IKKE GUD: Postbud kan gjøre feil, og pakker kan ødelegges. Men hvem skal ta regninga?  Foto: Posten
IKKE GUD: Postbud kan gjøre feil, og pakker kan ødelegges. Men hvem skal ta regninga? Foto: Posten Vis mer

Ødelagt pakke ved privat kjøp?

Nettbutikker må erstatte, men private selgere slipper unna.

Når du bestiller en vare på nett, og pakken viser seg å være ødelagt under frakten, hva gjør du?

Om du har bestilt varen fra en nettbutikk, er det butikkens ansvar. Det har Forbrukerrådet gjort klart for DinSides lesere tidligere.

Men har du bestilt varen fra en privatperson, for eksempel gjennom Finn.no, blir det verre. Da er det nemlig ditt eget ansvar.

Ødelagt gitar

I vinter kjøpte en Skiens-kar en gitar fra en privatperson i Fredrikstad. Garrison-gitaren ble sendt i posten, men det var bare ett problem: Da kjøperen pakket opp instrumentet viste halsen seg å være brukket.

Kjøper kontaktet selger, selger anbefalte kjøper å kontakte Posten, og det gjorde han. Men Posten avslo erstatningskravet. Dermed kontaktet kjøperen selgeren igjen, for å få tilbake sine 3.231 kroner. Dette nektet selgeren, da han mente det var Postens ansvar.

Saken gikk videre til Forbrukertvistutvalget, som avgir følgende dom: Om gitaren gikk i stykker under frakt er det kjøperens ansvar. Det er dermed opp til kjøperen å kreve en eventuell erstatning fra Posten.

HER SLUTTER KUNDEFORHOLDET: Når hun du kjøper varen av leverer pakken på Posten, har hun gjort sitt. Det som skjer videre er ditt eget ansvar. Foto: Thor Nielsen/Posten Vis mer


Om Posten burde gitt erstatning i dette tilfelle, uttaler ikke utvalget seg om. Men de fritar altså selgeren for alt ansvar, og ber kjøperen ordne opp selv.

Skal du på sommerferie? Da bør du huske dette for å unngå full postkasse!

Ikke selgers ansvar

Kjøper du en vare av et selskap, beskyttes du av forbrukerkjøpsloven. Kjøper du varen privat, er det kjøpsloven som gjelder. Og denne er ikke like beskyttende.

Grunnen til at frakten er kjøpers og ikke selgers ansvar, ligger i når varen anses å være levert. Ifølge kjøpsloven er varen levert når selgeren gir den til Posten. Dermed har selgeren gjort det han skal, salget er ferdig og selger trenger ikke bekymre seg for hvordan pakken klarer seg videre.

"Sett hen til disse bestemmelsene er det på det rene at risikoen gikk over på klageren idet gitaren ble levert til Posten. Det er således klageren som har risikoen for skader et cetera som oppstår under transporten. Innklagede kan etter dette ikke holdes ansvarlig for skaden" skriver Forbrukertvistutvalget i sin avgjørelse.

Har du opplevd ødelagte pakker? (Avsluttet)
Ja, men fikk ingen erstatning(44%) 274
Nei(35%) 222
Ja, og fikk erstatning(21%) 131
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ikke Postens ansvar

Men har ikke også Posten et ansvar? Nei, ikke nødvendigvis.

Posten kan nemlig skylde på følgende om pakken ødelegges:

  • Feil eller forsømmelse fra kundens side.
  • Postsendingens egen beskaffenhet.
  • Utilstrekkelig emballasje.
  • Forhold som Posten verken kunne unngå eller avverge følgene av.
Skal du få erstatning må skaden skyldes "grov uaktsomhet" fra Postens side, ifølge deres vilkår. Dermed kan de for eksempel hevde at gitaren i vårt eksempel ikke var godt nok pakket inn. Det var selvsagt selgeren som pakket den inn, men likevel er det altså kjøperen som må ta støyten om den går i stykker.

Derfor vil ikke Posten ta fullt ansvar

Om du skal kjøpe noe privat, kan du be selgeren å sende pakken på en måte som gir deg en garanti for at innholdet ikke ødelegges. Posten har for eksempel "Express – Over natten kontant", som gir deg inntil 50.000 kroner i erstatning om noe går galt.

– Post som har verdi, må sendes i verdipost. Ikke send noe du er redd for med vanlig post, har kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet Martin Skaug Halsos sagt til DinSide.

Er du heldig kan du også ha forsikring mot tapte varer fra bankkortet ditt