<b>ISKRIG?</b> Vaniljeis er blant produktene hvor det kriges om å være billigst før 17. mai. Foto: BERIT B. NJARGA
ISKRIG? Vaniljeis er blant produktene hvor det kriges om å være billigst før 17. mai. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Også Rema 1000 senker prisene på 17. mai-varer

Men bør man se seg blind på de lave prisene?

Torsdag kunne Dagbladet.no fortelle at dagligvarekjedene Kiwi og Bunnpris har dumpet prisene på en rekke 17. mai-varer.

Nå følger Rema 1000 etter alt å dømme etter.

Men kundene bør ikke se seg blind på denne typen kortvarige tilbud, påpeker varehandelekspert ved Handelshøyskolen BI.

LES OGSÅ: Her er de nye dagligvarene

Billig is, ketchup og sprøstekt løk

LAVE LØKPRISER: Sprøstekt løk er blant varene det nå kriges om på prisnivå. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


En runde i en tilfeldig valgt Rema 1000-butikk i Oslo for å se nærmere på prisene på nettopp de omtalte varene, viser at Rema 1000 har svært lave priser på flere av de samme varene, som Kiwi også har justert ned.

I priseksempelet fra Kiwi torsdag, kostet sprøstekt løk fra PS og First Price henholdsvis 5,50 og 2,10 kroner. Like etter klokken 12:00 i dag var prisene hos Rema 1000 henholdsvis 5,40 og 2,10 kroner, sistnevnte på deres egen merkevare fra Rema 1000.

Også prisene på Ketchup og Sennep fra Idun, 2 liter vaniljeis fra Diplom-is og Krone-is fra Eventyr Is, som DM.no/Mat nylig smakstestet, ser også ut til å følge prisene hos Kiwi.

LES OGSÅ: Visste du at sprøstekt løk har mer fett og kalorier enn potetgull?

- Skal være billigst

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000, Mette Fossum Beyer. Foto: REMA 1000 Vis mer


Vi har spurt Rema 1000 konkret om hva årsaken er til at de setter ned prisene på nettopp de samme varene som Kiwi.

- Vi lover kundene at de skal handle til de laveste prisene hos REMA 1000 alle dager i året. Da gjelder det også perioder som dette. Når noen av konkurrentene velger å utfordre oss i kun enkelte perioder av året, setter vi ytterligere ned for å holde det vi lover, sier Mette Fossum Beyer, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt jps Rema 1000.

- Kan kundene forvente at flere typiske 17.mai-varer blir billigere?

- Hvorvidt det blir enda lavere priser er vanskelig å si. Vi følger markedet tett og gjør vurderinger kontinuerlig, sier Fossum Beyer.

LES OGSÅ: Sånn betaler du for matvarene med mobilen

Hva med Coop?

Hva syns du om kjedenes priskriger?

(Avsluttet)
Det er fint at man får matvarer man trenger på tilbud(70%) 5266
Jeg syns ikke noe om det, det forårsaker bare tomme butikkhyller(24%) 1816
Jeg er hverken for eller i mot(6%) 462
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Vi har også bedt Coop uttale seg om de kommer til å følge etter i den etter alt å dømme pågående priskrigen.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge sier til Dinside at de sloss hver dag for å være blant de billigste kjedene.

- Men vi opplever ikke at det er noen spesiell priskrig nå. Det er sterkt prispress på noen typiske sesongvarer opp mot 17. mai, men dette er ikke noe uvanlig. Extra har for eksempel hatt flagg til 1 krone de tre siste årene, sier han til Dinside.

Betyr det at dere ikke justerer ned prisene på de samme varene som Kiwi og Rema? Altså ketchup, sennep, sprøstekt løk, vaniljeis og krone-is?

- Vi har fulgt markedet tett og skal ha konkurransedyktige priser, lyder svaret fra Kristiansen.

- Hva med prisen på resten av varene?

Odd Gisholt, varehandelekspert ved Handelshøyskolen BI, sier at målet med denne typen priskriger, er for å tiltrekke seg kunder.

- Når et marked er mettet, bryter det gjerne ut priskriger. Her er det snakk om tre store aktører som tror at ved å senke prisene, skal de få kundene over til seg, sier Gisholt.

Han legger til at man kan spørre seg om effekten av dette og om de ikke utlikner hverandre, når kjedene følger hverandre som skygger og alle setter ned prisene på de samme varene.

Samtidig oppfordrer han forbrukerne om å følge med på prisene på de andre varene, og ikke se seg blind på kortvarige tilbud.

- Kundene blir jo observante på tilbudspriser, men dette er tilbud som ikke varer evig. Butikkene har flere tusen andre varer, og det er verdt å spørre seg om hva som skjer med prisene på disse mens priskrigene pågår, sier Gisholt.

Rådet hans er at man ser på hvor dyr handlekurven blir på lang sikt.

LES OGSÅ: Tre tips for å kutte matutgiftene