<b>BAGASJETRØBBEL?</b> Se hva du kan kreve av flyselskapet. Foto: NTB SCANPIX
BAGASJETRØBBEL? Se hva du kan kreve av flyselskapet. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Ødelagt eller forsvunnet koffert?

Så mye kan du få i erstatning.

Selv om antallet forsvunne kofferter skal ha gått kraftig ned de siste årene, ifølge Wall Street Journal, er det fortsatt noen av oss som opplever at bagasjen aldri dukker opp. For hver tusende koffert som fraktes av flyselskapene, forsvinner 7,3 av disse, ifølge BBC.

Skulle du oppleve at bagasjen ikke dukker opp, eller blir ødelagt på flyreisen, kan du ha krav på erstatning. Men vær oppmerksom på at det finnes en øvre grense.

Les også hva som øker sjansene for at bagasjen forsvinner

Fikk 11.000 kroner da bagasjen forsvant

INGEN KOFFERT I SIKTE? Se hva du kan kreve av flyselskapet. Foto: NTB SCANPIX Vis mer


Noen ganger er det dessverre din koffert som er en av de 7,3 som blir borte. Dette skjedde blant annet med en nordmann da han hjem fra Warzsawa med Wizz Air. Bagasjen dukket aldri opp, dermed ba flypassasjeren om å få erstattet innholdet i kofferten med maksbeløpet, som er på rundt 11.000 kroner.

Passasjeren kunne legge frem kvitteringer som bekreftet verdien på innholdet i kofferten. Men Wizz Air ville kun refundere halve beløpet til kunden, som klagde dette inn til Transportklagenemnda.

De slår fast at passasjeren har krav på å få dekket tapet med maksimalbeløpet fra flyselskapet.

Gjør dette dersom bagasjen forsvinner

Skulle du oppleve at bagasjen forsvinner, regnes bagasjen som tapt når det er gått 21 dager etter flyvningen, og du har krav på erstatning tilsvarende verdien på bagasjen, ifølge Forbrukerrådet.

Erstatningen alltid vil være begrenset oppad til et maksimumsbeløp - som varierer etter hvilket land du skal reise fra eller til.

Ann Hege Skogly. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Innenfor EU/EØS-området er maksimumsgrensen på cirka 10 000 kroner, mens flygninger utenfor EØS vil kunne ha et langt lavere maksimumsbeløp.

Har du verdier utover dette, kan du kanskje få dette dekket på reiseforsikringen.

- Sjekk vilkårene - her er det store variasjoner. Skal du ha med deg noe ekstra verdifullt, bør du undersøke vilkårene før du reiser, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

LES OGSÅ: Her får du med mest håndbagasje

Ødelagt bagasje? Klag ved ankomst

Skulle bagasjen ankomme med skader som du mener skyldes flyselskapets håndtering, anbefaler Skogly at du henvender deg til selskapet allerede på flyplassen, eller så snart som mulig etter at du har oppdaget skaden.

Mener Flyselskapet at det ikke er deres feil at bagasjen ble skadet, kan du klage til Transportklagenemnda.

En flypassasjer som opplevde å få bagasjen ødelagt på en flytur med Widerøe, hvor selskapet ikke ville dekke skaden, fikk derimot medhold i nemnda, som anbefaler at Widerøe erstatter tapet.

LES OGSÅ: Julie og Andreas ble nektet ombordstigning - se hvordan de løste problemene med flyselskapet

Kommer bagasjen sent?

Hvis bagasjen din er forsinket, kan du ha krav på erstatning. Ved kortere forsinkelser vil du kunne får erstatning til utlegg til for eksempel klær og toalettartikler, som skyldes et nødvendig behov. Husk at hvis forsinkelsen bare er på noen få timer, er det begrenset hva du kan få erstattet av slike utgifter.

Du må gi flyselskapet beskjed ved bagasjeutleveringen dersom den innsjekkede bagasjen ikke kommer frem, og be om en bekreftelse på at bagasjen er forsinket. Etter at du har fått tilbake bagasjen, krever du erstatning skriftlig til flyselskapet, og senest 21 dager etter at bagasjen er kommet til rette.

Også her bør du sjekke reiseforsikringen. Vær oppmerksom på at forsikringsselskapet normalt ikke betaler ut erstatning hvis flyselskapet allerede har gjort det.

Er du usikker på hva du har krav på, kan du prøve Forbrukerrådets rettighetskalkulator