<B>NY LOGO:</B> Hele 18 teleselskaper får denne nye logoen fra i dag, deriblant Netcom og Nextgentel. Foto: Netcom
NY LOGO: Hele 18 teleselskaper får denne nye logoen fra i dag, deriblant Netcom og Nextgentel. Foto: NetcomVis mer

«Nye» Netcom senker prisene

Netcom har blitt lilla, og feirer med å senke noen av prisene.

«Si hei til lilla!», melder Norges nest største teleselskap, Netcom, som i dag har fått ny og lilla logo. Den nye logoen vil du finne igjen hos alle selskaper knyttet til TeliaSonera-gruppen, som blant annet Netcom og NextGenTel er en del av.

Ifølge magasinet Kampanje skal logo- og stilendringen ha kostet mellom 15 og 20 millioner kroner.

Resultatet er en logo som selv ikke Netcoms kommunikasjonssjef vet helt hva skal forestille.

- Vel, det får være opp til folk selv å bedømme hva de legger i det, sier kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i Netcom, til DinSide.

NYTTIG: Finn billigste mobilabonnement tilpasset ditt forbruk

Bare et år siden forrige gang

Det store image-skiftet kommer bare ett år etter at Netcom forrige gang endret logo. Vederhus sier selskapet ikke angrer på at de har pusset opp flere ganger på kort tid.

Øyvind Vederhus, kommunikasjonsjef i Netcom Foto: Netcom Vis mer


- Vi pusset opp logoen for et år siden, noe det var veldig viktig for oss å gjøre. Mellom 2009 og 2010 hadde Netcom en utfordring i at vi lå litt mellom barken og veden, og vi trengte noe som kunne få opp trykket og få oss tilbake i vår tidligere posisjon, sier Vederhus.

Han sier Netcom ved forrige stilskifte lyktes med endringene om å bli en tydeligere stemme på markedet.

- Nå er tiden riktig for å ta steget videre, få litt mer muskler og bli en sterkere utfordrer på markedet, sier Vederhus.

Senker prisene

Bryr du deg lite om at Netcom er blitt lilla, kan teleselskapet by på en annen nyhet. I forbindelse med at Netcom går inn i TeliaSonera,vil samarbeidet føre til reduserte ringepriser i landene selskapet opererer.

FØR OG NÅ: Netcoms nye logo (til høyre) skal ha kostet mellom 15 og 20 millioner kroner. Vis mer


Fra og med i dag fjerner NetCom utenlandstillegget på samtaler innad i Norden. Samtidig kuttes prisen på mobilsurfing i Norden og Baltikum.

Prisen for å ringe innad i Norden blir den samme som for å ringe innad i Norge for NetCom-kunder.

De nye nordenprisene gjelder uavhengig av hvilket mobilnett man bruker, og gjelder for NetComs fastprisabonnement samt nye og eksisterende FlexiTalk-kunder, opplyser selskapet.

Bruker du datatrafikk innen Norden, får du en makspris per dag på 39 kroner, noe som gir deg 20 MB datatrafikk. Trenger du mer, må du betale 39 kroner per 20 MB datatrafikk.

VELDIG LILLA: Disse reklameplakatene kan du se rundt om i store byer i Norge. Plakatene skal illustrere Netcoms nye stil. Foto: Netcom Vis mer


Telenor: - Vi er bedre

Netcoms hovedkonkurrent Telenor er foreløpig veldig forsiktige med å fortelle om de vil svare på Netcoms priskutt.

Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor Foto: Telenor Vis mer


- Jeg ønsker ikke nå å fortelle om fremtidige planer for taleroaming, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor, til DinSide.

Krokan vil heller snakke om selskapets priser på mobilsurfing i utlandet.

- Vi er bedre totalt sett enn NetCom med det datatilbudet vi nå lanserer, påstår Krokan, og legger til følgende forklaring:

- Tiden da folk fikk mobilfakturasjokk på tur i utlandet er forbi. Som første operatør i Norge lanserte vi før sommeren i fjor pakker som sikret lavere priser og større forutsigbarhet for mobilsurfere i EU- og EØS-land. I løpet av juni kommer vi med enda mer fordelaktige priser for både mobil-, nettbrett- og PC-surfere, forteller Krokan.

Krokan opplyser om at Telenor innfører en pris for mobilsurf på maks 49 kroner pr. døgn i Norden. Dette inkludreer 50 MB datatrafikk per dag. Har du behov for å bruke mer enn dette per dag, er prisen 10 kroner per MB.