Vis mer

Økologisk: skal, skal ikke?

Her får du oversikten over maten du bør kjøpe økologisk, og hva du kan droppe.

Det var en gang man bare fikk kjøpt økologisk mat i helsekostbutikker, og her var den rettet mot folk som var villige til å betale ekstra for naturlig, miljøvennlig mat.

I dag får man i større eller mindre grad tak i økologisk mat i alle vanlige dagligvarebutikker. De som kjøper økologisk vil gjerne ha en garanti for at produksjonen er skånsom mot Moder Jord, og mat som er sikrere, renere og mer naturlig. Men det koster fortsatt litt ekstra. Så da er spørsmålet – er det verdt det?

Les også: Flere kjøper økomat

Nettstedet webmd.com har satt opp en liste med 12 matvarer du definitivt bør forsøke å kjøpe økologisk, og 12 matvarer du like gjerne kan kjøpe den «vanlige »utgaven av.

Disse bør du kjøpe økologisk:

Vis mer

1. Fersken

Siden de fleste av oss ikke kan ta oss råd til å kjøpe alt økologisk, noe som fort kan koste opp til dobbelt så mye, anbefaler eksperter at vi bruker mesteparten av de øremerkede økologiske kronene på frukt og grønt. Det er tross alt den maten som inneholder mest sprøytemidler når den er dyrket på vanlig vis.

The Environmental Working Group, som er en ideell organisasjon i Washington D.C., anbefaler oss å særlig gå for økologisk når det gjelder «the dirty dozen» (det skitne dusinet), som dreier seg om matvarene som er mest følsomme for sprøytemiddelrester – som for eksempel fersken.

Les også: Er du allergisk mot frukt?

Vis mer

2. Epler

Det å kjøpe økologiske epler er en smart investering av de økologisk øremerkede kronene dine – men ikke la være å kjøpe epler selv om du ikke har råd til å kjøpe økologiske. Skrubb dem i stedet godt under rennende vann før du spiser dem, slik at du reduserer mengden av sprøytemiddelrester.

Epler er en god fiberkilde (i likhet med alle andre frukter og grønnsaker), og de er også en god kilde til C-vitamin, som styrker immunforsvaret. Et mellomstort eple inneholder rundt 95 kalorier, noe som gjør dem til et sunt alternativ til andre søte mellommåltider.

Les også: Den beste sommermaten

Vis mer

3. Paprika

Paprika er en av matvarene i «the dirty dozen», og er dermed svært følsom for sprøytemiddelrester.

Det amerikanske jordbruksdepartementet (USDA) har imidlertid aldri hevdet at økologisk mat er tryggere, sunnere eller mer næringsrik. Myndighetene fastsetter grenseverdier for hva som er trygge nivåer av sprøytemiddelbruk i dyrking og bearbeiding av mat, og hvor store mengder av sprøytemiddelrester som er tillatt i mat. Men barn kan likevel være mer utsatt for sprøytemidler enn voksne, fordi immunforsvaret ofte ikke er fullt utviklet ennå.

Les også: Spis deg frisk

Vis mer

4. Stangselleri

Stangselleri er en sprø og knasende grønnsak som inneholder både A-, C- og K-vitamin, folat, kalium og mangan. I tillegg gir en stor selleristang deg skarve ti kalorier! Selv om du ikke kjøper økologisk stangselleri, kan du gjøre ditt for å redusere mengden av sprøytemiddelrester, skitt og bakterier ved å vaske stilkene godt under rennende vann. Ikke bruk såpe.

Les også: Sommerens kjærlighetsmat

Vis mer

5. Nektariner

Denne saftige frukten er rik på A- og C-vitamin, niacin og kalium. En mellomstor nektarin inneholder omtrent 65 kalorier. Skrubb eller fjern skallet for å fjerne sprøytemiddelrester.

Vis mer

6. Jordbær

Jordbær er en fantastisk kilde til C-vitamin. Og selv om økologiske jordbær kan gi deg mye valuta for pengene, trenger ikke mat å være økologisk for å være trygg og miljøvennlig. Lokalt produsert mat er som regel ferskere og mer miljøvennlig enn mat som har vært fraktet over hele Europa i store, energikrevende trailere. Så ikke bare smaker norske jordbær bedre – de er også mer miljøvennlige.

TEST: Hva kan du om mat?

Vis mer

7. Kirsebær

Disse lekre bærene kan være både søte og sure, og inneholder mye C-vitamin og få kalorier. Økologiske eller ei – vask kirsebærene godt før du spiser dem.

Les også: Slik fikser du nok antioksidanter

Vis mer

8. Pærer

Pærer er en populær frukt i Norge. En middels stor pære inneholder 103 kalorier og er en god kilde til helsebringende C-vitamin. Pærer inneholder ikke noe kolesterol, natrium eller mettet fett, og ferske pærer gir deg også kostfiber. Det er lurt å skrubbe skallet på pærer for å redusere mengden av sprøytemiddelrester og bakterier, også på økologiske pærer.

Les også: Kolesterolet vil ikke ned

Vis mer

9. Druer (importerte)

Druer inneholder rundt 80 prosent vann, noe som gjør dem til et lekkert mellommåltid eller en deilig dessert med lite kalorier. Et par desiliter druer inneholder omtrent 104 kalorier og store mengder C- og K-vitamin. Rosiner (tørkede druer) er også en god jernkilde.

Les også: Antioksidanter beskytter røykere

Selv om importerte druer hører med til «the dirty dozen,» bør du ikke fjerne druer fra kostholdet selv om du ikke har muligheten til å kjøpe økologiske. Spis i stedet druer fra en rekke ulike produsenter, og vask dem godt før du spiser dem.

Vis mer

10. Spinat

Denne grønnbladede energibunten er en svært god kilde til protein, A-, B6-, C-, E- og K-vitamin, tiamin, riboflavin, folat, kalsium, jern, magnesium, fosfor, kalium, kobber og mangan. I tillegg inneholder et par desiliter spinat bare syv kalorier!

Les også: Spis deg til bedre sex

Fordi spinaten binder seg til jern og kalsium, slik at de ikke blir tatt opp i kroppen, bør du spise C-vitaminrik mat som appelsinjuice, tomater eller sitrusfrukter sammen med spinaten for å øke jern- og kalsiumopptaket.

Vis mer

11. Salat

Produkter fra et lokalt bondemarked er ferskere og mer miljøvennlige, uansett om de er økologiske eller ei. Se derfor etter salat og lignende i butikker som støtter lokalt jordbruk. De fleste mørke grønnsaker er gode kilder til C-vitamin og andre næringsstoffer, og tommelfingerregelen er: jo mørkere grønnsaker, jo flere næringsstoffer.

Les også: Salat mot kreft

Et par desiliter salat inneholder omtrent fem kalorier. For å redusere mengden sprøytemiddelrester bør du fjerne de ytterste bladene før du serverer den.

Vis mer

12. Poteter

Poteter er en god kilde til B6- og C-vitamin, kalium, mangan og fiber. De har også et lavt kaloriinnhold og er fett-, kolesterol- og natriumfrie. En middels stor bakt potet inneholder rundt 161 kalorier (uten tilbehøret, selvsagt). Skrubb potetene før du serverer dem.

Les også: Snarveien til mathimmelen

Det er for øvrig viktig å unngå å blande begrepene «frittgående», «hormonfri» og «naturlig» med begrepet økologisk. Sistnevnte er nemlig beskyttet, og alle som produserer økologiske matvarer må forholde seg til det regelverket. Økologisk mat produseres kun med naturlige tilsetningsstoffer, og der hvor flere ingredienser inngår i et produkt, må alle være økologiske.

Disse kan du droppe å kjøpe økologisk:

Vis mer


1. Papaya

The Environmental Group lister også opp en del matvarer som ikke er så «skitne», fordi de har lavere mengder av sprøytemiddelrester, dermed er det ikke verdt å bruke ekstra penger på å kjøpe den økologiske varianten. En av dem er papaya. Denne frukten er en svært god kilde til A- og C-vitamin og folat, og et par desiliter inneholder omtrent 55 kalorier.

Les også: Papaya som medisin

Vis mer

2. Brokkoli

Helsegevinstene fra konvensjonelt produsert brokkoli er mye større enn de potensielle helsefarene ved inntak av sprøytemidler, så spis gjerne brokkoli varmebehandlet eller rå etter å ha vasket den godt.

Brokkolibuketter som er mørkegrønne, lillaaktige eller blålige inneholder mer betakaroten og C-vitamin enn blekere eller gulaktige buketter. Og ikke bare strutter brokkoli av C-vitamin – den inneholder også mye A-, B6- og K-vitamin, folat, kalium og mangan. Et par desiliter rå brokkoli inneholder rundt 31 kalorier.

Les også: Brokkolipille skal forhindre brystkreft

Vis mer

3. Kål

Kål er en svært god kilde til B6-, C- og K-vitamin, i tillegg til folat og mangan. Et par desiliter rå kål inneholder kun 22 kalorier. Fjern og kast de ytterste lagene på kålen, slik at du reduserer mengden skitt, bakterier og sprøytemidler. Ikke kjøp ferdig oppkuttet kål. Her er nemlig C-vitaminet kanskje allerede borte.

Les også: Slik fikser du fem om dagen

Vis mer

4. Bananer

Det er også lurt å skrubbe frukt som har uspiselig skall, som banan, før du spiser dem, slik at du unngår at eventuelle bakterier eller sprøytemidler sprer seg til den spiselige delen av frukten. Bananer er en god kilde til C-vitamin, kalium og mangan, og en svært god B6-vitaminkilde. En mellomstor banan inneholder omtrent 106 kalorier.

Les også: Ung med frukt

Vis mer

5. Kiwi

Kiwi er en ypperlig kilde til C- og K-vitamin, og en mellomstor kiwi inneholder omtrent 46 kalorier. Skrubb eller skrell kiwien før du nyter den søtsure smaken.

Les også: Kiwi mot blodpropp

Vis mer

6. Erter (frosne)

En desiliter frosne erter inneholder omtrent 55 kalorier og er rike på A-, C- og K-vitamin, tiamin og mangan. Erter er også en god proteinkilde med få kalorier. En porsjon à 100 kalorier (litt mindre enn to desiliter) inneholder mer protein enn ett egg eller en spiseskje peanøttsmør, mindre enn ett gram fett og ikke noe kolesterol. Rens dem før du tilbereder dem.

Les også: Mettende slankemat

Vis mer

7. Asparges

Asparges kommer i både en grønn og en hvit variant. Fire kokte aspargeser inneholder 13 kalorier og er en svært god kilde til protein, A-, C-, E- og K-vitamin, tiamin, riboflavin, niacin, folat, jern, fosfor, kalium, kobber, mangan og selen. Vask dem godt før du tilbereder dem.

Les også: Dette øker sexlysten

Vis mer

8. Mango

Én mango inneholder rundt 135 kalorier og er en svært god kilde til A- og C-vitamin. Vask og fjern skallet før du serverer den.

Visste du at mango er verdens mest spiste frukt?

9. Ananas
Ananas er en svært god kilde til C-vitamin og mangan, og to desiliter av frukten inneholder rundt 74 kalorier. Skrubb skallet med en børste under rennende vann, og fjern det før du nyter det søte fruktkjøttet.

Les også: Ananas forebygger kreft

Vis mer

10. Mais

Mais er en god kilde til tiamin og folat, og én kokt maiskolbe inneholder rundt 111 kalorier. Pass på at bladene og trådene rundt kolben ser grønne, faste og friske ut. Åpne bladene litt for å sjekke at kolben inneholder tettpakkede rader med fyldige maiskorn. Kornene bør være mindre på tuppen av kolben – store maiskorn på tuppen er nemlig et tegn på overmodenhet.

Les også: Riktig mat til trening

Vis mer

11. Avokado

Avokado er proppfull av kostfiber, B6-, C- og E-vitamin, kalium, magnesium og folat, i tillegg til å være kolesterol- og natriumfri. Avokado inneholder 60 prosent mer kalium enn banan, og er en ypperlig kilde til sunt flerumettet fett. Men en mellomstor avokado inneholder også 227 kalorier. Vask og fjern skallet før du nyter den.

Les også: Unngå kalorismellen

Vis mer

12. Løk

Løk er en svært god C-vitaminkilde, og en mellomstor løk inneholder rundt 44 kalorier. Fjern det ytterste laget før du varmebehandler den eller serverer den rå.

Les også: Lag gourmetmat av smuler

Noen gode råd

Vis mer


Hvis du vil kjøpe økologisk mat, bør du se etter Ø-merket, som garanterer at maten er produsert på en så miljøvennlig og bærekraftig måte som mulig. Maten blir produsert uten kunstige sprøytemidler og kunstgjødsel, og blir ikke tilsatt kunstige farge- eller aromastoffer. Du kan lese mer hos Debio og Ren Glede.

Les også: Ikke slemmemerking i Norge

Uansett om du kjøper økologisk eller ei, finnes det et par enkle grep du kan gjøre selv for å redusere mengden sprøytemiddelrester i mat:

  • Vask og skrubb frukt og grønt under rennende vann for å fjerne skitt, bakterier og sprøytemiddelrester på overflaten – selv på frukt og grønt med uspiselig skall, som for eksempel meloner.
  • Fjern de ytterste bladene på bladgrønnsaker.
  • Spis mange typer mat fra ulike produsenter.
  • Ekspertene er dessuten enige om én ting – uansett om du velger lokalt dyrket, økologisk eller konvensjonelt dyrket mat, er det viktigste at du faktisk spiser mye frukt og grønnsaker. Helsegevinsten du får fra å ha et slikt kosthold mer enn oppveier de potensielle risikoene ved et eventuelt sprøytemiddelinntak. Myndighetene anbefaler oss å spise variert, og helst fem om dagen av disse helsefremmende, sykdomsbekjempende vitaminbombene.

    Les også: - Verdens sunneste mat

    Kilder: webmd.com, debio.no, okologisk.no
    Alle foto: colourbox.com