<b>SNÅLE SØKEORD:</b> Det meste kan visst selges på Finn.no, om vi ser på alt det rare folk søker etter ... Foto: FINN.NO/KRISTIN SØRDAL
SNÅLE SØKEORD: Det meste kan visst selges på Finn.no, om vi ser på alt det rare folk søker etter ... Foto: FINN.NO/KRISTIN SØRDALVis mer

På jakt etter «rapphøns», «negl», «fettpresse», «stress», «bifolk» eller «frank»?

Det er det i alle fall noen som vil ha, skal vi tro søkene på Finn.no ...

Det meste kan visst selges på Finn.no, i alle fall så søker folk etter de underligste ting ...

Eksempler på hva som ligger nederst på topplista inkluderer «grandis», «rapphøns», «negl», «fettpresse», «stress», «bifolk», «frank» og «kjole str 44».

– Det er jo litt festlig. Vi er vant til å se mest på hva som befinner seg på toppen av lista, men det er underholdende å grave lenger ned. Søkene avslører noen smale interesser, behov og drømmer, sier Henrik Faller, kommunikasjonsrådgiver i FINN.

Alv og superstjerner

Etter at Finn Torget ble gjort gratis tidligere i år, har brukerantallet økt mye. Nå er det ukentlig 1,5 millioner innom nettsiden på jakt etter noe å kjøpe, eller for å selge noe de ikke lenger trenger.

Og det er tydeligvis mye rart folk trenger.

Foruten de ovennevnte søkeordene, kan vi gi deg ytterligere noen søkeord som altså befinner seg i den motsatte enden av søketopp-lista:

Til hytta, takk, alv, strihåret, moelvenbrakke, kilt, hespetre, sambatrapp, breiflabbgarn, superstjerne og tvillinggutter.

Skriv rett!

Hva bør du egentlig tenke på, dersom du ønsker å komme høyt opp på resultatlisten for ting til salgs?

- Når folk gjør et søk på FINN torget sorteres treffene under filteret «mest relevant». Vi har utviklet en algoritme som gir brukeren treff basert på når annonsen ble publisert og matchen mellom søkeordet og annonseteksten. Algoritmen tar høyde for skrivefeil, bøyninger og tolkninger av søkeordet og har til hensikt å gi mest mulig nøyaktige treff for hver person som gjør et fritekstsøk. Søkealgoritmen er i stadig utvikling for å gi brukerne så relevante treff som mulig, sier Faller til Dinside.

De anbefaler at du lager en beskrivende tekst med bilde og relevant overskrift, for at annonsen din skal vises mest mulig til folk som søker etter noe på Finn.

- Og lag en tekst som er konkret fremfor generell, og forsøk å unngå skrivefeil, sier Faller.

Finn riktig søkeord

Fra det vi kjenner som smart i forhold til å havne langt oppe på søkelistene hos andre søkemotorer, lønner det seg å bruke minst ett viktig søkeord både i tittel og i annonseteksten. I den sammenheng kan det lønne seg å vite hva det er folk søker etter;

Dersom du skal selge en toseter eller en sjeselong, lønner det seg kanskje å heller bruke ordet «sofa »i tittel og annonsetekst, i stedet for «toseter».

Mest søkt

I den andre enden av lista finner vi søkeordene som er mest søkt. I september var dette sofa, sykkel, iPhone 5, iPhone 5s, Louis vuitton, kommode, kjøkken, spisebord, retri, sovesofa og seng.

Ulike versjoner av «iPhone» har til sammen 653.975 søk forrige måned, «sofa» og «sovesofa» har 408.777 søk og «sykkel» har 197.171 søk, på Finn.

– Nordmenn er aller mest interesserte i møbler, ny teknologi og kjente merkevarer. Vi ser også hva som er trendy blant folk flest, eksempelvis Acne-klær, parajumpers og Rolex. Mange er ute etter å gjøre et kupp på ting det ofte er dyrt å kjøpe nytt, sier Faller.

– Nå som vi går mot kaldere tider klatrer ord som «snøfreser» og «vedovn» oppover på lista. Sesongens snøfreserjakt er allerede er i full gang, med 68.573 søk og 26. plass på topplista i september, sier han.