<b>FÅR FORTSETTE: </b> One Call kan fortsatt kalle seg «Like bra – bare billig». Vel og merke om de samtidig forteller deg om deres manglende 4G-dekning.  Foto: SKJERMDUMP FRA REKLAMEFILM
FÅR FORTSETTE: One Call kan fortsatt kalle seg «Like bra – bare billig». Vel og merke om de samtidig forteller deg om deres manglende 4G-dekning. Foto: SKJERMDUMP FRA REKLAMEFILMVis mer

One Call får kalle seg «like bra»

Selv uten 4G, som One Call-sjefen mener du uansett ikke trenger.

One Call har blitt anklaget å for å ha dårlig dekning – dårlig dekning for slagordene sine.

Først fikk de kjeft for å kalle seg «Like bra – bare billigere», fordi de ikke kunne dokumentere at de var billigere. Så fikk de kjeft for å kalle seg «Like bra – bare billig», da de ble anklaget for å ikke kunne dokumentere at de var like bra.

Men nå har selskapet overbevist Forbrukerombudet om de faktisk er like bra, og får dermed beholde slagordet sitt. Med visse forbehold.

Les også: Hva er One Call CTRL, og trenger man egentlig produktet?

Må følge instruks

En av grunnene til at One Call ble anklaget for å ikke ha et like bra tilbud til kundene sine, var deres mangel på 4G. Forbrukerombudet fastholder at 4G objektivt sett ikke er like bra som 3G, men at brukeropplevelsen fortsatt kan være like bra som hos konkurrentene.

SETTER REGLER: Forbrukerombud Gry Nergård tillater bare One Calls slagord på visse betingelser. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Men Ombudet krever at One Call framover opplyser kunden om følgende i markedsføringen sin, om de fortsatt vil bruke slagordet:

  • At One Call bare tilbyr 3G.
  • Hva slags surfehastigheter kundene kan forvente.
  • Og at disse hastighetene vil variere.
Også 4G-operatørene må endre reklamene sine – opplyser ikke godt nok om begrensninger

Mener 4G ikke er utbredt

- Dersom One Call klargjør disse viktige opplysingene, vil ikke markedsføringen være villedende, sier forbrukerombod Gry Nergård i en pressemelding.

Ombudet uttaler dette med bakgrunn i at det fortsatt er mange som ikke bruker 4G, og at 4G-dekningen fra konkurrentene fortsatt ikke er spesielt omfattende.

De legger også vekt på at One Call har planer om å gi kundene sine 4G i nærmeste fremtid. Gjør ikke One Call det, kan slagordet igjen bli beskyldt for å være villedende og ulovlig.

4G-PESSIMIST: One Call-sjef Øistein Eriksen har ikke 4G. Men det synes han ikke kundene trenger, heller. Foto: ONE CALL Vis mer


LES OGSÅ: Selv om det står «4G» på mobilen din, må du betale ekstra for å få skikkelig 4G-fart

Mener 3G er godt nok

- I likhet med Forbrukerombudet er vi opptatt av våre kunders brukeropplevelser. Vi har alltid vært minst like bra, og det vil vi selvsagt fortsette å være også i fremtiden, sier One Call-sjef Øistein Eriksen fornøyd i en pressemelding.

- Per i dag er det fortsatt slik at mange mobilbrukere kan oppleve raskere datahastighet med 3G enn de får med 4G. Det kan være en forklaring på resultatet. I løpet av noen år vil 4G være allemannseie, men foreløpig klarer de fleste nordmenn seg fint med 3G-hastighet. Det holder i massevis til å strømme musikk, se på internett-TV eller bruke andre datatjenester, fortsetter han.

Hvor viktig er 4G?

(Avsluttet)
Viktig(41%) 1587
Uviktig(33%) 1266
Greit å ha(26%) 1026
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


«Flau parodi»

Chess, en av dem som har klaget på One Call sitt slagord, synes vedtaket fra ombudet er snodig. De antar at One Call slutter å bruke slagordet, på grunn av ombudets strenge krav til tilleggsopplysninger.

- I motsatt fall må OneCall kommunisere «Like bra» og samtidig opplyse forbrukerne om at produktet ikke er like bra likevel. Det blir jo bare en flau parodi om det brukes videre, sier Chess-sjef Arve Andreassen i en pressemelding.

- Vi er også overbevist om at norske forbrukere etterhvert har god kunnskap om forskjellen på 4G og 3G. Har man først fått smaken av 4G går man ikke tilbake til 3G, det blir som å bytte fra Porsche til Skoda.

Denne norske appen gjør det enklere å finne det billigste mobilabonnementet for deg