TIHI: Er det tilfeldig hva disse jentene på Paradise Hotel drikker, smører seg med og snakker om? Fremover kan du regne med at svaret er "nei". Foto: TV3
TIHI: Er det tilfeldig hva disse jentene på Paradise Hotel drikker, smører seg med og snakker om? Fremover kan du regne med at svaret er "nei". Foto: TV3Vis mer

Pass deg for snikreklamen

Nå kommer produktplasseringen inn i norske TV-stuer.

Ideen om å ta betalt for å "tilfeldigvis" vise frem produkter på TV er gammel.

Men reglene i Norge har ikke tillatt hva som helst. Man har forsøkt å skille reklame fra redaksjonelt innhold, på samme måte som pressen gjør det. En norsk TV-kanal kan ikke plassere Coca-Cola på bordet etter betaling fra brusprodusenten. Gjennom sponsing og avtaler i produksjonsselskapene har man sett tendenser til slikt også i Norge, men i liten grad sammenliknet med andre land.

Et nytt EU-direktiv åpner nå for mer klassisk produktplassering på norske TV-skjermer. Det vil si at en TV-kanal kan få betalt fra Coca-Cola for at deltakerne kun drikker deres brus i programmet, kanskje etterfulgt av noen "Nam, nam, Coca-Cola er jommen godt og leskende".

Direktivet er allerede innført i blant annet Storbritannia, og endringer i også norsk lovgivning er ute på høring.

Slik kan reklamen bli mindre tydelig i Norge

Bekymret forbrukerombud

Ettersom produktplassering nå er tillatt i Storbritannia, hvor flere norske TV-kanaler holder til, eksponeres allerede norske TV-seere for følgene av direktivet.

FORTVILER: Forbrukerombud Gry Nergård roper varsku, og frykter spesielt at barn blir påvirket. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Blant annet kan TV3 nå ta betalt for gi deltakere i Paradise Hotel et bestemt produkt i hendene. Kanalene har ikke startet riktig ennå, men snart vil produkter ta mer og mer plass i norske TV-ruter.

- En uheldig utvikling, sier forbrukerombud Gry Nergård til DinSide.

Redd for barna

Hun liker slett ikke at skillene mellom reklame og redaksjonelt innhold nå viskes ut. Det blir vanskeligere å skille hva TV-programmet ønsker å fortelle deg, og hva de får betalt for å fortelle deg.

- Man mister muligheten til å se på reklame med sunn skepsis. Etter en stund ser du kanskje at hyllene dine er fulle av produktene du ser i favorittprogrammet ditt, sier Nergård.

Sex og singelliv tjener millioner på produktplassering

Hun er spesielt bekymret med tanke på barn og unge, som er ekstra påvirkelige. EU-direktivet forbyr produktplassering i nyhets- og barneprogram, men dette er ikke godt nok for Nergård.

- Det blir for snevert. Programmer som Idol og X Factor, som er interessante for barn, kan fortsatt ha produktplassering, sukker forbrukerombudet.

Fristende tilbud

Fremover får TV-kanalene to valg: De kan enten bruke produkter de mener passer best, og ikke få et rødt øre, eller bruke produkter som produsenten betaler dem for å bruke.

Man behøver ikke være økonomiprofessor for å forstå hvilket alternativ mange velger.

PASS PÅ: Denne P-en står for "Product placement". Eventuelt "Pass på". Vis mer


- Det vi også er redde for, er at de som driver med produktplasseringen påvirker innholdet i programmene. Da blir det enda større grunn til å rope varsko, mener Nergård.

For at seerne skal forstå at produktene er bevisst plassert, skal det vises en "P"-logo på skjermen før og etter programmer som inneholder produktplassering.

Men heller ikke dette er nok til å roe ned forbrukerombudet.

Disse reklamene ble for sterke

Ingen etisk bekymring

I TV3 er stemningen en ganske annen. Salgsdirektør Eivind Ruud Johnsen gnir seg i hendene, og har ingen etiske betenkeligheter.

- Nei, ikke i det hele tatt, sier Johnsen til DinSide.

Han mener regelverket til organisasjonen Ofcom, som TV3 må rette seg etter, tar seg av alle potensielle problemer. Og produktplassering har allerede forekommet i programmer som Top Model og Landskampen. Det var da produksjonsselskapet som stod for dette, ettersom TV-kanalene først nå har fått muligheten til å selge slikt selv.

Nå skal produktplasseringen settes i system, gjøres tydeligere og gires opp. For meg og deg betyr det flere produkter i programmene, som slett ikke er tilfeldige.

Og ikke minst programmer som legger til rette for produktene, på lik linje som programmene i dag legger til rette for reklamepauser.

EVIG OPTIMIST: Salgsdirektør Eivind Ruud Johnsen i TV3 mener produktplassering er gøy for deg og meg. Foto: TV3 Vis mer


Slik prøver næringslivet å få tak i pengene dine

Like lange pauser

- Hva tjener vi TV-seere på dette, egentlig?

- Jeg tror dere vil se kule, gode og relevante plasseringer av produkter, svarer Johnsen.

- Mener du altså at et TV-program blir bedre av å ha produktplassering?

- Ja, faktisk.

- Det er litt vanskelig å se for seg.

- Jeg kan ikke si så mye om det, uten å røpe hva vi jobber med. Men om et program tar for seg et spesifikt område, kan man vise nye produkter innen dette området, for eksempel kjøkkeredskaper. Det finnes muligheter for å sette produkter inn i en ny sammenheng, og vi er i gang med å finne ut hvordan.

- Men nå som programmene får reklame inne i seg også, får vi kanskje kortere reklamepauser?

- Det kan jeg ikke tenke meg.

- Så hva skal dere bruke alle de ekstra pengene på?

- Enda bedre programmer.

Ja, reklamepausene blir faktisk lengre og lengre

Hva synes du om produktplassering? Bør det bli tillatt også for norske kanaler? Si din mening under!