Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Påskegodt med god samvittighet

Ingen kos uten sjokolade og marsipan, sa du? Det er fult mulig å leve sunt i påsken også! Slik gjør du:

Uansett hvor vi beveger oss blir vi lett utsatt for fristelser i påsken. Er det ikke påskeeggene på stuebordet, så er det de ferske bollene på nabohytta eller Kvikk Lunsjen i sekken.

- Tidligere var godterier forbeholdt påskeegget på påskeaften, men nå spiser vi god mat, snacks og godterier, og drikker alkohol hele påsken. Det vil sannsynligvis gi utslag på vekten, med mindre du har en veldig aktiv påskeferie, sier ernæringsekspert Jeanette Roede til Mozon.no.

Vil du få mest ut av tiden på trening? Slik gjør du:

Ta kontroll!
Det er klart du kan kose deg litt ekstra i påsken, men må det være med fet mat, alkohol, snacks og godterier? Det finnes også mange andre måter å skeie ut på!

Selv om det er viktig å unne seg noe godt en gang i blant, kan det også være lurt å variere med noen sunne alternativer innimellom, og være bevisst på hvilke utslag påskegodtet kan gi.

Og husk at for å få bukt med søtsuget trenger du egentlig kun en god porsjon viljestyrke: Slutt å se på deg selv som et offer for søtsuget.

- Bli pilot i eget liv og styr unna de kortvarige søte gledene! Det er du som bestemmer, ikke fristelsene eller det akutte søtbehovet, er anbefalingen til Roede.

Gode råd for sunn kos:
Ønsker du å gjøre slutten av påskeferien på et sunnere vis og gjøre overgangen til hverdagen litt enklere? Da bør du følge Jeanette Roedes råd:

* Spis frokost og sunn middag
Spis frokost, men ikke fråts. Ha sunt og godt pålegg på bordet. Smør matpakke, og varier middagsmaten. Spis mat som renskåret kjøtt, alle typer fisk og hvitt kjøtt.

Les også: Spis riktig frokost

* Magre poteter
Når lammet skal stekes på selveste påskeaften, kan du lage fløtegratinerte poteter på en magrere måte. Velg for eksempel kaffefløte blandet med melk i stedet for kremfløte, og velg en magrere ost på toppen. Og bruk magert tilbehør, for eksempel en fargerik og frisk salat.

* Sunne sauser
Lag sjysauser, tomatsauser og kalde yoghurt- eller kesamdressinger i stedet for fete fløtesauser. Fyll på med masse grønt til alle måltider. Rydd godterier og kjeks langt inn i skapet og la et stort fruktfat stå fremme. Husk, du kan spise 10 ganger så mye appelsin som sjokolade for samme kalorimengde!

* Bekjemp søtsuget
Prøv følgende når søtsuget melder seg: Velg en søt frukt eller grønnsak. Ha i tillegg sunne alternativer lett tilgjengelig som oppskårede søte grønnsaker, gjerne gulrøtter og kålrot. De gir både påfyll av energi og en rekke verdifulle vitaminer og mineraler som sjokoladen mangler.

Les mer: Når søtsuget kaller

En lett-yoghurt kan ofte være redningen. Spis den som den er, eventuelt med litt oppskåret frukt i. Legger du en lettyoghurt i fryseren i ca. 1,5 timer, så har du en is.

En kopp te hjelper også, gjerne med litt melk og kanskje en halv teskje honning. Eller lag en smoothie. Den gir deg en skikkelig vitamininnsprøytning. I tillegg dekkes behovet for det søte. Spis gjerne også litt tørket frukt.

Se her for å finne ut hvor langt du må gå for å bli kvitt kaloriene fra de vanligste påskefristelsene: