Alle kvitteringene inn på PC-en, men du slipper å gjøre jobben med å scanne. Acquire har tatt patent på en ny teknologi som gjør dette mulig. Foto: Per Ervland
Alle kvitteringene inn på PC-en, men du slipper å gjøre jobben med å scanne. Acquire har tatt patent på en ny teknologi som gjør dette mulig. Foto: Per ErvlandVis mer

Papirkvitteringene kan bli erstattet

- Vi vil gi deg alle kvitteringene dine digitalt på ett og samme sted, sier daglig leder i Acquire Sindre Godager.

Dårlig papir og trykk reduserer kvitteringene til uleselige papirlapper, noe som kan bli et problem hvis du skal klage på en vare, eller bare vil se hva du egentlig betalte.

Nå har det kommet en teknologi som kan gi oss digitale kvitteringer, og som på sikt kan erstatte papirkvitteringene. Flere aktører har allerede meldt sin interesse for å være med.

– Dette er en utvikling vi hilser velkommen. Det er en mer praktisk og enkel måte for forbrukerne å skaffe seg informasjon om sitt forbruk. Hvis det blir slik det ble skissert i VG, så gir det en merverdi utover det du får av kvitteringene dine nå, sier Gro Tvedt Anderssen, fagdirektør for mat og handel i Forbrukerrådet til DinSide.

Vil du teste tjenesten?

Alt på ett sted

Flytoget tilbyr allerede noe som ligner; hver gang du reiser med toget, kan du få kvitteringen rett inn i mailboksen dersom du registrerer kortet ditt.

– Men vi vil gi deg alle kvitteringene dine digitalt på ett og samme sted, sier daglig leder i Acquire Sindre Godager.

I mange tilfeller krever butikkene at kunden har kvitteringen liggende før du kan benytte deg av garantien.

Utfordringen blir å få butikkjeder og enkeltstående butikker i alle bransjer til å støtte opp om ordningen, men så langt har responsen vært svært god.

Fagdirektør i Forbrukerrådet Gro Tvedt Anderssen ser nytten av digitale kvitteringer. Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no Vis mer


– Flere fordeler

– Vi ser at en slik ordning har flere fordeler. Det ene er dette med praktisk bytting av varer, at man har digitalisert de kvitteringene man trenger for å reklamere på et kjøp. Det andre er at man blir i bedre stand til å følge med på eget forbruk, sier Tvedt Anderssen.

Forbrukerrådet er positive til at informasjonen blir bedre tilgjengelig og på den måten gir mer kunnskap og informasjon til forbrukerne. Tvedt Anderssen får derfor støtte av direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland:

– Ja, dette er spennende. Vi vil ikke anbefale ett kommersielt produkt fremfor et annet, men generelt er vi veldig positive til mest mulig kunnskap til forbrukerne, slik at de kan ta informerte valg, sier Flesland til DinSide.

Alt fra sukkerinnhold til bruksanvisninger

Det er også derfor Forbrukerrådet har foreslått å lage en matportal, som skal være en gratis tjeneste for alle forbrukere.

- Forbrukere må veie prisen opp mot nytten, men vi synes dette er spennende, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet. Foto: cf-wesenberg/kolonihaven.no Vis mer


– Vi vil at kunden skal få mer informasjon om næringsinnhold, og vi er også opptatt av å gi forbrukerne informasjon om kjemikalier i sminkeprodukter og kremer. Har du gjester som har cøliaki, ser vi for oss at du kan benytte matportalen til å finne riktig mat, sier Flesland.

Dette har også gründerne bak Digitale kvitteringer tenkt på.

- All produktinformasjon fra produsenten skal bli tilgjengelig når kjøpet er gjort og kvitteringen registrert. Det kan være alt fra en bruksanvisning for elektriske produkter, anbefalt vaskemetode for en genser, sukkerinnholdet i appelsinjuice eller garantitiden på en TV, sier partner i Acquire Olav Berg.

Reguleres av loven

Ønsker du å benytte deg av tjenesten Acquire nå utvikler, må du registrere betalingskortene dine opp mot tjenesten. Alt skal gjøres i henhold til norske regler og lovverk.

– Personopplysningsloven regulerer innsamling av denne typen data. For at vi skal kunne samle inn dine data, må du akseptere at vi gjør akkurat det. Dette reguleres av en brukeravtale mellom forbrukeren og Acquire AS som behandler og tar vare på dine data. I denne avtalen vil det komme fram hva vi gjør og hva vi ikke gjør med dine data, sier Berg til DinSide.

Han sammenligner det med kundekort fra for eksempel Coop eller Trumf, som mange allerede har i dag. For å ta i bruk slike kort må det også inngås en avtale.

– Vår avtale vil ikke avvike vesentlig fra det du har akseptert hvis du har kort som nevnt over, sier Berg.

I en kommentar til VG sier Kim Eilertsen i Datatilsynet at de har hatt en «viss beredskap» med tanke på digitalisering av kvitteringsinnhold.

– Vår oppgave er verken å godkjenne Acquire eller nekte dem å sette dette ut i livet. Det vi er opptatt av, er hvilke mekanismer de skal få på plass for å sikre opplysningene, at de kun er tilgjengelig for rette vedkommende og lignende, sa Eilertsen til VG søndag.

Olav Berg og Sindre Godager holder til i Nyskapningsparken sammen med Vilvitesenteret i Bergen. Der jobber de videre med sin patenterte løsning for innhenting og presentasjon av kvitteringsdata. Foto: Acquire Vis mer

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Formidabel respons

– Bare i løpet av pinsen har rundt 1.000 personer sendt oss mail fra linken på DinSide.no for å teste ut digitale kvitteringer, så dette er tydelig en tjeneste som er ønsket. Alle kjenner jo problemet med papirkvitteringer. Men vi vil gjerne ha flere som vil teste ut digitale kvitteringer med oss, sier Godager i Acquire.

Selskapet jobber nå videre med å få med butikkjedene.

– Vi er nå spent på hvilke kjeder i de ulike bransjene som ser egennytten i nordmenns ønske om digitale kvitteringer. Jeg tror digitale kvitteringer blir et stort konkurransefortrinn for de kjedene som først tilbyr dette, sier Godager.