Omega 3 - mulig uten fisk?

Stadig flere produkter tilsettes omega 3. Men virker det?

Det er fisk til middag. Hva sier du?

«Jippi!» eller «I dag igjen…»?

Les også: Maten du ikke bør droppe

Klarer vi oss uten fisk?

For mange er nok svaret det siste.

Siden kroppen lager begrensede mengder med omega-3 selv, er du nødt til å tilføre fettsyrene via maten du spiser. Ifølge Mattilsynet bør omega 3-fettsyrer stå for 0,5 prosent av energiinntaket vårt hver dag.

Den beste kilden til de gunstige fettsyrene er utvilsomt feit fisk. Men hva med folk som ikke liker laks, makrell og sild?

Det finnes jo andre matvarer med omega 3, som linfrø, valnøtter, egg, rødt kjøtt, grønne grønnsaker, bær og planteoljer. Og nå får du også kjøpt produkter med tilsatt omega 3 i butikken.

Lever vi i en tid hvor det er mulig å droppe fisken, og likevel få i oss nok av det hjertegunstige fettet?

Les også: Spis med hjertet

Ekspertenes svar

Ifølge Bjarne Østerud, professor i biokjemi ved Universitetet i Tromsø, kan ikke fettsyrene komme fra hvilken som helst kilde.

Det finnes nemlig flere typer omega 3 – og det er ikke alle som er like gode.

Det er kun den enkleste av dem, kalt ALA, som finnes i bl.a. vegetabilske kilder. Det hjernen og kroppen virkelig trenger er imidlertid EPA og DHA – også kalt marine fettsyrer.

Mat fra plante- og dyreriket (som linfrø, grønnsaker, egg og kjøtt) kan altså ikke dekke kroppens behov for omega 3.

- ALA kan dannes om til EPA/DHA i kroppen, men det er bare en liten del som omdannes og prosessen skjer altfor langsomt, forklarer Østerud.

Les også: Din guide i omega-3-jungelen

Hva med tilsatt omega 3?

Nå tenker du gjerne at du kan lure deg unna ved å spise mat med tilsatt omega 3? I så fall tar du feil.

- Vi ser nå at omega 3 dyttes inn i ulike produkter, som yoghurt. Dette bekymrer meg. Det anbefales absolutt ikke, da du er nødt for å spise så mye av det at du samtidig vil få i deg altfor mye karbohydrater. Inntak av omega 3 uten tilstrekkelig med antioksidanter i kosten – det vil si mye frukt og grønnsaker – er ikke særlig lurt. Omega 3 oksideres raskt, og uten antioksidanter kan et stort forbruk blant annet heve risikoen for åreforkalkning.

Med andre ord, den beste kilden til omega 3 er - og blir - fisk.

Men for deg som ikke liker det, finnes det imidlertid ett aldri så lite «smutthull».

- Så du kan ikke få i deg nok omega 3 uten å spise fisk?

- Jo, hvis du spiser nok av annen sjømat, eller eventuelt tar kosttilskudd. Men vi anbefaler i aller høyeste grad feit fisk.

Les også: Tid for tran