Overflødige telepriser

Statens nye nettsted for telepriser mangler en rekke produkter og regner til dels feil. Og jada. Vi er sure.

Siden starten 15. april 1998 har DinSide hatt en Mobiltelefonkalkulator som inneholder alle mobilabonnementene i Norge med tilhørende priser. I løpet av det første driftsåret fikk vi også en Telefonkalkulator for fasttelefoni og en Surfekalkulator. Dette er godt besøkte tjenester, og flere titusen forbrukere har antakelig anskaffet de abonnementene de ut fra sitt forbruksmønster fant gunstigst i DinSides kalkulatorer.

Dyrt

Så vi er jo sure og bitre når Staten plutselig starter et eget nettsted med de samme tjenestene.

Staten har brukt 1,3 millioner kroner på nettstedet Telepriser.no. Vi betalte 25.000 kroner for vår mobiltelefonkalulator. De andre kalkulatorene er enklere, men alle er jo oppgradert etterhvert som endringer i markedet har gjort det nødvendig. Vi antar at vi likevel alt i alt har brukt under 250.000 kroner på utviklingsarbeidet i disse fire årene.

Post- og teletilsynet regner med at 0,8 årsverk vil gå med til driften av telepriser.no. DinSide benytter knapt 1/10 årsverk til det samme.

I tillegg må man anta at Telepriser.no, om folk skal oppsøke stedet, må markedsføres jevnlig.

Mangelfulle surfepriser

Samferdselsminister Torild Skogsholm åpnet det nye nettstedet (Foto: Svein Erik Dahl/Samfoto). Vis mer

Så er kanskje kalkulatorene til staten bedre enn DinSides? De er riktignok svært enkle å bruke, men taper til gjengjeld mye på nøyaktighet. De mangler også mange produkter og det er uklart om de produktene som ligger der faktisk er sammenliknbare.

Kalkulatoren for internettsurfing mangler alle de abonnementene der du kan kjøpe tellerskritt hvor du vil. Start (Dagbladet) er blant dem som ikke er med. For mange "småbrukere" av nettsurfing vil dette være det nest billigste abonnementet (etter Netcom) når man kjøper tellerskrittene av en billig leverandør som f.eks. Tele2000.

Surfekalkulatoren oppgir heller ikke hvilke forutsetninger som ligger til grunn for beregningene, annet enn at "Prisene for oppringt baserer seg på billigste takst (kveldstid)". Med andre ord er prisene bare pålitelige om all din surfing foregår om kvelden. Netcom har sine billigste tellerskritt mellom midnatt og klokken åtte om morgenen. Dette fremgår ikke av kalkulatoren. DinSides surfekalkulator beregner prisen med utgangpunkt i de tider på dagen du selv oppgir at du bruker internett.

Telepriser.no oppgir heller ikke hvilken bindingstid de legger til grunn for bredbåndsprisene. Som kjent gir de fleste operatører lavere priser jo lenger tid du binder deg for. Det er vårt inntrykk at lang og kort bindingstid er blandet i kalkulatoren til Telepriser.no. DinSide oppgir prisen for løpende kontrakter.

Telepriser.no tar heller ikke hensyn til monteringskostnader når de oppgir prisen på ADSL. Her er prisene i markedet meget varierende og det kan slå tungt inn for prisen på din ADSL-tilkobling. DinSide har med prisen for å få en montør hjem til deg, da vi antar at de fleste husholdninger vil ønske at det kommer noen og får det hele opp og går fremfor å tukle med tingene selv.

Mange telefonabonnementer mangler

Den virkelige fordelen med det nye nettstedet er at Post- og teletilsynet har pålagt teleselskapene å rapportere alle prisendringer inn til seg online. Om dataene foreløpig ikke virker komplette og sammenliknbare, bør de etterhvert i det minste kunne være ferske. DinSide samler inn dataene manuelt. Vi oppdaterer når vi blir oppmerksomme på endringer, og vi gjennomgår alle prisene en gang i måneden.

Det er derfor underlig at så mange fasttelefonabonnementer mangler hos Telepriser.no. Disse er ikke med:

  • Universal Telecom

  • Axiti

  • Tele2000

  • NetCom DuoNett

  • IqTele

  • Teleman

  • ACN/Tele 24

Post- og teletilsynet har valgt å ta med telefonitilbudene til Bredbåndsfabrikken og UPC, men ikke NBBLs avtale med Telenor, som gir svært billig telefon for de hundretusener av forbrukere som bor i borettslagsleiligheter.

Post- og teletilsynets kalkulator tar heller ikke hensyn til at vi som forbrukere utmerket godt kan være kunder hos flere tilbydere av fasttelefon samtidig. Det er gratis å melde seg inn. Vi kan derfor bruke firesifret forvalg til den tilbyder som er billigst til enhver tid av døgnet. DinSide presenterer en slik "beste blanding" av abonnementer.

Både når det gjelder internettsurfing og fasttelefoni har DinSide med relevante rabattprogrammer. Det har ikke Tepriser.no.

Alt i alt går Telepriser.no glipp av de billigste fasttelefonabonnementene for de brede forbrukergruppene. På fasttelefon vil de aller fleste brukere få dyrere telefonregninger enn nødvendig om de følger rådene.

360 dager i året

Den beste delen av Telepriser.no er mobiltelefoniprisene, som er omtrent komplette. Datamodellen deres takler imidlertid ikke abonnementer hvor du kan ringe for hele eller deler av innmeldingsbeløpet. Alle månedskostnader (også for internettsurfing og fasttelefoni) beregnes med utgangspunkt i at året har 360 dager. Det er en litt merkelig feil, men den vil bare sjeldent skape endringer i rangeringen mellom produktene.

Hvorfor?

Post- og teletilsynet har med sin rapporteringsplikt for teleselskapene og tilhørende løpende publisering av prisene gjort det som Konkurransetilsynet helt siden 1997 har gjort med strømleverandørene. Hensikten er i begge tilfeller å forsøke å stimulere forbrukerne til større prisbevissthet. Det er et flott motiv. Når Telepriser.no etterhvert får mer presise definisjoner på hvilke priser som skal rapporteres inn, blir det jo også en fordel for andre aktører (også andre enn DinSide har samlet inn telepriser selv) som nå kan hente priser på ett sted, slik vi i flere år har gjort med strømprisene.

Men DinSides erfaring gjennom de 4 1/2 årene vi har samlet inn priser på banktjenster, teletjenester, elektrisitet, bensin og en rekke andre ting er at disse bør presenteres samlet, som en pakke, om de skal oppnå trafikk. Det er en grunn til at det ikke er noe nettsted for kjøleskap. Alle behøver og har kjøleskap, men når kjøleskapet ditt etter 10-15 år er modent for utskiftning, ville du ikke huske at det var et nettsted som het www.kjoleskap.no. Nettstedet ville hatt en ekstremt lav besøkshyppighet. Relevante tjenester for husholdningene må samles på ett sted og de må også blandes med noe nyhetsjournalistikk, som befordrer hyppige besøk, for å holdes varme i forbrukernes bevissthet.

Det skal bli spennende å se hvor stor trafikk Telepriser. no får når de har gått et par uker og blesten rundt lanseringen har lagt seg.

DinSides Mobiltelefonkalulator

DinSides Telefonkalkulator

DinSides Surfekalkulator.