Om testen

Dette er den første artikkelen i DinSides nye serie, der vi skal live-teste nettbutikker i inn- og utland.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi starter med de utenlandske, og det første landet er Australia.

Vi vil alltid bestille to DVD-filmer om gangen. En ny & populær film – samt en gammel klassiker.

Nettbutikkene vil først bli vurdert enkeltvis, så etter land, og til slutt vil vi ha klare vinnere og tapere i de ulike kategoriene.

Kriteriene er som følger:

  • Brukervennlighet. Lekkert flashdesign er ikke alfa omega for oss. Vi vil handle i nettbutikker der det er enkelt å finne fram.

    Søkemotorene på sidene må derfor være effektive – og utvalget godt.

  • Service. Vi forventer å få bekreftelse på selve bestillingen, og vil også belønne de nettbutikkene som sender e-post når varene er i posten.

    Dessuten: Om filmene er utsolgt – eller forsinket på noe vis – vil vi ha beskjed om dette via e-post.

  • Pris. Jo billigere DVD-filmer jo bedre, men det er ikke bare prisen per film som er interessant. Fraktkostnadene må komme tydelig fram for å få full pott.

    Eventuelle skjulte ekstrakostnader vil selvsagt gi trekk.

  • Leveringstid. Jo raskere leveringstid – jo bedre karakter.

    Grunnen er enkel: Vi hater å vente når vi først har bestemt oss.

    Innen Norge er alt over en uke for dårlig, mens en til to dager er glimrende.

    Utenlandske nettbutikker vil her få noe mer slingringsmonn. Tidligere erfaringer viser imidlertid at de utenlandske butikkene leverer vel så raskt som sine norske konkurrenter.