Fra 30.mai vil kunder i Gjensidige måtte betale for en rekke banktjenester, som til nå har vært gratis.
Fra 30.mai vil kunder i Gjensidige måtte betale for en rekke banktjenester, som til nå har vært gratis.Vis mer

Øker gebyrene for banktjenester

Kundene reagerer på Gjensidiges gebyrøkninger.

Fra tid til annen opplever man at bankene øker gebyrene på sine tjenester. Sist i rekken er Gjensidige, som fra og med 30. mai vil ta gebyrer for en rekke av sine banktjenester.

Bakgrunnen for de økte gebyrene er ifølge Gjensidige selv at de ønsker å prioritere fordelskundene. For det er i hovedsak basis-kunder med kun én brukskonto som vil måtte betale for langt flere av tjenestene.

– Vi ønsker å satse mer enn tidligere på breddekunder, sier Christian Haraldsen, informasjonssjef for bank, pensjon og sparing i Gjensidige til DinSide.

Gebyrer for kortbruk

Den største gebyrøkningen gjelder kontantuttak i utlandet, som vil gå opp fra 0 til 30 kroner for alle Gjensidiges bank-kunder.

– Prisøkningen kan virke kraftig, men ved å ta 30 kroner for dette tilpasser vi oss standarden i bransjen, sier Haraldsen til DinSide.

Men Basis-kundene vil også måtte betale gebyrer for banktjenester man gjerne benytter daglig.

Når prisendringen trår i kraft, vil det koste fra to til fem kroner for alt fra varekjøp med bankkort og kontantuttak, både i Norge og utlandet, og betaling av regninger i nettbanken - tjenester som til nå har vært gratis.

Informasjonssjef for bank, finans og sparing Christian Haraldsen. Foto: GJENSIDIGE Vis mer


– Det er ikke særlig butikk å ha kunder med bare en gebyrfri konto, innrømmer Haraldsen.

– Betyr dette at dere oppfordrer Basis-kundene om å enten bli fordels-kunder, eller å heller velge en annen bank

– De må svært gjerne være Basis-kunder hos oss, men da vil det koste litt. Dessuten er det svært enkelt å bli Fordels-kunde, som krever at kunden har en brukskonto, en sparekonto og enten kredittkort eller bolig- eller billån, sier Haraldsen.

Les også: Blir kortet misbrukt, kan du selv få skylda

Eksempler på Gjensidiges gebyrøkinger:

Fordelskunder:

  • Varekjøp utland med bankkort, fra 0 til 2 kroner
  • Kontantuttak utland med bankkort, fra 0 til 30 kroner
  • Melding om manglende dekning, fra 6 til 25 kroner
  • Basis-kunder:

  • Varekjøp innland med bankkort, fra 0 til 2 kroner
  • Varekjøp utland med bankkort, fra 0 til 3 kroner
  • Kontantuttak innland med bankkort, fra 0 til 5 kroner
  • Kontantuttak utland med bankkort, fra 0 til 30 kroner
  • Melding om manglende dekning, fra 6 til 25 kroner
  • Betaling med kid i nettbank/mobilbank, fra 0 til 2 kroner
  • Betaling uten kid i nettbank/mobilbank, fra 0 til 3 kroner
  • Melding om manglende dekning, fra 6 til 25 kroner
  • Les også: Mobilbetaling kan gi høyere dagligvarepriser