7-Eleven er bare en av kioskene som finnes nesten overalt i hovedstadens bykjerne. Foto: Kim Jansson
7-Eleven er bare en av kioskene som finnes nesten overalt i hovedstadens bykjerne. Foto: Kim JanssonVis mer

- Ødelegger sjarmen

Storkiosker og meglerhus er i ferd med å gjøre norske storbyer sjarmløse.

Det er den klare beskjeden fra Caroline Roka. Hun er styreleder i den frivillige organisasjonen Unik, som arbeider for å bevare nisjebutikkene i storbyer i Norge.

Forrige uke lanserte hun Unik-kortet, som er et samarbeid mellom mange små, enkeltstående forretninger i Oslo, og som gir kortinnehaverne rabatterte priser i disse butikkene.

- Vi ønsker mangfold og bredde som dessverre er i ferd med å forsvinne fra byen, sier Caroline Roka.

Hun forteller at magien er forsvunnet fra flere områder av hovedstaden.

- Oslo er vel den byen i verden med flest 7-Eleven-butikker, og vi er ikke så mange mennesker. Oslo er jo bare en fjert i forhold til storbyer som New York, sier hun.

Hva mener du? Si din mening nederst!

Langer ut mot kioskene og meglerhusene

- Jeg har bodd på Grünerløkka i 12 år, og i området der jeg bor har vi nå fire storkiosker og fem eiendomsmeglere. Det er mye på et lite kvartal som tidligere rommet en tegneseriesjappe, bokhandel, sykkelreparatør og nøkkelfiler. Det er en bredde av butikker med ting jeg trenger, som dessverre bare erstattes av to typer butikker, forklarer Roka.

Hun vil likevel ikke fjerne alle kjedebutikkene fra bydelene.

- Jeg må innrømme at jeg ikke ønsker å bo i en by uten en storkiosk. Men det holder med én kiosk i hvert kvartal, vi trenger ikke 11. det hadde vært hyggelig med andre butikker innimellom.

Hun er spesielt oppgitt over alle eiendomsmeglere som tar opp de beste lokalene.

- De beslaglegger plass som skulle vært levende møteplasser, og gjør dem stillestående og døde.

Hun sier de aller fleste leter etter eiendommer på nettet, og derfor er det ikke det samme behovet for å oppta attraktive butikkvinduer med boligannonser.

Bruker du for mye penger i butikkene? Sjekk hvor mye du sløser med DinSides flunkende nye kalkulator!

Småbutikker eller kjede

Hvor vil du helst handle? (Avsluttet)
Ja takk, begge deler!(48%)
I små uanhengige butikker(39%)
I store kjedebutikker(13%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Kan leve side ved side

I Norge er det Rema-Reitan som styrer de store kioskene som Narvesen og 7-Eleven. Kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby sier de er opptatt av å gi et mangfold til forbruker, gjennom forskjellige kioskkonsepter.

- Vi har flere ulike typer av 7-Eleven og Narvesen, alt fra små, grønne lukekiosker til gigasvære 7-Eleven. Vi tenker først og fremst på hva kunden vil ha.

Hun sier små butikker ikke trenger å frykte at de store kjedene vil knuse dem.

- Små nisjebutikker kan leve side ved side med de større kjedene. Dessuten har vi ikke mål om å etablere mange flere butikker enn de vi har, vårt mål er å drive gode butikker, sier Flateby.

Først Løkka, så landet

Unik-kortet skal altså være med å la nisjebutikkene holde i gang. Kortet koster 150 kroner og gir drøyt 10 prosent rabatt i mange butikker på Grünerløkka i Oslo. I løpet av året vil flere bydeler også være med i ordningen.

Målet er å utvide tilbudet til andre norske byer.

- Larvik, Porsgrunn og Skien får muligens kortet allerede om et par uker. Så håper vi ildsjeler i Bergen, Oslo, Trondheim og andre store byer vil innføre kortet, sier Roka i Unik.

Les også: Her får du gode rabatter

Ikke bare i Norge

Det er ikke et nytt fenomen at store kjeder sluker små butikker. I England har gigantiske supermarkedkjeder som Tesco, Sainsbury's, Asda Wal-Mart and Morriso blitt kritisert for å slå knockout på småbutikkene, og mange frykter at mange av nisjebutikkene vil bli borte innen 2015. dette i følge den britiske avisen The Times.

Der har de allerede for lenge siden innført et tilsvarende kort som nå finnes i Oslo. Kortet heter Wedge, og tilbyr en rekke tilbud i mange av Londons nisjebutikker.

- De har som målsetting å omsette over 1 million kort i løpet av 2008, så jeg vil vel si det er ekstremt populært, sier Roka, som legger til at Unik-kortet er et samarbeid med Wedge, og gir de samme tilbudene, dersom du skulle ta med deg kortet til London.