Du kan skeie ut litt uten å ha dårlig samvittighet i påska. Men litt begrensning skader ikke. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Du kan skeie ut litt uten å ha dårlig samvittighet i påska. Men litt begrensning skader ikke. Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Pass vekten i påsken

Påsken er kanskje ikke tiden for å være på slankekur, men det er mulig å styre unna de verste kaloribombene.

Fristelsene er mange: En øl eller flere etter skituren. Lange frokoster med masse godt pålegg. Marsipan, brus og Kvikk Lunsj-en i sekken.

- Tidligere var godterier forbeholdt påskeegget på påskeaften, men nå nyter vi god mat, snacks og godterier og drikker alkohol hele påsken, påpeker Kirsti Bjerkan, klinisk ernæringsfysiolog og helse- og treningspedagog ved Aker universitetssykehus.

- Men dersom du ikke fråtser hver eneste dag, er det faktisk mulig å holde en stabil vekt gjennom ferien. Jeg tror det er bedre enn å kjøre seg selv på en knallhard slankekur, sier hun.

Les også: Slanking for livsnytere

Her er Bjerkans beste triks:

  • Bestem deg selv og styr unna de kortvarige søte gledene! Det er du som bestemmer, ikke fristelsene eller det akutte søtbehovet. Ta en frukt, noen nøtter eller en liten bit mørk sjokolade, istedenfor en hel plate med firkløver.

    Du kan skeie ut litt uten å ha dårlig samvittighet i påska. Men litt begrensning skader ikke. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Vis mer


  • Husk at for å få bukt med søtsuget trenger du egentlig kun en god porsjon viljestyrke: Slutt å se på deg selv som et offer for søtsuget.

    Er du avhengig av sukker? Ta testen her

  • Spis mye grønnsaker i alle varianter og litt frukt - helst tre porsjoner grønt og to porsjoner frukt om dagen. Øk inntaket gradvis hvis det er lavt i dag..

  • Spis frokost, men ikke fråts. Ha sunt og godt pålegg på bordet. Smør matpakke og varier middagsmaten. Spis mat som renskåret kjøtt, alle typer fisk og hvitt kjøtt.

    Les også: Fra fett til lett

  • Velg matvarer som inneholder umettet fett, altså det helsegunstige fettet: magre melkeprodukter, renskåret kjøtt, karbonadedeig fremfor kjøttdeig, fisk, hvitt kjøtt, vegetabilske oljer og plantemargariner. Da vil du både kunne redusere inntaket av mettet fett og sikre et tilstrekkelig inntak av umettet fett.

    Dersom du er blant dem som verken finner tid eller ork til å trene i ferien og heller bruker tiden til å kose deg med god mat og drikke, trenger du heldigvis ikke ha dårlig ha samvittighet av den grunn.

  • Det er ingen krise å legge treningen på hylla i noen dager. Mange opplever å gå opp noen kilo i løpet av påska, men hos enkelte forsvinner disse allerede etter noen dager eller uker i "normal" gjenge.

    Les også: Trening som brenner fett