<b>MANGE GEBYRER: </b>NSB forteller at de behandler mellom 100 og 200 klager på gebyrer hver måned. Noen går videre til Transportklagenemnda, hvor enkelte får medhold.  Foto: PER ERVLAND
MANGE GEBYRER: NSB forteller at de behandler mellom 100 og 200 klager på gebyrer hver måned. Noen går videre til Transportklagenemnda, hvor enkelte får medhold. Foto: PER ERVLANDVis mer

Nytter det å klage på gebyrer fra NSB?

Blir du tatt uten billett på ubetjent vogn er det ofte liten hjelp å få.

I prinsippet er det enkelt å ta tog: Har du gyldig billett setter du deg på en ubetjent vogn, har du ikke gyldig billett setter du deg på betjent vogn.

Men verden består ikke av prinsipper alene. Problemer med billettautomater, glemsel og forvirring gjør at mange som ønsker å ta toget lovlig feiler. Og flere får kontrollgebyr.

Er du uenig i et slikt gebyr, kan du klage til NSB. Får du ikke gehør, kan du ta saken videre til Transportklagenemnda.

Vi har sett på noen av årets saker, for å se om det nytter å klage. Og for å lære en verdifull lekse: Er du i tvil, sett deg på betjent vogn!

LES OGSÅ: Satt på gulvet fra Oslo til Gøteborg - selv om de hadde bestilt billetter måneder i forveien

Historie #1: Ambulansen

BLE SYK: Fikk ikke med seg penger. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


I februar ble en mann syk og hentet av ambulanse på natta. Han rakk ikke å ta med seg lommeboka. På vei hjem med toget dagen etter hadde derfor mannen og hans kone hverken billett eller penger. De ble tatt i kontroll i en ubetjent vogn, og ilagt gebyr per faktura på totalt 1.800 kroner.

Transportklagenemndas vedtak:
Ikke medhold.
De burde satt seg på betjent vogn og forklart situasjonen der.

Historie #2: Ti-krona

SKULLE BETALE 10: Måtte betale minst 750 kroner i gebyr. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


En eldre kvinne skulle fra Oslo S til sin frisør på Skedsmo. Da toget kom fant hun ingen betjent vogn, og inne på en ubetjent vogn tok hun kontakt med en konduktør for å kjøpe en tilleggsbillett til ti kroner. Det viste seg at han var kontrollør, og kvinnen fikk gebyr til tross for at hun hadde gyldig billett til bygrensa.

Transportklagenemndas vedtak:
Medhold.
Nemnda mener det bør være lov å befinne seg i ubetjent vogn uten gyldig billett, så lenge man ikke har «tatt plass». De mener videre det er «ganske åpenbart at klager ikke hadde til hensikt å snike».

NSB sier til Dinside at det skal være greit å befinne seg i ubetjent vogn uten billett om du er på vei til en betjent vogn.

LES OGSÅ: NSB gir deg gebyr med ustemplet billett på ubetjent vogn, selv om du hevder å være på vei til en betjent vogn

Historie #3: Anleggsarbeidet

SKULLE VALIDERE: Ble stanset av anleggsarbeid. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


Anleggsarbeid stanset en passasjer fra å kjøpe billett på automaten på Jessheim stasjon. Og flere ubetjente vogner etter hverandre tvang han til å gå om bord en slik. Men før han fikk oppsøkt en betjent vogn ble han tatt i kontroll og ilagt gebyr.

Transportklagenemndas vedtak:
Ikke medhold.
Ifølge NSB ble gebyret ilagt lenge etter at toget kjørte fra perrongen, og nemnda mener passasjeren derfor hadde «tatt plass» i den ubetjente vogna uten billett.

Historie #4: Valideringstrøbbel

KJØPTE BILLETT: Ble ikke overført før fem dager senere. Foto: PER ERVLAND Vis mer


En pendler mellom Haga og Oslo klarte ikke å validere sin nye periodebillett, til tross for at han forsøkte fire forskjellige automater. Han satt seg på betjent vogn, forklarte situasjonen og fikk reise hjem. Dagen etter klarte han fortsatt ikke å validere, og satt seg denne gangen på ubetjent vogn. Der fikk han gebyr av de samme personene han hadde snakket med dagen før. Det viste seg at billetten ikke hadde blitt overført til reisekortet hans før fem dager etter kjøpet, og derfor ikke lot seg validere.

Transportklagenemndas vedtak:
Medhold.
Selv om passasjeren burde satt seg på betjent vogn, kjente kontrollørene situasjonen hans, og de hadde selv bedt han ordne situasjonen på Oslo S, som han da var på vei til. Det var dessuten NSBs feil at billetten ikke lot seg validere, mener nemnda.

LES KOMMENTAREN: Hvorfor blir det kundens problem når NSBs systemer svikter?

Historie #5: Feil jakke

TOK PÅ JAKKA: Men glemte billetten. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


På vei fra Asker til Oslo ble en kvinne sjekket i kontroll på ubetjent vogn. Hun oppdaget at månedskortet lå i jakka hjemme, og fikk gebyr. Hun sendte NSB kopi av månedskortet sitt for å få gebyret slettet, men fikk ikke gehør.

Transportklagenemndas vedtak:
Ikke medhold.
Reisekortet er upersonlig, som betyr at også andre kan bruke det. Noe som igjen betyr at det ikke er nok å sende kopi av dette i etterkant for å slippe unna gebyrer. Da personlige reisekort forsvant, forsvant også det rabatterte «glemmegebyret» man tidligere kunne betale når man hadde betalt for, men ikke hadde på seg, periodebillett.

NSB: Var riktig

- NSB har fått medhold i at kundene i disse sakene var påtruffet uten gyldig billett. Dermed var det riktig å gi gebyr, sier kommunikasjonsrådgiver Erik Lødding i NSB til Dinside.

Har du inntrykk av at NSB gir rettferdige gebyrer?

(Avsluttet)
Nei(65%) 1466
Ja(35%) 777
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Han synes alle historiene Dinside gir han har to sider, og at det i slike tilfeller blir en vurderingssak hvorvidt NSB skal «være snille» og høre på kundens side, som Lødding sier. Han forteller videre at de pleier å gjøre som Transportklagenemnda sier. På nemndas nettsider ligger det nå bare ett vedtak NSB ikke har fulgt.

Selv behandler NSB mellom 100 og 200 gebyrklager hver måned, uten at Lødding kan si hvor mange de gir medhold.

- Hvor stort problem anser dere misfornøyde, gebyrpålagte kunder å være?

- Sett i lys av antall kontrollerte kunder, er det ikke så mange klager. Vi får også endel henvendelser fra kunder som ønsker at vi skal gjennomføre flere kontroller, da de opplever det som mer rettferdig at alle betaler, forteller Lødding.