<b>SLIK SER DET UT MED OST UNDER:</b> Den nye Grandiosaen Helmax har ost også <i>under</i> bunnen. Og vi må si at vi synes bunnen var sprøere enn en vanlig grandiosabunn. Foto: KRISTIN SØRDAL
SLIK SER DET UT MED OST UNDER: Den nye Grandiosaen Helmax har ost også under bunnen. Og vi må si at vi synes bunnen var sprøere enn en vanlig grandiosabunn. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Ost både over og under!

Grandiosa med ost både over og under er én av de 1.700 nye varene som snart kommer ut til butikk.

Det er snart klart for årets første dagligvareslipp. 19. februar er det felles slipp for cirka 1.700 nye dagligvarer i norske matbutikker. Vi har tidligere omtalt noen av nyhetene, blant annet brunost på tube og nye mellommåltider.

Vi har også smakstestet noen av de nye mellommåltidene.

Hvert år spises det 21 millioner Grandiosaer. Selv om bestselgeren er originalen, kommer det nye varianter med jevne mellomrom. I fjor lanserte de Grandiosa kebabpizza med bunn som kunne rulles. Den forvinner nå fra pizzafrysen, og inn kommer i stedet Grandiosa Helmax, med ost på begge sider.

Les også: "Hjemmelaget" Grandiosa fyller ikke en langpanne slik produsenten lover

Sprø bunn

- Vi er veldig stolte over å kunne få til dette, med sprøstekt ost som ligger under pizzaen, sier Bjørn Brennskag, kommunikasjonssjef i Orkla Foods Norge.

- Men blir det ikke klissete?

- Nei, bunnen er stekt i forkant, med osten under, forteller Marius Niva, kokk og produktutvikler hos Orkla. Og så må man ha den riktige osten under, sier han videre.

Og osten på undersiden er Norvegia. Inspirasjonen til ost under pizzaen har de ifølge Niva fått fra pizzarestaurantene, hvor ekstra ost på kanten er et populært tilvalg på pizzaen.

DinSide har såvidt prøvesmakt nyvinningen, og må si at vi ble overrasket over at bunnen faktisk ikke var klissete. Den var tvert imot ganske så sprø - sprøere enn i alle fall vi kan huske at en vanlig grandiosabunn er - uten at vi skal påstå at vi spiser Grandiosa veldig ofte.

Niva tipser om at det kan være lurt å steke pizzaen med bakepapir halve tiden, før du fjerner det og steker ferdig.

Lage selv? DinSide har testet pizzagjær mot vanlig gjær - se hva som funker best!

Her kan du se noen av nyhetene som kommer i februar. Vi har også prøvesmakt noen av nyhetene - du kan lese våre kommentarer under bildene:

Her kan du se osten under Grandiosaen. Ifølge Marius Niva, kokk og produktutvikler, lønner det seg å steke pizzaen med bakepapir første halvdel av steketiden, før du fjerner det og ferdigsteker. Foto: Kristin Sørdal
Merius Niva, kokk og produktutvikler hos Orkla Foods, viser frem én av de to nye Grandiosaene med ost også under bunnen. Foto: Kristin Sørdal
Grandiosa Helmax kommer i to varianter: med pepperbiff og løk - og med skinke og salami. Vi har prøvesmakt pizzaen med skinke og salami, og synes bunnen var veldig sprø og crispy. Og i alle fall sprøere enn det vi husker at grandiosabunnene er. Den var i tilleg ganske sterk, så den ekstra ostesmaken fikk vi egentlig ikke noe føling med. Foto: Kristin Sørdal
Nytt fra Gilde, med sunnhetsfokus. Foto: Produsenten/DinSide.no
I tillegg til boksvarianten, kommer Joika nå også på pose. Og som mini-boller. Foto: NORTURA/DINSIDE.NO
Ny serie med oliven av varianten Hojiblanca, fra Ybarra. Foto: TORE MOKSNES/DINSIDE.NO
Relansering og to nye smaker med marinader. De nye smakene er Smoky Honey og Sweet chili-marinade. Foto: TORE MOKSNES/DINSIDE.NO
Sweet Baby Rays med ny smak: Honey Barbecue sauce. Økologisk agavesirup er et alternativ til sukker, og kan brukes blant annet i oljedressinger, marinader mm. Foto: TORE MOKSNES/DINSIDE.NO
Storselgeren av påleggsmakrell fra Stabburet er den originale Makrell i tomat, men flere av de nye smakene holder stand i hyllene. Nå lanseres en ny variant: Makrell i tomat og basilikum. Vi har smakt på den, og førsteinntrykket er at den smaker absolutt av basilikum - men vi vil fremdeles foretrekke originalen. Foto: KRISTIN SØRDAL
Stabburet lasagne med ny oppskrift, og i både familiestørrelse og for én person. Smaksprofulen skal ifølge produsenten være litt mer barnevennlig og tilpasset "den norske smaken". De understreker at den lages med norsk kjøtt (ref. hestekjøttskandalen fra i fjor). Den produseres i Tyskland, men med norsk storfekjøtt fraktet til produksjonsanlegget. Foto: KRISTIN SØRDAL
Nå kommer Big Onne pizza med biff. Big One ble lanert på det norske markedet i 2004, men har aldri vært med biff - før nå. Her vist av Marit S. Marvik, fagsjef i Orkla Foods Norge. Foto: KRISTIN SØRDAL
Serien med kokkeklare supper fra Stabburet ble lansert i 2012, og har ifølge produsenten fått en god mottagelse. Nå kommer en ny variant: Kokkeklar blomkålsuppe, som her tilberedes av Marit S. Marvik, fagsjef i Orkla Foods Norge. Foto: KRISTIN SØRDAL
Kokkeklar blomkålsuppe ferdig laget. Vi har prøvesmakt, og synes den smakte godt - med gode og store blomkålbuketter. Foto: KRISTIN SØRDAL
To nye paier fra Stabburet: Bacon og brokkoli, nå i familiestørrelse (har vært i små porsjoner tidligere). Og kylling og asparges, som er en helt ny smak. Foto: KRISTIN SØRDAL
Fire nye fiskeretter fra Findus: Torskefilet med kavring i to varianter (med 72 og 75 prosent fisk), og Gastro fiskefileter i to smaksvarianter. Foto: FINDUS/DINSIDE.NO
To nye "Dagens middag" til fire, samt ny pytt i panne med ost og smårettbacon. Foto: FINDUS/DINSIDE.NO
Tine kommer med en ny serie mellommåltidsprodukter, bestående av ulike kombinasjoner cottage cheese, havregrøt og yoghurt med mysli. Vi har smakstestet noen av disse, sammen med flere andre mellommåltidsprodukter. Du kan lese testen her.14 Gresk Yoghurt med bringebær, granateple og müsli fikk terningkast 5, mens 14 Cottage Cheese med mandler og 14 Gresk Yoghurt naturelle kun fikk terningkast 2. Foto: TINE
Nytt lunsjprodukt fra Fjordland. Foto: FJORDLAND/DINSIDE.NO
Nye, raske middagsretter fra Fjordland. Foto: FJORDLAND/DINSIDE.NO
Brunost på tube. Foto: TINE/DINSIDE.NO
Mills med to sunnere påleggssalater, med yoghurt. Foto: MILLS
Coop lanserer 45 nye varer under Coop-merket, samt noen få under X-tra og Coop Änglamark og Smak forskjellen. Kvalitet og mindre pakninger er to trender, og blant nyhetene i små forpakninger finner du Coop Snitzel, Coop Grillpølse, Coop Blodpudding, Coop Lungemos og Coop Røkt kjøttpølse. Foto: COOP/DINSIDE.NO


Vi vil vite hva vi spiser!

Begynnelsen av året er gjerne preget av sunnhetsfokus.

- Det er noen trender og tendenser som fortsetter, og det er fokus på sunnhet og helse. Dette har vi sett gjennom flere år, og det fortsetter nå også. For eksempel relanserer Gilde påleggssortimentet sitt med redusert saltinnhold, og pølsene kommer med større andel kjøtt. Også dette med rene råvarer er en viktig tendens som videreføres nå, sier Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen, til DinSide.

Dette bekreftes også av Orkla Foods.

- Det er viktig å gjøre ingredienslista kort, det skal være mest mulig åpenhet rundt det som er i maten. Folk vil vite hva som er i maten sin, og vi tilstreber å ha en så enkel resept som mulig, sier Bjørn Brennskag, kommunikasjonssjef i Orkla Foods Norge, til DinSide.

- Det er mye fokus på sunnhet, og at man skal føle seg vel med det man spiser, sier Stine Rekdal, produktutvikler hos Orkla.

Les også: Vi har testet 15 mellommåltider, blant annet noen av nyhetene som snart kommer i butikkhyllene. Se hvilken som får seks - og hvilke som får nesten stryk

Kristin Paus, informasjonsdirektør i Coop Norge, sier til DinSide at to trender de ser nå, er kvalitet og mindre pakninger.

Mindre pakninger er viktig både for å tilby produkter for små husholdninger, og for å redusere matsvinn.

- Matsvinn er et viktig tema, og vi ønsker å bidra til at våre kunder kaster mindre mat. Derfor øker vi nå vår satsing på middagskjøtt og pålegg i små pakninger, sier Paus.

Les også: Vi kaster mat for 14 milliarder hvert år

Ja, vi elsker nyheter

Med 1.700 nyheter i hyllene, er det klart at det blir trangt om plassen. Det sier seg selv at når noe kommer inn, må noe annet gå ut.

- Hyllene blir jo ikke større, så noe må ut når noe kommer inn. Da bytter man gjerne ut det produktet som selger minst innenfor en kategori. Det er vanskelig å forsvare en plass i hyllene om produktet ikke selger, sier Søyland til DinSide.

Ofte bytter leverandørene ut produkter som de ser ikke selger, eller butikkene tar dem ut av sortimentet.

- Gjenkjøp har alt å si. Utfordringen er selvsagt at det alltid er noens favoritter som forsvinner ut. Men da betyr det at det ikke er veldig mange som synes det var like godt som deg, sier Søyland.

Men norske forbrukere er veldig interesserte i dagligvarenyheter, ifølge Søyland.

- Vi ser at nordmenn er veldig opptatt av nyheter i dagligvare. Det er stor grad av prøving når nye produkter kommer i hyllene. Men man definerer en suksess ut fra graden av gjenkjøp. Der hvor vi ser at forbruker kjøper det igjen, er ofte konsekvensen at produktet blir i hyllene, sier Søyland.

- Men folk er nysgjerrige på nye varer, det er det ikke i tvil om, sier hun.

Det skal være ferskt

Ifølge Niva hos Stabburet, er det fremdeles en trend at folk ønsker kortreist mat og tradisjonskost.

- Man ønsker det tradisjonelle, det lokale - det man er kjent med, sier Niva.

- Vi ser også at det gjøres enklere for folk, både med å velge sunt og lage god mat selv, det er helt tydelig. Lofoten kommer for eksempel med en hel rekke ferske sauser, med kun ferske råvarer, som gjør at det blir enklere for alle å lage god mat selv, uten å bruke posesuppe og den type ting, sier Søyland.

Omstridt: Fortsatt flere produkter med palmeolje

- Vi ser også en stor satsning på fisk, salget av fersk fisk går rett til værs i butikkene våre, og det kommer enda flere fersk fisk-løsninger i butikk til kundene. Salma kommer for eksempel også med et eget sashimi-kit, med ferdigskåret salma og alt du trenger for å lage dette selv, forteller Søyland videre.

Også Coop satser på kvaliteten på fiskeproduktene.

- Vi oppgraderer også kvaliteten på våre EMV-fiskeprodukter, det vil si at disse får et høyere fiskeinnhold, forteller Paus i Coop.

Søyland havder at de mange matprogrammene og matbloggerne er med og bidrar til at folk kan se at det går an å lage god mat selv, uten å være sjefskokk.

- Og produsentene følger med på disse trendene og kommer med stadig flere produkter som skal hjelpe folk å lage god mat selv, sier Søyland til DinSide.

Orker du ikke planlegge og handle inn til uka selv? Vi har testet middagsabonnementer - se hvilken du kan prøve

- og det skal være så kjapt som mulig

Vi vil altså ha det så ferskt og selvlaget som mulig, men det skal også være så kjapt som mulig.

- Det er stor etterspørsel etter kjappe måltidsløsninger for lunsj, mellommåltider og kjappe middagsretter. Fjordland kommer med en rekke lunsjretter, Tine har kommet med en ny serie mellommåltider, og vi kommer med vår egen serie, "fersk og ferdig".

- På den ene siden er vi opptatt av at vi skal lage god mat fra grunnen, og folk er opptatt av at man vet hva som er i produktene. Samtidig er man travle, og man ønsker også kjappe måltidsløsninger med god kvalitet - og det skal være sunt, sier Søyland.