Greg Grindhaug (24) er snart ferdig med å pusse opp huset og trenger ikke lenger verktøyet han bestilte i august. Foto: Privat
Greg Grindhaug (24) er snart ferdig med å pusse opp huset og trenger ikke lenger verktøyet han bestilte i august. Foto: PrivatVis mer

Pakken kom aldri frem

Men Greg Grindhaug måtte betale momsen likevel.

«Min erfaring med UPS etter den 15.08.08 har vært helt fryktelig!Greg Grindhaug»


Da Greg Grindhaug skulle pusse opp huset, bestemte han seg for å gå til den amerikanske nettbutikken Mytoolstore.com for å oppgraderere verktøykassa. Butikken benytter seg av det internasjonale fraktselskapet UPS for å levere varene. Grindmo handlet verktøyet den 8. august, men venter fortsatt på leveringen.

- Min erfaring med UPS etter den 15.08.08 har vært helt fryktelig, skriver Greg Grindhaug til DinSide i et forsøk på å få hjelp.

- Pakken var hos UPS den 8. august. Det var mulig å spore den frem til den kom til Norge tre dager senere. Etter det mistet jeg alle spor, sier Grindhaug.

Pakken som er etterlyst, kom altså trygt frem til Norge for over to måneder siden, men den har fortsatt ikke nådd mottaker. Til tross for dette ble Grindhaug avkrevd utlegg for merverdiavgift (moms) og utleggsprovisjon fra UPS, på tilsammen 865 kroner.

- De sa at det var best at jeg betalte det for å unngå problemer med purringer og gebyrer, forteller Grindhaug.

Varene er altså fortollet via UPS, men pakken har fortsatt forsvunnet på mystisk vis.

Hvor dyrt blir det med toll og moms? Prøv vår importkalkulator

Ingen god forklaring

Naturlig nok har Grindhaug også betalt for de varene han kjøpte i nettbutikken. Visa-kortet blir belastet når kjøpet går gjennom og varene klargjøres for sending. En vanlig praksis i de fleste nettbutikker. Men hva gjør man så når varene aldri kommer?

Til nå har Grindhaug betalt 3.849,49 kroner for varene og 865 kroner i mva, tilsammen 4.714,49 kroner. Men det er ikke pengene Grindhaug synes er verst. Han trengte verktøyet for å pusse opp et hus, et hus som snart står ferdig.

- Jeg har ikke noe bruk for det verktøyet lenger. Jeg har vært i kontakt med UPS sikkert ti ganger, men det er aldri noen som kan gi meg et ordentlig svar, og jeg snakker med forskjellige folk hver gang.

Grindhaug sier at siste gang han ringte, fikk han beskjed om at det lå an til å bli en forsikringssak og at han muligens ville få pengene sine tilbake, men at det ville ta lang tid. Hva som har skjedd med pakken, var det ingen som kunne svare på.

Les også: Slik handler du trygt på nettet

- En feil i vårt interne system

DinSide har imidlertid lyktes i å få en forklaring fra UPS.

- Vi klarte å spore pakken i systemet vårt frem til 22. august, da pakken ble sluppet gjennom tollen. Etter dette finner vi ingen bevis på at pakken har blitt levert, så det ser ut til at pakken har blitt borte, skriver en pressetalsmann til DinSide.

UPS forklarer videre at i dette spesielle tilfellet ser det ut til at en feil i deres interne system, som de nå har oppdaget og rettet opp i, førte til at mottakerens forespørsler ikke fikk tilstrekkelig oppfølging. Dette førte videre til den uheldige forsinkelsen som medførte at problemet ikke ble løst innen rimelig tid.

Generelt er det avsenderen av pakken, altså UPS-kunden, som kan reklamere. Enhver mulig kompensasjon for en forsvunnet forsendelse vil derfor utbetales fra UPS til avsenderen (mytoolsstore.com i dette tilfellet) - som deretter skal gjøre opp med mottaker.

- Så fort kunden har reklamert på tapet, tar det normalt 8 arbeidsdager for UPS å gjennomføre en grundig etterlysning av pakken. Dersom denne etterlysningen ikke fører til at vi finner pakken, vil avsenderen umiddelbart varsles via brev, e-post eller faks, slik at han/hun kan sende inn en reklamasjon, forklarer UPS til DinSide.

Grindhaug har altså hatt uflaks, men hva har du egentlig krav på når varene blir borte et sted på veien?

Vanskelig gråsone

Informasjonssjef Anne Christine Olsen Foto: Birger Morken Vis mer

- I forhold til netthandelsområdet, så er det en utfordring når ting forsvinner på veien. Reglene for når man kan få erstatning, kan oppleves som urettferdige. Etter vårt syn burde man fått erstatning så lange man har krav på at pakken har blitt sendt, sier Ragnhild Amdam, rådgiver i Forbrukerrådet.

Amdam mener at man først og fremst må klage til de som skulle levere varen, altså butikken og ikke fraktselskapet. Posten og Bring sier det samme.

- Når en person handler varer på nettet, så bestiller vedkommende varene fra en leverandør eller avsender. Det er avsenderen som bestemmer hvordan varene skal sendes til den som bestiller, og hvilken transportmåte som skal benyttes. Posten/Bring blir kontaktpunkt for leverandøren, sier Anne Christine Olsen, informasjonssjef for Bring og Posten på østlandet.

Prisforskjell på nett og butikk: - Jeg følte meg snytt

Kontakt leverandøren

Hovedregelen i internasjonalt og nasjonalt postregelverk er at det er sender som har eiendomsrett/rett til å råde over sendingen inntil den er utlevert.

- Kunden i Norge bør derfor reklamere overfor den man bestiller av og la vedkommende, som kontraktør overfor postoperatør følge opp saken. Sluttbruker bør uansett være oppmerksom på hvilke vilkår som avtales omkring kjøpet, sier Anders Martin Pilgaard i Post- og teletilsynet.

Han forklarer videre at hvilke regler som gjelder for å følge opp henvendelser og utbetale erstatning, reguleres av avsenderlandets regler. Postoperatøren i mottakerlandet vil i prinsippet være underleverandør av postoperatøren i avsenderlandet, dersom det ikke er samme firma.

Pilgaard opplyser også at det norske postregelverket har regler om erstatning for tap av sendinger. Registrerte sendinger skal det etter dette regelverket gis erstatning for.