<b>UVENTET:</b> Fått en regning fra kommunen du skjønner lite av? Ta kontakt med dem. Foto: BERIT B. NJARGA
UVENTET: Fått en regning fra kommunen du skjønner lite av? Ta kontakt med dem. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Overrasket av regning fra kommunen?

Tar flere hundre kroner i gebyrer, men kan være dårlige til å opplyse om det.

Det kan være vanskelig å ha full oversikt over priser og gebyrer i hjemkommunen sin, uansett om man har bodd der i en årrekke eller er ny-innflyttet.

I enkelte kommuner risikerer du for eksempel purregebyrer på flere hundre kroner dersom du glemmer å lese av vannmåleren din, eller å måtte betale over 1000 kroner for at kommunen selv kommer å leser den av.

Disse gebyrene er heller ikke så lett å finne. Ofte ligger prislisten, eller «gebyrregulativet», kun på kommunenes nettsider - som ikke alltid er like oversiktlige.

Her mener Forbrukerrådet at mange kommuner har stort forbedringspotensiale.

- Ingen liker å betale for noe de ikke skjønner. Gjennom våre kommunetester har vi sett at mange av kommunene har en lang vei å gå for å opplyse om priser på en forståelig måte, sier fagdirektør Anne Kristin Vie.

LES OGSÅ: Krev erstatning fra kommunen ved brunt vann

Vanskelige søkeord

BØR GI TREFF: Forbrukerrådet mener søk som «prisoversikt» bør gi treff på kommunenes nettsider. Vis mer


Kommuner har naturligvis lov og rett til å kreve inn gebyrer og ta betalt for enkelte tjenester, ofte knyttet til byggesaker, vann, avløp, feiing eller annen renovasjon.

De fleste gebyrene er nok også lette å forutse, men av og til kan man bli tatt på sengen.

For eksempel av et straffegebyr på 400 kroner dersom man henter barnet for sent i barnehagen, eller 1.250 kroner for å glemme å sende inn vannmåleravlesningskortet.

For å finne informasjon om disse gebyrene er man gjerne nødt til å lete rundt på kommunenes ofte innfløkte nettsider, og bruke vanskelige søkeord som «gebyrregulativ» eller «prisregulativ».

Søketreffene, hvis du får noen, består ofte av PDF-dokumenter, som kan være rotete, utdaterte eller vanskelige å forstå.

LES OGSÅ: Nei, legene kan ikke kreve gebyr for betaling

- Ikke forklart godt nok

Anne Kristin Vie er fagdirektør for offentlige tjenester og helse i Forbrukerrådet. Foto: OLE WALTER JACOBSEN/FORBRUKERRÅDET Vis mer


Forbrukerrådet mener at «innbyggerne har krav på korrekt og lett tilgjengelig prisinformasjon», men har avdekket gjennom sine kommunetester at mange kommuner svikter på dette området.

- Noen ganger kan det rett og slett være vanskelig å forstå for beboeren, mens andre ganger kan det være at kommunen ikke har forklart gebyrene godt nok, sier Vie.

Dersom du har fått et krav du ikke føler du er blitt opplyst tilstrekkelig om, så betyr ikke det at du kan holde tilbake betalingen. Praksisen ved krav fra offentlige instanser er heller slik at du bør betale innen fristen, og eventuelt heller få beløpet refundert i etterkant.

Vie anbefaler uansett å si i fra til kommunen med en gang.

- Dersom man ikke forstår hvorfor man har fått en regning, hva man skal betale for, eller er uenig i utregningen, så anbefaler vi at man tar kontakt med kommunen for å få det forklart.

LES OGSÅ: Uenig i regningen? Dette kan du gjøre

- Bør forenkle språket

Forbrukerrådet har etter sine kommunetester utarbeidet en liste over hva kommunene bør bli bedre på, som for eksempel:

  • Oppdaterte gebyrregulativ bør være tilgjengelig og søkbare som «prisliste», «prisoversikt» eller tilsvarende på alle kommuners nettside.
  • Pris bør framgå tydelig i forbindelse med informasjon om den konkrete tjenesten.
  • Språk i gebyrregulativet og andre prisoversiktet bør være så enkel som mulig. Det er å vise respekt for innbyggerne.
  • Klageadgang bør framgå i tilknytning til gebyrregulativ og andre prisoversikter.
LES OGSÅ: Velger du feil kort risikerer du å betale «sjokk-gebyr»

Har du fått overraskende høye eller uforståelige regninger av kommunen? Tips oss gjerne på [email protected].