Skandiabanken gir kundene sine informasjon om hva engangspassordet benyttes til.  Foto: Skandiabanken
Skandiabanken gir kundene sine informasjon om hva engangspassordet benyttes til. Foto: SkandiabankenVis mer

Nye rutiner i nettbanken

- Det er sikkert banker som ser på nye alternativer etter virusangrepet, sier Knut Kvalheim i BSK.

Det er Skandiabanken som nå informerer sine kunder om at de kommer med tilleggsinformasjon når du logger inn i nettbanken med engangspassord. På den måten skal du føle deg enda tryggere på at du ikke er utsatt for svindelforsøk fra en tredjepart.

Den siste tiden har norske banker avdekket at kriminelle ved hjelp av skadelig programvare (trojanere), forøker å lure norske bankkunder til å gi fra seg sin påloggingsinformasjon til nettbanken.

I forrige uke fortalte vi deg hva du må gjøre, og hva som er bankens ansvar.

Får ekstra beskjed

Omtrent samtidig med virusangrepet legger Skandiabanken nå til ekstra informasjon på sine engangspassord: Ved bestilling av engangspassord vil du nå også få informasjon i SMS-en om hva engangspassordet blir brukt til.

Det er viktig at du leser hele teksten i SMS-en og kontrollerer at det som formidles her samsvarer med den handlingen du faktisk utfører.

– Vi tar det fulle ansvaret for at sikkerheten til enhver tid er tilfredsstillende i våre løsninger, og vi utvikler kontinuerlig våre sikkerhetsløsninger. De fleste endringer er ikke merkbare for deg, men noen vil være synlige. Vi har nå gjort en endring ved utsendelse av engangspassord, skriver Skandiabanken til sine bankkunder.

Nye tiltak på banen

I kjølvannet av virusangrepet har det nå blitt lansert en ny app som skal forhindre nettbanksvindel. Det er imidlertid opp til bankene om de ønsker å ta denne i bruk.

Knut Kvalheim, daglig leder ved Bankenes standardiseringskontor, ser ikke bort ifra at bankene ser på nye løsninger.

- Det er sikkert banker som ser på nye alternativer etter virusangrepet, men dette er den enkelte banks beslutning. I utgangspunktet er det ingen grunn til å si at den ene banken er sikrere enn den andre. Det er ikke noe mønster i dette angrepet som tilsier det, sier han.

Viruset har roet seg

Han kan også fortelle at trojaneren har roet seg betraktelig.

– Det er og viktig å være klar over dimensjonen av det som faktisk har skjedd. Fire falske transaksjoner har gått fra bankene, men det er kun en av disse banken har tapt penger på til slutt. Det kan dreie seg om rundt 40.000 kroner Ingen kunder har blitt belastet med tap. Takten på spredning av trojaneren er mye lavere nå enn den var. Om det skyldes at publikum har oppdatert sine virusprogrammer, eller om det er andre grunner, vet vi ikke, men den har ikke den takten som den hadde en liten periode, sier Kvalheim til DinSide.