NIKS: Mobilen på dette bildet har fem års reklamasjonsfrist. Laderen, derimot, har to i mange butikker.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
NIKS: Mobilen på dette bildet har fem års reklamasjonsfrist. Laderen, derimot, har to i mange butikker. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Ødelagt lader? Krev ny!

Selv om Elkjøp og Expert ikke vil gi deg en, kan du ha krav på reklamasjon i fem år.

Se for deg følgende: Du kjøpte ny mobiltelefon for to år siden. Den fungerer utmerket, men så går laderen i stykker. Mobilen får ikke strøm, og blir dermed ubrukelig.

– Ikke noe problem: Mobiler har jo fem års reklamasjonsrett! tenker du, og tar med laderen til butikken for å få en ny.

– Beklager, ny lader må du betale selv, kan beskjeden bli.


Grunnen er at bransjen ser på en lader som en "slitedel".

Mange butikker, blant annet Expert og Elkjøp, mener derfor at over to år gamle ladere må erstattes av kunden selv. Selv om produktet laderen ble levert med har reklamasjonsfrist på fem år, slik PC-er og mobiler har.

En slitedel, også kalt slitasjedel, er en del man må regne med at går i stykker før selve produktet. Ofte brukes utrykket i forbinnelse med biler, der for eksempel bremseklosser og viftereimer holder i kortere tid enn selve bilen. Disse delene får dermed kortere reklamasjonstid enn produktet forøvrig.

Vil du reklamere, men finner ikke kvitteringen? Ikke noe problem, slik får du det du har krav på.

Det har bransjen bestemt

– Etter forbrukerkjøpsloven har vi enten to eller fem års reklamasjonsrett i Norge. For tilbehør, og produkter med forventet kortere levetid som i dette tilfellet, er reklamasjonsretten definert til to år. Dette følger vi i Elkjøp, sier kommunikasjonsrådgiver Line Lauvsnes Oddekalv i Elkjøp til DinSide.

KREVER BETALING: Kommunikasjonsrådgiver Line Lauvsnes Oddekalv i Elkjøp forteller at de ikke gir folk ny lader om den er over to år gammel. Foto: Elkjøp Vis mer


Men hvem har bestemt at ladere har «forventet kortere levetid»?

Det har Stiftelsen Elektronikkbransjen, som står bak mange av normene norske dingsebutikker følger. I deres serviceguide, som butikkene bruker og som DinSide har fått kopi av, defineres slitedeler som noe «forbruker må forvente å bytte/rense/justere innen X antall timer bruk/alder». Og i denne kategorien finner vi blant annet nettopp ladere.

– Hvorfor har dere bestemt at laderen kan gå fortere i stykker enn produktet det skal lade?

– Utgangspunktet var at man så at kontakten som ble dratt ut og inn ofte ble skadet, samt at det ofte ble konstatert brudd i kabler. Og dette har jo ingenting med mangler i produktet å gjøre, sier distribusjonsdirektør Jan Adelsten Røsholm i Elektronikkbransjen til DinSide.

Forbrukerrådet er uenig

Men ikke alle er enig i bransjens tolkning av reglene.

KREVER GRATIS: Kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet ser ingen grunn til at ladere ikke skal holde i fem år. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


For at noe skal ha kortere reklamasjonstid enn normalt, må det foreligge en dom på det. Kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet forteller at de ikke kjenner til noen dom som sier at ladere ikke skal ha fem års reklamasjonsrett, slik som annen elektronikk.

– Og uten en dom så kan altså ikke ladere anses som en slitedel?

– Vi vil ikke mene det. Det er klart at ledninger kan gå fortere i stykker fordi de knyttes feil og så videre, men at selve teknikken i laderen skal gå i stykker på grunn av ren slitasje må det være en dom på, sier Halsos til DinSide.

Skal PC-en eller mobilen på reperasjon? Da kan du kreve å låne en av butikken!

Så om du ikke får reklamert en lader som er yngre en fem år, er rådet fra Halsos klart:

– Send saken videre til Forbrukerrådet!

Disse gir deg ny lader

Ikke alle butikker følger Elektronikkbransjens anbefaling om å ikke reklamere over to år gamle ladere. DinSide har spurt flere av Norges største elektronikkbutikker, og svarene spriker.

Her får du problemer:

  • Elkjøp erstatter som sagt ikke ladere over to år.
  • Expert erstatter heller ikke over to år gamle ladere. – En lader eller et batteri er normalt regnet som en del av maskinen som utsettes for større slitasje enn selve maskinen, og vi har derfor definert at de har to års reklamasjonsrett, sier salgssjef Roger Tangen til DinSide.
Her er du heldigere:
  • Komplett har et helt annet syn på saken, og erstatter ladere i fem år etter kjøp. – Vi anser at laderen er likestilt med selve PC-en, da dette er en vital del for at man i det hele tatt skal få benyttet sin bærbare PC, sier kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes til DinSide, som mener dette er en riktig tolkning av forbrukerkjøpsloven.
  • Spaceworld deler dette synet. – Så lenge det ikke er synlige skader på laderen praktiserer vi samme reklamasjonsrett som det er på produktet, sier salgssjef Geir Egil Stabæk til DinSide, som i de fleste tilfeller betyr fem år.

Har du hatt problemer med reklamasjon av ladere? Del det med oss under artikkelen!