Nyttårsløftene du kan holde

I år skal jeg slutte å røyke, spise sunnere og gå ned i vekt. Kjenner du deg igjen? Her er tipsene som hjelper deg med å lykkes:

Det nye året bringer med seg massevis av nyttårsforsetter. En undersøkelse fra Sosial- og helsedirektoratet (SHDIR) viser at én av fem nordmenn har nyttårsforsetter, og 51 prosent hevder at de som regel holder løftene.

For å klare å holde forsettene, er det viktig å ha motivasjonen i orden.

- Finn ut om du virkelig har lyst til dette. Det er mange som føler de må eller burde bli sunnere, men egentlig ikke vil. Da går det sjelden bra. Du må sørge for at du ønsker forandringer, sier Jeanette Roede, leder av Grete Roede AS.

Det er også viktig å ikke sette for høye mål.

- Sett deg små mål du kan nå og juster dem opp etter hvert som du lykkes. For brå forandringer varer sjeldent, og når man opplever mange nederlag, blir det vanskeligere å begynne igjen, sier Roede.

Her er noen tips til hvordan du kan holde nyttårsforsettene.

1) Mer frukt og grønt
Ifølge SHDIRs undersøkelse, vil 47 prosent av oss spise mer frukt og grønt. Og det er faktisk ikke så vanskelig. Med et glass appelsinjuice, noen salatblader til middagen og et eple hver dag, er du godt på vei.

Her er flere tips for å klare fem om dagen.

2) Jeg skal ned i vekt
SHDIR-undersøkelsen viser at 20 prosent ønsker å slanke seg. Men skal du gjøre det, må du ønske å lykkes. Jojo-slanking kan gjøre at det blir vanskeligere å gå ned i vekt.

- Start med å få en ryddig måltidsrytme. Spis alle måltider og spis variert. Grovbrød, hvitt kjøtt, fisk, frukt og grønt, magre meieriprodukter og rent kjøtt - unngå farser, sier Roede.

Og du bør være tålmodig. Jo lengre tid du bruker, jo bedre og mer varig blir resultatet.

3) Jeg skal trene mer
Hele 43 prosent av de som trener lite, sier at de ønsker å bli mer aktive. Liker du ikke svette treningsstudioer eller turer i skogen? Da kan du prøve noen av våre enklere treningstips:

Les mer her: Treningstips for latsabber.

- Det er bedre med litt trening enn ingenting. All trening fungerer. Det er ikke sånn at noe er riktig og noe er galt. Driv med trening du liker, anbefaler Roede.

4) Jeg skal spise mindre sukker
35 prosent vil spise og drikke mindre sukker og fett på nyåret. Men du trenger ikke kutte ut god mat likevel. Bruk sunnere råvarer, for eksempel fruktose fremfor sukker. Boken "Andre boller - sunnere - lettere" har mange oppskrifter med sunne ingredienser.

- Spør du meg har smaken blitt bedre. Mørkt sukker har en karamellaktig smak, og er fantastisk i kaker - særlig i sjokoladekaker, sier forfatter av boken, Sissel Gilbrant.

5) Jeg skal slutte å røyke
Blant røykerne, svarer 46 prosent at de vil stumpe røyken over nyttår. Men utallige mennesker har sagt dette på nyttårsaften, og så sprukket kort tid etterpå. Hvorfor må du slutte så brått? Forskning viser faktisk at du ikke bør stumpe røyken 1.januar.

Lette nyttårsløfter
Synes du det er vanskelig å love et nytt og bedre liv? Da har vi noen nyttårsforsetter som du kanskje kan prøve deg på. Alle disse løftene ble nemlig brutt i løpet av 2006:

Jeg skal ikke ta rumpekrem i ansiktet. Jeg skal ikke ruse meg på hostemedisin. Jeg skal ikke bekymre meg for dommedag. Jeg skal ikke løpe en maraton om dagen. Jeg skal ikke putte babyer i tørketrommelen. Og jeg skal ikke gifte meg med en ku.

 

Mozon.no, 24.12.2006