Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

- Øl bedre enn vann etter trening

Trodde du vann var det beste du kunne drikke etter en fysisk utskeielse? Da tok du kanskje feil.

I alle fall hvis vi skal tro en ny, spansk studie. Vi har hørt at øl skal være sunt for hår og negler. Men at det også kan gjøre underverker etter en svett treningsøkt, er kanskje et mindre brukt argument for å ta seg en skummende halvliter.

Hvor mye alkohol kan du drikke? Sjekk her:

Professor Manuel J. Castillo Garzón ved Universidad de Grenada kommer imidlertid med godt nytt for ølelskere, ifølge Jyllands-Postens nettutgave. Han anbefaler rett og slett menn å slukke tørsten med 0,5 liter og kvinner å få i seg 0,25 liter øl etter at de har trent.

Grøsser du bare ved tanken på å finne fram joggeskoene? Slik kommer du over angsten:

Erstatter tapte kalorier
Et av argumentene for det noe spesielle rådet, er at øl hjelper oss å erstatte kaloriene vi har forbrent under treningen. Det argumentet holder ikke vann, mener imidlertid Ola Rønsen, medisinsk ansvarlig i Olympiatoppen.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


- For de fleste av oss handler trening om å kvitte seg med kalorier som vi ikke trenger å erstatte, påpeker han.

- Det er helt riktig at øl inneholder flere gode næringsstoffer, men de samme stoffene får man gjennom maten. Så det er ikke noe poeng i at det man drikker, skal inneholde næringsstoffer, utdyper han overfor DinSide Helse.

Dette bør du drikke og spise i forbindelse med trening:

Øl er vanndrivende
I den spanske studien gjennomførte en gruppe studenter en økt utholdenhetstrening i 40 varmegrader. Deretter fikk halvparten av dem øl mens de andre fikk vann, skriver The Daily Telegraph.

Garzón forklarte nylig på en pressekonferanse at studentene som drakk øl, kom raskere i væskebalanse etter treningsøkta. Det er helt ulogisk, ifølge Rønsen.

- Øl er vanndrivende. Det betyr at den halvliteren vi drikker, leveres ut igjen ganske raskt, sier han.

Drikker du nok? Sjekk doskåla:

Rønsen viser også til en tidligere studie fra The School of Medicine ved University of Aberdeen i Skottland som så på hvilken drikke som egner seg best til å erstatte væsketap etter trening.

Studien viste at det var likegyldig om drikken var alkoholfri eller inneholdt opptil to prosent alkohol. Inneholdt den mer enn fire prosent alkohol, tok det derimot lengre tid å erstatte væsketapet.

Kan akseptere lettøl
- Jeg vil ikke anbefale noen å drikke øl etter trening, men jeg kan strekke meg så langt som at lettøl ikke er beviselig verre enn vann, konkluderer Rønsen.

Therese F. Mathisen, ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen ved ThemaNutrition, stiller seg også tvilende til resultatene av studien slik de er omtalt i media. Hun sier at øl inneholder noen salter og karbohydrater, som i utgangspunktet er viktig for rehydrering og gjenoppbygging av glykogenlagrene.

- Jeg er likevel skeptisk til bruk av alkohol med tanke på den vanndrivende effekten. Dette gavner ikke restitusjonen. Dessuten hører ikke kombinasjonen alkohol og idrett sammen, sier hun.

Skandinaviske menn er latere og drikker mer enn noen gang før. Les mer her: