Noen kunder er mer fornøyd enn andre Foto: Colourbox.com
Noen kunder er mer fornøyd enn andre Foto: Colourbox.comVis mer

One Calls kunder er de mest tilfredse

Mobilselskap topper kåring over kundetilfredshet for første gang.

For aller første gang er det et mobilselskap som har Norges mest tilfredse kunder. Det relativt ferske mobilselskapet One Call stikker av med Kundetilfredshetsprisen 2011, et godt stykke foran sine konkurrenter.

Thomas Sandaker fra One Call smiler ekstra bredt i disse dager. Foto: Pressebilde, One Call Vis mer


- Dette er helt fantastisk, og kom som en overraskelse på oss. Å gå til topps i en slik kåring, uavhengig av bransje, er ikke noe man forventer, og vi er ydmyke spesielt overfor våre kunder, sier Thomas Sandaker, Salg og markedsdirektør i One Call.

Kundene misfornøyde med dette "møkkaselskapet"

Mindre tilfredse hos Tele2 og NetCom


Også mobilselskapet Chess kommer godt ut på årets måling med sin 24. plass, og Telenor har klatret opp til en 32. plass. I fjor var det Tele2 som kom høyest opp av mobilselskapene i Norsk Kundebarometers kåring, nærmere bestemt på en 46. plass. I år har de ramlet helt ned til en 75. plass. Også NetCom ramler nedover på lista, og havner på en temmelig svak 106. plass.

Thomas Sandaker i One Call påpeker at topplasseringen ikke skal virke som en hvilepute for mobilselskapet, men som inspirasjon. Han tror det faktum at de ikke opererer med bindingstid for sine kunder, er en viktig årsak til de tilfredse kundene.

- Hver dag må vi jobbe hardt for å beholde kundene våre, i motsetning til konkurrentene våre, som kanskje blir litt slappe på grunn av bindingstida, tror Sandaker, som ønsker å gi kundene en følelsesmessig tilknytning til One Call.

- De fleste bytter nok til oss på grunn av prisene, men de blir på grunn av følelsene, tror han.

Sjekk om du kan ringe så mye du vil

Misfornøyde med NSB

Jevnt over gjør mange transportselskaper det bra på Norsk Kundebarometer, og fjorårets vinner Flytoget havner i år på en andreplass, med Hurtigruten like bak på tredjeplass.

NSB har derimot ikke like tilfredse kunder som Flytoget - de befinner seg i den andre enden av skalaen, helt nede på en 191. plass. Også de norske flyselskapene sliter med å gjøre kundene tilfredse med tilbudet: SAS havner på 84. plass med Norwegian noe etter på 98. plass.

Norway Bussekspress, som kommer på en 13. plass, har til gjengjeld de mest lojale kundene av samtlige bedrifter.

Flytoget må kjøre i sakte fart

Mer tilfredse kunder jevnt over

Av 100 mulige poeng oppnår One Call en poengsum på 83,7 i årets undersøkelse. Selv om de ikke slår Flytogets toppscore på 84,4 fra i fjor, oppnår de undersøkte virksomhetene i snitt 70,7 kundetilfredshetspoeng.

- Dette er det høyeste gjennomsnittsresultatet vi har målt i Norsk Kundebarometers historie. Det forteller oss at norske bedrifter gjennom de siste 7-8 årene har blitt flinkere til å gjøre kundene sine til lags, fremholder Pål Rasmus Silseth ved BI, som er prosjektleder for Norsk Kundebarometer.

Slik måler Norsk Kundebarometer kundetilfredshet:

I år er 7868 forbrukere blitt spurt om hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Undersøkelsen omfatter til sammen 194 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi, og gir svar på hvor dyktige de er til å tilfredsstille sine kunder.