<b>SNODIG UTSKRIFT: </B>På fire A4-sider med doble kolonner ser man hvordan tyvene brukte Odas mobil for 64.101 kroner. En absurd sum for en 22 år gammel student. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SNODIG UTSKRIFT: På fire A4-sider med doble kolonner ser man hvordan tyvene brukte Odas mobil for 64.101 kroner. En absurd sum for en 22 år gammel student. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Oda (22) sier hun ble dopet ned. Fikk mobilen misbrukt for 64.000,-

Operatøren krevde først hele regningen betalt. Så ringte Dinside.

- Jeg var i fin form hele kvelden og koste meg. Men i tolvtida begynte jeg å bli dårlig, og måtte ut og ta litt luft, forteller Oda til Dinside.

Derfra blir historien om kvelden i Barcelona vanskeligere å fortelle. Både fordi hun ikke husker noe, og fordi opplevelsen er vanskelig å fordøye. Oda ønsker derfor ikke å stille opp med fullt navn.

Det ble raskt tydelig at den da 20 år gamle Oda hadde blitt dopet ned. Kameraten som var med henne forteller at hun kastet opp i timesvis. Og i tumultene mistet både Oda og kameraten mobilene sine.

- Det var en kjempeekkel opplevelse, så dagen etter tenkte jeg ikke på anmeldelser og sperringer. Jeg ville bare komme meg hjem, sier Oda.

Hun fikk sperret Phonero-abonnementet kvelden etter opplevelsen. Og snart fikk hun vite at tyver – i løpet av omlag seks timer – hadde misbrukt abonnementet hennes for svimlende 64.101 kroner.

LES OGSÅ: Nordmenn taper titusenvis på mobiltyverier i Barcelona – skal være organisert svindel

Krevde pengene betalt

LANG KLAGERUNDE: Phonero, som da het Ventelo, tilbød først å kreditere 10.000 kroner. Så å halvere regningen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Phonero sa bare at dette måtte jeg betale. «Her er regningen», liksom, forteller Oda.

Men en regning på 64.101 kroner er praktisk talt uoverkommelig for ingeniørstudenten, som nå er 22 år gammel. Hun jobber allerede ved siden av studiene bare for å få ting til å gå rundt.

- Summen er kanskje en månedslønn for noen av deres ansatte. Men for meg er det alt jeg får av Lånekassa for å leve av hele skoleåret, sier den fortvilede studenten til Dinside.

Det er halvannet år siden episoden skjedde. I mellomtiden har Phonero tilbudt å kreditere 10.000 kroner, og i forkant av en mulig sak i Forliksrådet har de tilbudt å dele den i to. Men også en regning på 32.000 kroner er svært mye for den unge studenten.

LES OGSÅ: Nordmann grovt ranet, Netcom ville fortsatt ha betalt for tyvenes mobilbruk

ORGANISERT SVINDEL: Hver «samtale» kostet et par hundre kroner hver, som totalt ble den store summen. Dette er neppe mulig uten en organisert svindel med egne teletorgtjenester. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Plutselig 80 prosent avslag

Vi har skrevet mange artikler om nordmenn i liknende situasjoner. Fellesnevneren er at operatøren mener ofrene har sperret abonnomentet for sent. Kranglene går ofte på omstendightene rundt hvorfor .

ALLE IKKE LIKE HELDIG: Dinside har sett hvordan nordmenn må ut med store summer om de ikke sperrer mobilabonnementet tidsnok. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Phonero vil ikke stille til intervju, men svarer i generelle ordlag på e-post.

- Dette har vært en sak noe utenom det vanlige, skriver produkt- og markedsdirektør Jardar F. Pedersen i Phonero til Dinside.

Han viser til at det på papiret er snakk om et bedriftsabonnement, tegnet i Odas far sitt enkeltmannsforetak, som i noen tilfeller kan gi svakere beskyttelse enn normalt. Phonero ville derfor ta saken til Forliksrådet. Men etter Dinside tok kontakt, og blant annet viste til liknende saker fra Brukerklagenemnda, har de endret mening.

- Basert på omstendighetene, og etter å ha sett nærmere på hvordan Brukerklagenemda vurderer slike forhold, har vi revurdert saken og vil tilby å redusere regningen til 20 prosent av det opprinnelige kravet, skriver Pedersen til Dinside.

LES OGSÅ: Nordmann frastjålet mobil - må ut med 40.600 kroner

ETTERLYSER VERN: Finn Myrstad i Forbrukerrådet mener operatørene må bli mye flinkere til å ordne opp når mobilabonnement blir åpenbart misbrukt. Her på en konferanse om nettnøytralitet i fjor. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Lite beskyttelse

- For ett, to år siden hadde vi en strøm med slike saker fra Barcelona, og det var mange runder med teleselskapene, forteller fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet til Dinside.


Får du bankkortet misbrukt, ordner som oftest banken opp. Nå som telefonen har blitt et betalingsmiddel, mener Myrstad at mobilkunder bør beskyttes på samme måte. Men slik er det ikke.

Foreløpig har Forbrukerrådet bare fått de fleste til å følge noen minimumskrav. Som at operatøren bare kan kreve betalt for maks fire timers misbruk om de ikke selv klarer å oppdage og stanse misbruket tidligere, ikke kan ta ut fortjeneste av misbruket og ikke ha vilkår som gir kunden urimelig stort ansvar.

For Myrstad virker det ikke som Phonero følger noen av dem. Phonero nekter på sin side for å ha hatt fortjeneste på misbruket, at det var teknisk umulig å oppdage misbruket på et tidligere tidspunkt og at vilkårene er deres sak.

- Risikoen for denne typen misbruk må ligge hos operatøren. Ikke minst siden det er de som har tilrettelagt for at telefonen også fungerer som betalingsmiddel, mener Myrstad, som frykter at lovendringer må til før operatørene hører.

LES OGSÅ: Slik unngår du marerittet – sperr mobilen raskt, ha kodelås

Svært strenge vilkår

Phoneros vilkår sier blant annet at «kunden er ansvarlig for tap som følge av misbruk av mobiltelefonen eller SIM-kortet», og at selskapet bare tar ansvar for utgifter etter sperremelding er mottatt.

HJELP FRA NEMND: En annen nordmann som også ble dopet ned i Barcelona fikk hjelp av Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. Den skal aldri Phonero ha fortalt om. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Vi bruker alltid skjønn i saker hvor det er snakk om misbruk av et abonnement, skriver Pedersen i Phonero til Dinside, men:

- Her mener jeg det er relevant å stille spørsmål om risikofordelingen i avtalen er så skjev at vilkårene må anses urimelige, sier Myrstad i Forbrukerrådet.

Phonero skal heller ikke ha informert Oda om at hun kan ta saken til Brukerklagenemnda, slik operatøren skal, og som Myrstad mener er det beste for nordmenn i Odas situasjon. Nå som Phonero plutselig tilbyr å kutte regningen med 80 prosent, må hun vurdere dette på nytt.

- Men nå ble jeg i alle fall lettet, sier 22-åringen på telefon, når Dinside forteller henne nyheten.

LES OGSÅ: Telenor kan halvere datakvota di om du velger fri EØS-roaming