Omega-3 for kropp og sjel

Omega-3-fettsyrer er viktige for både kropp og hjerne, særlig nå i vinter. De viktige fettsyrene finnes både i planter og fisk, og til og med i sjokolade.

Sommeren har for lengst kommet til veis ende. Så nå som det går i kaldere og mørkere tider, kan det være fornuftig med en real oljesjekk, akkurat som bilen din har behov for. Jo renere og bedre olje, jo bedre fungerer motoren.

Men det er ikke bare ett fett hva du smører kroppen med. Den fungerer best på omega 3, 6 og 9 og dårligst på for mye mettet fett og transfett.

Det er flere årsaker til at du bør huske på oljeskift, særlig nå på slutten av sommersesongen, og det finnes flere gode kilder til de gode og sunne fettsyrene.

Bra for immunforsvaret
Alle omega-3-fettsyrer påvirker immunforsvaret på en gunstig måte. De kan dempe tendensen til betennelsessykdommer, som for eksempel revmatisme og eksem. Dette er betennelsessykdommer som ikke skyldes infeksjoner, men overreaksjoner i immunforsvaret, forklarer ernæringsfysiolog Hanna Hånes.

Høyt inntak av omega-3-fettsyrer er også forbundet med lavere risiko for hjerte- og karsykdommer, og i tillegg er den bra for huden.

Hjernen er også avhengig av omega-3-fettsyrer for å fungere godt mentalt. Mangel på fettsyren kan gi dårligere intelligens og syn, samt ADHD og depresjoner.

Høst- og vinterdepresjon er en nokså vanlig sykdom hos nordmenn. Men med et høyt inntak av omega-3 klarer hjernen å regulere mengden med signalstoffer, deriblant serotonin, som virker beroligende og angstdempende.

Lysbehandling kan også hjelpe mot høstdepresjon .

Gravide bør få i seg omega-3-fettsyrer fra fisk, slik at fosterets hjerne får det den trenger og blir mest mulig robust.

Mange kilder
Mange grøsser av tanken på å ta en skje med tranom dagen. Men veien til et optimalt inntak av omega-3-fettsyrer er heldigvis ikke bare gjennom tran. Det finnes mange andre gode kilder.

Er du glad i fisk er følgende fisketyper gode kilder til omega-3-fettsyrer: Tran, makrell i tomat, høstmakrell, kryddersild, ørret, laks, vårmakrell, kveite, sardiner, ål og torsk.

En annen grunn til å spise fisk: Fisk gjør deg glad!

Er du ikke så glad i fisk kan du velge blant flere alternativer som margarin og egg tilsatt omega-3. Du kan også få omega-3-fettsyrer fra plantematvarer, som linfrøolje, soya- og maisolje.

Forskere har nylig også funnet omega-3 i tyttebær.

- Siden det er lite kalorier i tyttebær, blir det ikke mange grammene du får med omega-3 heller. Men omega-3 er selvsagt enda en grunn til å meske seg med bær, sier Hånes.

Og sist, men ikke minst, nå kan du også få i deg omega-3 i sjokoladeform. I helsekostbutikker finnes sjokolade som inneholder en dagsdose omega 3, 6 og 9.

Hånes sitt råd helt til slutt er å ikke overdrive.

- Selv om omega-3-festtsyrer er sunt, gjelder det samme som ellers i kostholdet: Ikke overdriv! Du blir ikke friskere ved å gomle store mengder kapsler med omega-3-fettsyrer. Hold deg til de anbefalte dosene som du kan lese i bruksanvisningen på glasset, så sant ikke din lege har anbefalt noe annet av medisinske årsaker. Matvarer er det derimot vanskelig å overdosere.

Hun legger til at dersom du verken spiser fisk eller tran, kan det være lurt å ta kapsler med omega-3-fettsyrer.

 

Mozon.no, 24.11.2006