LUFTIG: Produktene i norske dagligvarebutikker inneholder uten tvil mye luft.  Foto: Forbrukerrådet/Ole Petter Baugerød Stokke
LUFTIG: Produktene i norske dagligvarebutikker inneholder uten tvil mye luft. Foto: Forbrukerrådet/Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Pakkene er fulle av luft

Røntgenbilder avslører hva du virkelig betaler for.

Har du noen gang åpnet en pakke, bare for å finne halve pakken full av ingenting?

Sannsynligvis.

Dette har Forbrukerrådet sett seg lei på, og de har derfor undersøkt nøyaktig hvor mye luft emballasjen inneholder.

En rekke produkter fra norske dagligvarebutikker har fått gjennomgå røntgenapparatene ved radiografiutdanningen på Høgskolen i Oslo, og konklusjonen er ikke spesielt overraskende: Emballasje inneholder mye luft.

Hvorfor er den største pakken dyrere enn den minste?

Anette Lie Andersen ved radiografiutdanningen på Høgskolen i Oslo setter i gang. Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet

Her kan du se alle røntgenbildene:

Et miljøspørsmål

– Unødvendig emballasje betyr tusenvis av unødige lastebiler på veiene, pluss enorme mengder søppel, sier fagdirektør Gunsteins Instefjord i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Han mener derfor at man ikke bare betaler for luft, men forrurensende luft. Og han får støtte i dette synet.

Maten din kan være pakket inn i gift

- Å redusere innholdet av luft i emballasje med bare ti prosent, vil bety at transportbehovet i Norge reduseres med over én halv million paller. Det ville bety ti tusen færre trailere som kjører på norske veier, altså en betydelig reduksjon av trafikk og luftutslipp, sier daglig leder Jens Olav Flekke i Dagligvarehandelens Miljøforum.

Skylder på forbrukeren

Den Norske Emballasjeforening (DNE) har siden 1969 vært bransjens "fellesnevner i emballasjespørsmål".

De legger noe av skylda over på forbrukeren.

– Kundene foretrekker gjerne de største pakkene når de handler. Dermed kan miljøbevisste produsenter, som fjerner unødig luft, tape kampen om kundenes gunst, sier seniorkonsulent Jan Ove Holmen i DNE, som også mener norske produsenter er flinkere enn mange andre, og at det stadig jobbes med å redusere emballasjen.

Forbrukerrådet oppfordrer kunder til å klemme og undersøke pakkene i butikken, ikke ulikt slik man gjerne gjorde med julegaver, for å finne ut hva man tar med seg hjem. De oppfordrer også kundene til å legge unødvendig emballasje igjen i butikken. Slik håper de at problemet skal synliggjøres overfor dagligvarebransjen.

Er de nye syltetøyglassene virkelig enklere å åpne?