Mobilsurfing i Europa skal ikke koste mer enn 6,58 per MB med de nye reglene for mobilpriser. Foto: Berit B. Njarga
Mobilsurfing i Europa skal ikke koste mer enn 6,58 per MB med de nye reglene for mobilpriser. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Nye makspriser for mobil i utlandet

Sjekk hvor mye mobilselskapene kan ta betalt når du bruker mobilen i andre, europeiske land.

1. juli i år vedtok EU-landene nye regler for mobilbruk, og innførte makspriser for hvor mye teleselskapene kan ta av sine kunder når de befinner seg i et av de andre medlemslandene.

Fredag 7. desember ble disse reglene innført også for norske mobilkunder. Før du reiser utenlands, bør du dobbeltsjekke at ditt mobilselskap holder seg innenfor de nye maksprisene.

>> Unngå sjokkregning etter ferien

Dette er de nye maksprisene

Den nye prisreguleringen omfatter både tale, sms og data, og innebærer at norske mobilselskaper ikke kan ta mer betalt enn følgende satser når kundene bruker mobilen i andre, europeiske land:

  • Tale – utgående anrop per minutt: 2,72 kroner
  • Tale – innkomne anrop per minutt: 0,75 kroner
  • SMS per stk: 0,84 kroner
  • Datatrafikk per megabyte 6,58
  • Ifølge Post- og teletilsynet blir det også innført flere krav om informasjon til mobilkundene, som for eksempel varsling av kostnader for databruk. Dette innebærer blant annet krav om varsling fra mobilselskapet før man når 500 kroner i datasurfing, ifølge Elisabeth Sørbøe Aarsæther i Post- og Teletilsynet.

    Les også: Her koster det flesk med mobilsurfing - finn ut hvorfor!

    Har endret prisene

    Flere av de norske mobilselskapene skal ha tilpasset seg de nye EU-reglene allerede før de ble vedtatt for Norges del.

    Dette gjelder blant annet NetCom, som gjorde prisendringer i juni i år. De har sett en tydelig økning i databruken blant nordmenn på tur i utlandet i etterkant.

    – Fersk statistikk viser at bruken av mobiltelefoner i utlandet økte med hele 115 prosent i tredje kvartal i år i forhold til tilsvarende periode i fjor, forteller Anders Bigseth, pressekontakt i NetCom til DinSide.

    Også Telenor har gjort endringer i sine utenlandspriser, ifølge informasjonssjef Knut Sollid.

    – Vi har innført utenlandspriser for både mobil, data og tale i henhold til reguleringen. De nye prisene for data ble innført i august i år, mens de for tale har virket fra 1. november, forteller Sollid til DinSide.

    Altså har Telenor gått bort fra prismodellen som DinSide har omtalt tidligere.

    Les også: Svært mange er misfornøyde med abonnementet