<B>SKAL RYDDE OPP:</B> Panlegis har blant annet blitt kritisert for måten de prøver å få nye kunder på. Nå skal revurdere metodene sine. Foto: Kim Jansson
SKAL RYDDE OPP: Panlegis har blant annet blitt kritisert for måten de prøver å få nye kunder på. Nå skal revurdere metodene sine. Foto: Kim JanssonVis mer

Panlegis vil endre rutinene

Vurderer ny praksis etter at DinSide rettet et kritisk søkelys mot selskapet.

Det maltesiske selskapet Panlegis har fått mye pepper i det siste.

Fredag skrev DinSide at selskapet, som har flere tusen norske kunder, er blitt heftig debattert og kritisert i ulike nettfora over en lengre periode.

Les saken her: Panlegis kommer med et veldig fristende tilbud

Panlegis ringer til nordmenn som registrerer seg i Brønnøysundregistrene, og prøver å overtale dem til registrere foretaket i utlandet. Kritikken mot selskapet har i hovedsak gått på metodene selskapet bruker for å verve norske kunder.

Nå ønsker selskapet å rydde opp i praksisen.

Kritisert av Datatilsynet

For å få nye kunder, krever selskapet at du utleverer personinformasjon om deg selv.

DinSide kjenner til at ved første oppringning fra selskapet krveer Panlegis at du oppgir både fødselsnummer og kontoinformasjon, selv om du ikke har samtykket til å inngå noen avtale.

Denne praksisen blir blant annet kritisert av Datatilsynet.

- Det virker lite tillitsvekkende at et selskap ber om slike opplysninger før det er inngått en avtale, har informasjonsrådgiver Trude Talberg-Furulund i Datatilsynet uttalt til DinSide.

Vil gjennomgå rutiner

Da DinSide først tok kontakt med Panlegis, uttalte juridisk ansvarlig Claes Zangenberg, at selskapet var nødt til å samle inn personopplysninger ved første telefonkontakt, for å kunne registrere kundene sine.

Etter at Zangenberg har sett artikkelen DinSide har skrevet, lover han at selskapet skal vurdere nye rutiner for innsamling av informasjon fra potensielle framtidige kunder.

- Vi vil på bakgrunn av din artikkel gjennomgå våre rutiner for å se om vi kan bli enda bedre i forbindelse med håndteringen av bestillinger og gjennomføringen av disse, sier Zangenberg til DinSide.

Nå gjenstår det bare å se om selskapet endrer praksis. Har du noen erfaringer med dette eller tilsvarende selskapet, vil vi gjerne at du tipser oss. Send en e-post til journalisten ([email protected]) eller til DinSides økonomiredaksjon ([email protected]).

Informasjon kan bli misbrukt

Det er med god grunn at at DinSide har rettet søkelyset mot praksisen med å be om personopplysninger på telefon.

Gjentatte ganger har vi hørt om personer som har blitt svindlet eller utsatt for identitetstyveri, som følge av at fødselsnummer eller kontoinformasjon har kommet på avveie.


Om du ikke er 100 prosent sikker på hvem som befinner seg på andre enden av telefonrøret, bør du ikke utlevere personopplysninger.

I stedet bør du notere navn og nummer, finne mer informasjon om selskapet, og eventuelt ringe tilbake. Og husk at selv om et selskap ikke driver med noe ulovlig, bør du fortsatt tenke deg om før du utleverer informasjon som kan misbrukes.

- Vær kritisk til hvilken avtale du inngår, hvor du registrerer deg, hvilke personopplysninger du gir fra deg, hvor disse opplysningene ligger og hvor sikre de er, sier Trude Talberg-Furulund i Datatilsynet.