bedre både på jobb og hjemme, sier han.

Slik trener du i morgenrushet:

Muskler og kondisjon:
Bruk vesken eller ranselen som vekter mens du venter på holdeplassen.
Ta trappen framfor heis og rulletrapp.
Hopp av en stasjon før og gå det siste stykket.

Skuldre:
Løft skuldrene så høyt du kan mot hodet og hold i fem sekunder.
Slapp av.
Gjenta fem ganger.
Hvil i femten sekunder.
Gjenta ti ganger.
Gir bra holdning og styrker både rygg og mage.

Statisk trening:
Press ryggen mot setet.
Spenn magen, nedre rygg og setemusklene så hardt du kan i femten sekunder.
Løft bena samtidig.

Avslappningsøvelser:
Finn en sitteplass og plant føttene i gulvet.
Lukk øynene og fokuser på én kroppsdel av gangen.
Begynn med føttene og jobb deg hele veien opp til hodet.
Spenn musklene så hardt du kan i fem sekunder og slapp av.
Hvil i fem sekunder og gjenta øvelsen på neste muskelgruppe.

Haken:
Spenninger i hakemusklaturen kan gi smerter og ubehag i resten av ansiktet.
Gjør grimaser med hele ansiktet og masser haken på forskjellige måter. Vær forsiktig for å unngå skader.

Nakken:
Strekk nakken forsiktig så langt du kan til høyre, til venstre, fremover og bakover.

Ønsker du å gå ned i vekt eller bare en sunnere livsstil?

LES MER: SLANKESKOLEN: SMARTE VALG

 

Mozon, 18.01.2006