Parkeringsplassen avslører oss

Sammenhengen er opplagt, og nå også tallfestet.

Etter to magre finanskriseår er det tegn til bedring. I alle fall om man skal tro signaler fra rommet. Nei - vi tuller ikke.

For analytikere spådde i forkant av årets store tilbudshandelsdag i USA, Black Friday, at den skulle bli bedre enn årene før. Og det helt uten å konferere kassautskrifter, kjøpesenterrapporter og nasjonalbankanalyser. Det de ser på er den enkle sammenhengen mellom parkering og shopping. En høyst relevant sammenheng i billandet USA.

Hit kan du ikke kjøre, men til gjengjeld handler du skattefritt i denne norske byen

Solid vekst foran Black Friday

Parkeringstettheten på kjøpesenterparkering, slik det vises på satellittbilder fra Remote Sensing Metrics, antyder at handelen i år har økt sammenlignet med de to foregående årene. Dermed er også tegnene for årets julehandel gode. Det skriver Fast Company.

35 prosent av parkeringsplassene som har vært avbildet har vært i bruk på bildene. Bildedata som er analysert for perioden fra medio september, er sammenlignet med tilsvarende data fra 2009 og 2008. Og for disse årene var parkeringsplassbruken nede i henholdsvis 31 og 32 prosent. På lørdagen før årets Black Friday var 42,3 prosent av plassene i bruk, mot hhv. 36,5 og 30,9 i 2009 og 2008.

Og dataene som antyder økt handel, stemmer overens med spådommer fra National Retail Federation (NRF) i USA. Ifølge Reuters venter NRF en solid oppgang i julehandelen i år.

Se når nordmenn drar kortet ivrigst

Ikke bare i USA

Fullstendig kaos, meldte Norwegian Outlet i Vestby etter å ha kjørt hardt på et eget Black Friday-konsept siste fredag i november. Foto: Tor Lie/Norwegian Outlet Vis mer


Forrige uke kunne vi melde at Black Friday-fenomenet også har kommet til Norge. Flere nettaktører har satset på gode tilbud i disse dagene, og Norwegian Outlet utenfor Oslo, gjennomførte sin egen svarte fredag. De sier seg i en pressemelding meget fornøyde med kundenes handlevilje:

- Dersom dette er en indikator på hvordan julehandelen blir, slik Black Friday er en indikator på det i USA, trenger ikke handelsstanden i Norge å være særlig bekymret, mener daglig leder i merkevarebyen Einar Sørland, etter Norwegian Outlets avvikling av Black Friday før helgen.

Ikke bare i butikken

Siste mandag i november tegner til å bli den viktigste dagen i året for netthandelen, og kortaktøren Visa Europe regner med at det denne dagen blir gjort transaksjoner på nett i Europa for 460 millioner euro med deres kort. Og også norske nettbutikker er positive. Hos landets største nettbutikker er det forventninger til kraftig vekst i årets julehandel sammenliknet med i fjor. Enkelte regner med helt opp i 15 – 20 prosents økning melder BuyPass.

Handels- og servicenæringen regner med at årets julehandel vil øke kraftig, og at nordmenn vil legge igjen mer penger enn noen gang tidligere i norske butikker før jul.