- Oljeprisen styrker Norge

Arbeidsplasser kan være på vei tilbake. Og Norge vil få en oppgangstid, sier miljøvernleder.

På grunn av høye oljepriser blir det ikke lenger like lukurativt å sende fisk til rensing i Kina, eller sende stoff til sying i India.

Derfor velger stadig flere selskaper å flytte produksjonen hjem igjen, melder Dagsavisen.

– Det sier seg nesten selv at hvis transportkostnadene øker, vil det i noen tilfeller være lønnsomt å flytte produksjonen nærmere markedene, sier professor i samfunnsøkonomi Rögnvaldur Hannesson ved Norges Handelshøyskole til Dagsavisen.

- Ettersom mye av produksjonen blir gjort av roboter, er det også lettere å holde produksjonen innenfor de norske grensene, sier hans kollega på BI, Torger Reve.

Det har lenge utviklet seg en praksis der selskapene baserer mye av sin produksjon og drift i utlandet, ettersom lønn og andre driftskonstnader har vært mye billigere der. Særlig Kina og Baltikum er mye brukt blant norske og internasjonale industriselskaper.

Nå ser det altså ut til at disse arbeidsplassene er på vei tilbake til Norge igjen.

Les også: Hit forsvinner arbeidsplassene

Oppgangstider for landbruk og miljø

Haltbrekken mener at både Norge og miljøet har godt av de økte oljeprisene. Foto: Audun Garberg Vis mer


Leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken, mener at den høye oljeprisen vil føre til at Norge vil kunne få en oppgangstid.

I dag importerer Norge omtrent 50 prosent av den maten som konsumeres. Når prisene på importert mat stiger som følge av oljeprisene, mener Haltbrekken at norsk mat vil bli mer verdt og at en slik oppgang for landbuksindustrien vil føre til oppgangstid for fedrelandet.

Haltbrekken understreker også at grunnen til at industrien har kunnet drive med mye global frakt, er at transportprisene ikke har vært riktig priset i forhold til de effektene det har på miljøet.

Han ser nå et tvunget miljøskifte i industritransporten ettersom de høye oljeprisene vil redusere CO2-utslippene fra transportsektoren.

Les også:
Fire år til med forbruksfest
Her er varene som blir billigere

Konsekvens for boligmarkedet

Da DinSide Økonomi snakket med professor Rögnvaldur Hannesson i juni, kunne han fortelle at svært høye oljepriser også kan føre til at folk må forandre sitt boligmønster.

For i likhet med selskapene, blir privatpersoner som er avhengige av bil også rammet av de høye oljeprisene. Og til tross for at oljeprisene har sunket i løpet av den siste måneden, er det flust av analytikere som spår at oljeprisen vil fortsette å stige. Blant annet Hannesson selv.

- Man kan ikke basere seg på å bo på steder der en er nødt til å bruke bil for å komme på jobb i like stor grad som i dag. Vi skal 50-60 år tilbake i tid, for å se på hvordan folk bodde da de ikke hadde bil, sa han da.

Konsekvensen av en fortsatt stigning i oljeprisen kan derfor bli at boligprisene i sentrale strøk med godt utbygd kollektivtransport vil få en boost, og boliger i usentrale strøk vil få verdien svekket.

Hannesson legger så til at utbyggingen av kollektivtransport til og fra usentrale strøk kan dempe effekten på boligmarkedet, men understreker at dette vil ta tid og at det er usikkert om det er hensiktsmessig eller mulig.

Les også:
Slik blir bensinhverdagen
Bensinspris til 30 kroner literen

Fred og stabilitet i fare

Som et oljeproduserende land med store landbruksressurser, opplever Norge den høye oljeprisen som både positiv og negativ for økonomien.

I utviklingsland som ikke produserer olje har de økende bensin- og matprisene derimot ført til omfattende og utelukkende negative forandringer i samfunnet, noe som har ført til store protester.

Mais, ris og hvete er tre av de viktigste matkildene i verden, og den sterke prisstigningen på slike matvarer har skapt krise i de fleste utviklingsland.

I Kina økte matvareprisene med 21 prosent i første kvartal i år, sammenlignet med forrige periode i fjor. Verdensbanken og det internasjonale pengefondet har advart mot at økte matvarepriser kan true politisk stabilitet og sette utviklingsland flere vanskelige steg tilbake i utviklingen.

Verdt å merke seg er det at prisen på basisvarene også er preget av trenden med å bruke mat til å produsere drivstoff for biler, til erstatning for bensin og diesel og som ledd i kampen mot global oppvarming.

Les også: USA-krisen snart over