På tide å stresse ned!

Stresser du mye gjennom dagen? Kanskje på tide å roe seg ned litt? Her er noen tips på hvordan du kan stresse ned.

Jo flere baller i luften du har, desto mer stressende blir hverdagen. Og med mindre man er et nyfødt barn eller en munk, så opplever alle stress i større eller mindre grad. Det kan være alt fra kvisen på haken før den hotte daten til presentasjonen du skal holde på jobben. Utfordringen er hvordan du skal takle stresset på best mulig måte.

- Det er veldig individuelt hvor godt man mestrer stress, men over tid kan det føre til sykdommer som nedsatt immunforsvar og forkjølelse, i tillegg til søvnproblemer, hodepine og konsentrasjonsproblemer, sier BI-professor Astrid M. Richardsen til Mozon. Hun har forsket mye på stress og utbrenthet.

Stresser du mye produserer kroppen store mengder med stresshormonet kortisol, som i verste fall kan føre til nedsatt humør, forhøyet blodtrykk, fordøyelsesproblemer og magesår. Stress kan dessuten være en medvirkende årsak til hjerte- og karsykdommer.

Noen takler stress svært godt. Slike personer blir mer våkne, energiske og oppmerksomme av å leve på kanten.

Målet er å finne den rette balansen. Her er noen gode tips.

Moderat drikking. Det kan være lett å ty til alkohol og røyk i stressfulle situasjoner. Men stresser du mye bør begge deler inntaes kun i moderate mengder. Det du kan innta mer av er dette:

Hobby. Vend oppmerksomheten din mot en hobby. Da vil du få fokuset over på noe annet. Det kan være alt fra et tegnekurs til arbeid i en frivillig organisasjon.

Drikk vann. Er du stressa høres det kanskje mer fristende ut med et stort glass vin enn et glass vann. Men det er svært viktig at du drikker vann. For er du dehydrert kan du bli søvnig - som gjør det vanskelig å takle stressende situasjoner.

Massasje. Avslapping er nøkkelordet for å redusere stress, så det er bare å finne fram stearinlys og massasjeoljen. Massasje roer kroppen, avspenner muskler og øker blodsirkulasjonen. Dessuten kan massasje fra din kjære få deg til å sovne fortere.

Meditasjon. Mange leger mener at meditasjon er den beste måten å takle stress på. Det viser seg at 15 minutter med meditasjon kan gi dypere ro enn en time søvn. Å begynne dagen med en to-minutter lang meditasjonsøkt kan også være bra. Sitt med rak rygg og repeter ett ord i hodet ditt. Da stopper du å tenke. Lær deg å meditere her.

Sunt kosthold. Er du stressa er det naturlig å få mer lyst på mat, og særlig fast food. Men selv om raske karbohydrater vil gi deg et raskt insulinkick, så blir du fort trøtt og slapp igjen. Sats heller på et sunt og regelmessig kosthold. Et stabilt blodsukker kan redusere stressnivået ditt.

Sex. Om du ikke allerede visste det så kan sex gjøre deg mindre stressa. Du kan få ut mye sinne, aggresjon og dårlig energi, som er forbundet med stress. Er du i et fast forhold er det en ytterligere bonus, og det blir enda lettere å takle stress.

Søvn. Er du stressa er det viktig å ikke føle seg trøtt. Søvnmangel får en stor påvirkning på hele dagen din, og problemer kan virke mer alvorlige enn de egentlig er. Har du søvnproblemer kan det være fordi du er stressa. Prøv å ta deg en lur midt på dagen, tren og spis sunt.

Trening. Det er viktig å kombinere en stresset hverdag med trening. Trening øker blant annet blodsirkulasjonen i kroppen og åpner lungene slik at du får mer oksygen. Dessuten vil kroppen produsere mer endorfiner - kroppens egne morfiner. Her får du noen enkle treningstips.

Terapi. Noen ganger kan det hjelpe å prate med en terapeut eller en coach. De kan gi råd på hvordan du kan slappe av og foreller deg hvordan du kan få et mer positivt syn på situasjonen du er i.

Richardsen har også flere gode råd på hvordan du kan få ned stressnivået.

- Sørg for å slappe av, få nok søvn og lev sunt. Ta et oppgjør med deg selv, sett grenser og prioriter tiden din, sier hun.

 

Mozon.no, 08.02.2006