Du kan ikke lenger stole på at "økonomipakninger" er et økonomisk valg. Hos Rimi Oslo S er det billigst med mindre pakninger av denne varen. Foto: Kristina Picard
Du kan ikke lenger stole på at "økonomipakninger" er et økonomisk valg. Hos Rimi Oslo S er det billigst med mindre pakninger av denne varen. Foto: Kristina PicardVis mer

Økonomipakningen er dyrest

Tror du på det som står på pakken, blir du lurt til å betale mer.

Denne 32-pakningen tamponger fra O.b. er merket "Ekonomipack", men til tross for dette er det billigere å kjøpe to 16-pakninger, skriver en irritert leser til DinSide.

Og vedkommende har helt rett. Hos Rema 1000 koster det 22,70 kroner for 16-pakningen, mens du må betale hele 47 kroner for "økonomipakken" på 32.

Det hjelper ikke å gå til konkurrenten. Hos Rimi koster 16-pakningen 23,90, mens du må betale 48,90 for økonomipakningen.

I begge butikkene lønner det seg altså å kjøpe to mindre pakker i stedet for en stor.

Det er ikke første gang at det er dyrere å kjøpe stort. Vi har tidligere vist eksempler på varer det ikke lønner seg å kjøpe i store kvanta.

– Prispress i markedet

Ikke la deg lure av at denne pakken er merket med "økonomipakning". Foto: Kristina Picard Vis mer


Hvordan kan en pakning merket "økonomipakning" være et dyrere alternativ enn å velge to vanlige pakninger?

– Når det gjelder prissetting, følger vi markedet tett. På enkelte produkter er det større etterspørsel etter en spesifikk pakningsstørrelse, noe som også er tilfellet her. Etterspørselen gir et prispress i markedet på de mest populære produktene, forklarer Lise Mette Kjellberg, kommunikasjonsrådgiver i ICA Norge, på vegne av Rimi.

Jo Torkel Gjedrem og de andre i Forbrukerombudet passer på at norske aktører ikke opptrer i strid med markedsføringsloven. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


– Forventer lavere pris

Men er det lov å markedsføre et produkt som en økonomipakke hvis det i realiteten er et dyrere alternativ?

– Forbrukerne vil normalt ha en forventning om at det er lavere pris på det som er merket som “økonomipakke” eller lignende. Hvis dette ikke er tilfelle, og det er billigere å kjøpe mindre kvanta – i samme butikk – vil nok dette lett anses villedende og i strid med markedsføringsloven, sier fagdirektør i Forbrukerombudet Jo Torkel Gjedrem til DinSide.

– Vi er opptatt av tydelig og riktig prising, sånn at kunden enkelt kan sammenligne produktene. Dersom prissettingen i dette tilfellet er i strid med markedsføringsloven vil vi selvfølgelig gjøre noe med det, sier Kjellberg i ICA Norge.

Alle våre saker om dagligvarer finner du her: DinSide.no/tag/dagligvarer

SE OPP FOR PRISEN!

  • Ligg unna denne refill-pakningen
  • Hvorfor er den store pakken dyrere?
  • Her ble smått veldig dyrt