Ørliten bløff fra OneCall

Etter mye granskning, kan vi fortelle at OneCall faktisk er billig.

Kampanje

Med høy sigarføring har mobiloperatøren OneCall i dag lansert ekstremt lave priser til mobilkunder med moderat ringetid. Bruken av ordet "gratis" har vekket en viss skepsis hos en økonomiredaksjon med respekt for seg selv, og vi har derfor brukt dagen til å sjekke substansen.

Fra og med onsdag 18. april kan du som One Call Mobil Faktura kunde ringe 88 minutter og sende 78 SMS helt gratis - hver måned. Det er ingen oppstartsavgift på de første 88 ringeminuttene. Det er ingen månedsavgift, ingen minstefaktura eller andre betingelser med liten skrift, skriver selskapet.

Fra og med det 89ende minuttet, øker minuttprisen til 80 øre, og startavgiften til 59 øre per samtale. Sms-prisen øker til 42 øre per melding etter 78 meldinger.

Vis mer



- One Call har en klar målsetting om å være billigst på mobil til privatkundene. Nå viser vi klart og tydelig at dette ikke er bare noe vi sier, men noe vi mener, sier One Call sjef Øistein Eriksen i en pressemelding.

Ingen tegn

Vi har sjekket og sjekket mulighetene for at OneCall med dette har meldt seg inn i klubben av cowboy-selskaper av typen som kaprer kunder med lave priser, for så å forlate dem med skjegget i postkassen. Etter all vår sjekking har vi imidlertid ikke funnet noen som helst indikasjon på at One Call kvalifiserer til klubben.

Verken Forbrukerrådet eller Forbrukerombudet kan melde om nevneverdige mengder klager eller henvendelser om selskapet.

Ifølge salgs- og markedsdirektør Thomas Sandaker i One Call, eies selskapet 80 prosent av Hafslund Venture, noe som vanskeliggjør påstander om cowboytilstander blant eierne.

Vi skeptikere har altså grunn til å tro på det som går frem av markedsføringen av tilbudet: Dette er simpelten et nytt og billig tilbud til folk som ringer forholdsvis lite, og som sender priskurven på mobiltjenester nok et hakk nedover.

Hake?

Skal en nevne en hake, må det være at valget om grensen på 88 minutter neppe er tilfeldig.

- One Calls tilbud er utformet på en slik måte at prisen bli null ved standardinnstillingene i vår kalkulator, sier Elisabeth Aarseter i Post- og teletilsynet, som driver www.telepriser.no.

- Det er imidlertid viktig å få med seg at hele 80 prosent av de som bruker mobil-kalkulatoren vår ikke bruker standardinnstillingene i kalkulatoren. Dette tyder på at vi må justere innstillingene i kalkulatoren, noe vi arbeider med, sier hun til DinSide.

Dagens ferske tilbud fra One Call om "gratis ringetid" de første 80 minuttene per måned, er kanskje et godt tilbud til alle som ringer under 2,93 minutter per dag i gjennomsnitt.
Haken kan være at du er blant de 80 prosentene som ringer mer enn 20 minutter per uke, som er standardinnstillingen i kalkulatoren til telepriser.no.

Likevel - rett skal være rett. OneCall kommer også heldig ut etter vår prøving av en rekke ringemønstre oppover i volum. Konklusjonen må derfor bli at OneCall i dag har sendt en nedadgående priskurve for mobilpriser enda et lite stykke ned - om enn med et bittelitte stykke taktisk prissetting.

Les også vår søsterredaksjon digi.no: Gratis mobil for dem som ringer lite