Merida O.Nine er Meridas nye flaggskip innen terrengsykkel-rammer. Modellbetegnelsen O.Nine henspeiler på rammevekten, som er 0,9 kilo. Den kommer ikke i butikk før til høsten, ifølge terrengsykkel.no Foto: Produsenten
Merida O.Nine er Meridas nye flaggskip innen terrengsykkel-rammer. Modellbetegnelsen O.Nine henspeiler på rammevekten, som er 0,9 kilo. Den kommer ikke i butikk før til høsten, ifølge terrengsykkel.no Foto: ProdusentenVis mer

Nyheter på hjul

Mer farger, større emblemer og logoer.

- Vi tror at trenden som startet i fjor forsterker seg: Flere og flere kjøper hybridsykler. Dette er sykler med litt smalere dekk og som ruller litt bedre på asfalt. Veldig mange har kjøpt offroad, men nå har mange lagt dette til side og begynt å kjøpe hybridsykler. I fjor hadde vi en 26 prosent økning i salget av hybridsykler, forteller Kjetil Engen, markedssjef i G-sport.

- Det var også en veldig høy økning på racersykler - cirka 100 prosent vekst - men dette er fortsatt et veldig lite marked. Og så er det et veldig voksende marked for downhill-sykler, fortsetter Engen i G-sport.

- Vi selger stadig mer av hybridsykler, den trenden er stadig økende, forteller Marius Jensen, salgssjef for ski og sykkel i XXL. En annen ting er at det kommer stadig flere dame-spesialiserte sykkelprodukter. Landeveissykler er mer og mer populært - vi har noen gode proffsyklister for tiden, og det påvirker nok interessen endel, sier Jensen videre.

Også Cycleurope, som produserer blant annet DBS i Norge, Kildemoes i Danmark, Crescent i Sverige, Gitane i Frankrike og Bianchi i Italia, har registrert en økning i hybridinteressen.

- Hybrider og sportssykler er i økning, ellers er el-sykler det hotte i Europa, men kundene her til lands har ikke catchet det helt ennå, sier Bjørn Sætre i Cycleurope Norge.

- Vi tok inn to el-sykler i fjor, men vi kan vel ikke si at det har tatt helt av, sier Kjetil Engen i G-sport. (Test av EL-motorkit til vanlige sykler får du her)

Priser og bilder av årets nyheter får du i bildespesialen:

Scott Contessa 50 er en populær damesykkel ifølge XXL, og dette er 2009-modellen med nytt design.Har Suntour dempegaffel, Shimano 24 gir og Scott v-bremser. Pris: 2.999 hos XXL. Foto: Produsenten
Merida O.Nine er Meridas nye flaggskip innen terrengsykkel-rammer. Modellbetegnelsen O.Nine henspeiler på rammevekten, som er 0,9 kilo. Den kommer ikke i butikk før til høsten, ifølge terrengsykkel.no Foto: Produsenten
DBS Eco el-sykkel koster 21.999 kroner. Med en vekt på 23 kilo, er den i alle fall langt fra Meridas O.Nine-sykkel. Foto: Produsenten
2009-modellen av Giant XTC race terrengsykkel. Pris hos XXL er 7.999 kroner. Smørbrødlista omfatter Rock Shox Recon SL Air dempegaffel, Shimano XT Shadow 27 gir, Avid Juicy 3 hydrauliske skivebremser. Foto: Produsenten
2009-modellen av Scott Aspect 45 Disc, en kombinert tur- og mosjonssykkel. Pris hos XXL: 4.999 kroner. Foto: Produsenten
2009-modell Scott Voltage Jr 24: Guttesykkel beregnet for de mellom 8-12 år. Sykkelen kommer med lett og kraftig aluminiumsramme, RST Capa dempegaffel. Shimano 18 gir. Pris hos XXL: 2.799 kroner. Foto: Produsenten
Diamant er det merket G-sport selger mest av, hele 72 prosent av sykkelsalget er Diamant-sykler. Dette er 2009-modellen av Diamant Mixed Cut 40.00 Lady . Pris: 3.999 kroner. Foto: Produsenten
2009-modell av Diamant Idols's Eye. Ungdomssykkel tilpasset røft dagligbruk. Pris hos G-sport: 3.999 kroner. Foto: Produsenten
Drømmesykkel for familiens lille prisesse, med sete til dukken og kurv til nistepakken. 2009-modell Spokes Lille Prinsesse 12 koster 599 kroner hos XXL. Foto: Produsenten
En skikkelig tøffingsykkel for gutta: 2009-modell Spokes Rask 16''. Passer for barn 4-6 år. Pris hos XXL: 799 kroner. Foto: Produsenten
Tøff pikesykkel: Scott Contessa jr. 24. passer til aldersgruppen 8-12 år. Sykkelen kommer med lett Octagon 6061 aluminium ramme med bl.a Shimano TY-22, 18 gir og RST Capa C7 dempegaffel 50 mm mykt fjæringsoppsett. Pris hos XXL: 2.799 kroner. Foto: Produsenten Foto: Produsenten


- Utspjåka

Ifølge markedssjef Engen i G-sport, er det ikke de helt store nyhetene hva gjelder modeller og nyvinninger i år - ikke noe som likner på for eksempel Apachesyklene som fikk en renessanse for noen år siden.

- Det går på tradisjonelle sykler som ser helt normale ut, men heller litt mer utspjåka med farger og emblemer, sier Engen.

- Det er ikke noe spesielt som utpeker seg som nytt i år, men det blir mere av det vi allerede har sett; det blir mer karbon, mere svære logoer i designet og svære profiler i emblemet, sier Bjørn Sætre i Cycleurope.

I barne- og ungdomskategorien skal det være kraftig og tøft.

- Det som er på vei inn, til ungdom og barn, er at fasongen på sykkelen henter inspirasjon fra dirtbikes. Dette vil barn og junior ha, fordi det ser tøft ut, sier Engen i G-sport.

Forventer økt salg på tross av finanskrisen

- Vi forventer at det vil selges 100.000 sykler i Norge i år, og vi antar at totalmarkedet har økt. Det vi så på høsten, med finanskrisen og alt, var at markedet ikke gikk utfor. Det markedet som dro oss opp var nettopp friluft. Det ser ut til at folk prioriterer Norge, og finner tilbake til de tradisjonelle tingene, som gå tur i fjellet eller i skogen. Vi har sett det i forbindelse med tidligere nedgangstider at sykkelsalget øker før sommeren, forteller Kjetil Engen, markedssjef i G-sport.

- Hvilken prisklasse av sykler er det folk flest kjøper?

- Det går litt i bølger, noen år kjøper folk de billigste syklene de finner. Vi har sett i to år nå at noen prioriterer litt dyrere sykler, selv om det ikke tar helt av. Hovedmarkedet vårt er sykler for rundt 3.000 kroner.

- En typisk, gjennomsnittlig voksensykkel hos oss koster cirka 4.000 kroner, forteller Marius Jensen i XXL. Men vi har sykler fra 1.299 kroner og opp til 24.000 kroner i butikken, fortsetter han.

Kilder: Terrengsykkel, Merida, Specialized og Sport1.