Det er dumt å betale det ferdigutfylte beløpet når kredittkortregningen kommer. Foto: colourbox.com
Det er dumt å betale det ferdigutfylte beløpet når kredittkortregningen kommer. Foto: colourbox.comVis mer

Pass på at du betaler nok

Lokker med kort behandlingstid og lave innbetalinger.

Bruker du kredittkort, vet du mest sannsynlig at dette ikke er gratis hvis du ikke betaler ned beløpet innenfor den rentefrie perioden. Siden bruk av kredittkort er anbefalt på ferie i utlandet, minner vi om følgende: Husk å se hva du egentlig skal betale ned!

Bankenes praksis lurer mange til å betale altfor lite.

For når kredittkortregningen havner i nettbanken, eller kommer i posten, er den i de fleste tilfeller allerede ferdig utfylt med et minimumsbeløp som du skal betale til forfall. I noen tilfeller må du faktisk lete ganske godt for å finne ut hva du egentlig skylder.

Et behagelig lavt beløp

Forbrukerrådet har tidligere gått ut og advart mot denne praksisen.

Selv om du har flere titusen kroner i gjeld på kredittkortet, kan fakturaen være utfylt med noen ganske få hundre kroner - som er det du minimum må betale ved forfall. Det kan virke behagelig at regningen er så liten, men bakenfor dette hyggelige beløpet står kredittkortgjelden og forrenter seg med alt fra 13 til 30 prosent.

Kredittfelle?

For bankene er det svært lønnsomt med kunder som ikke betaler hele kortgjelden. Forbrukerrådet mener praksisen bør være slik at kunder aktivt må velge om de vil videreføre en dyr kreditt. Slik det er i dag, fyller bankene inn det alternativet som er det desidert mest lønnsomme for dem og det desidert dyreste for deg.

Nå advarer også Forbrukerombudet mot markedsføringen av lån og kredittavtaler: Stikkprøver av markedsføring av lån og kredittavtaler viser at flere selskap driver ulovlig markedsføring av såkalte kjappe kreditter - lån med kort behandlingstid.

Se også: Nå kan du angre på lånet ditt

Lover lån på timen

En gjennomgang av bransjens markedsføring har vist at enkelte aktører markedsfører lån og kreditt med «fristende» kort behandlingstid. Påstander som «Søk lån nå - få svar om en time» og «Lån penger på 5 min», kan virke særlig forlokkende for forbrukere som allerede er i en vanskelig økonomisk situasjon. I tillegg er påstandene som regel ikke riktige.

- Etter mitt syn vil det være ulovlig å spille på forbrukerens impulsivitet, for eksempel ved å fokusere på at man vil få kreditten eller svar på søknad nærmest umiddelbart, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Markedsføringen er i strid med både markedsføringsloven og finansavtaleloven.