PUNGER UT: Parkeringsselskapet må nå betale kunden, fordi de ødela bilen under starthjelp.  Foto: Colourbox.com
PUNGER UT: Parkeringsselskapet må nå betale kunden, fordi de ødela bilen under starthjelp. Foto: Colourbox.comVis mer

Parkeringsvakter skadet pilotens bil

Skulle gi starthjelp, men skadet bilen. Nå må parkeringsselskapet punge ut.

Da en pilot like før jul i forfjor kom hjem fra ferie med familien, fikk han en lite hyggelig overraskelse: Bagasjerommet hadde stått åpent, lyset i bilen hadde derfor ikke slått seg av og batteriet var flatt.

Bilen stod parkert på en av Gardermoens parkeringsplasser, som har gratis starthjelp som en av sine ekstratjenester.

Piloten ba derfor om hjelp, og vaktene sendte assistanse. Hjelperen koblet på startkabler og forsøkte å få liv i pilotens Mercedes. Uten hell. Det viste seg at kablene var festet feil; mannen hadde byttet om pluss- og minuspol. Han byttet om, forsøkte på nytt og fikk start på bilen.

Deretter måtte piloten skrive under på et papir som sa at jobben var utført på egen risiko, og at parkeringsselskapet ikke tok noe ansvar for servicen.

Men da piloten skulle kjøre ut av parkeringsplassen, viste det seg at det elektriske anlegget i bilen var helt dødt. Fordi synderen kunne være et helt tomt batteri, tok piloten og familien bussen hjem med batteriet under armen. Neste dag kom han tilbake til parkeringsplassen med oppladet batteri. Men hverken vifter eller radio ville fungere som før. Han kjørte bilen hjem, kjøpte et helt nytt batteri og krysset fingrene. Men heller ikke det hjalp.

PRØVDE SEG: Parkeringsselskapet ved Gardermoen prøve å fraskrive seg ansvaret, men det tillater ikke loven. Foto: Per Ervland Vis mer


Bilens elektriske anlegg var tydeligvis ødelagt.

Har du fått bot og lurer på om du kan klage? Da bør du lese dette.

Nektet å betale - må betale

Piloten tok med bilen til verksted, fikk påvist hvor feilen lå og ordnet problemene. Flere verksteder mannen snakket med var enige i hans mistanke: Starthjelp med feil kabel på feil pol kan ødelegge det elektriske anlegget. Hovedproblemet i dette tilfellet skal ha vært en ødelagt dynamo og sikringer som hadde gått; alt som følge av kortslutningen under starthjelpen.

Piloten ba derfor parkeringsselskapet om å ersatte det økonomiske tapet hans. Men selskapet mente de hadde fraskrevet seg ansvaret, og at tjenesten uansett var gratis og dermed lå utenfor forbrukerlovene. De nektet derfor å gi bileieren noe som helst.

Saken kom derfor opp i Forbrukertvistutvalget, som ser ganske annerledes på historien:

Parkeringsselskapet må betale piloten for deler av utgiftene hans, nærmere bestemt 1.828 kroner pluss forsinkelsesrenter. Totalt omlag 2.000 kroner. Det er nær halvparten av beløpet bileieren opprinnelig ba om.

Husk å si fra om parkeringsautomaten ikke fungerer!

Ikke lov å fraskrive seg ansvar

Forbrukertvistutvalget har med dette vedtaket avgjort tre interessante ting:

  • Selv om en tjeneste er gratis, gjelder håndverkertjenesteloven. Starthjelp er å anse som en del av parkeringsselskapets faste virksomhet, da dette er en tjeneste de har tilbydt kundene i 30 år. Og da spiller det ingen rolle om tjenesten koster penger der og da, eller inngår som en del av selve parkeringstjenesten. Blir ikke jobben utført skikkelig, må de ordne opp. At selskapet etter eget utsagn ikke har "personell med bilteknisk kompetanse" er heller ikke kundens problem.
  • Man kan ikke fraskrive seg ansvaret. Håndverkstjenesteloven er ufravikelig, påpeker utvalget, og ansvarsfraskrivelser som gjør at forbrukeren stiller svakere enn loven tilsier er derfor ugyldige.
  • Kunden har ikke noe ansvar for hva servicefolk gjør. Piloten hadde festet sine egne startkabler på batteriet før servicemannen kom, og servicemannen festet sine kabler på samme måte, som altså viste seg å være feil. Parkeringsselskapet mener derfor at det var kundens feil, ikke deres. Men "innklagde hadde et selvstendig ansvar for at deres startkabler ble satt på riktige batteripoler" skrivet utvaget i sitt vedtak.

Se de dummeste norske parkeringene