<b>NYE COLA-FLASKER:</b> Designeren Jean Pault Gaultier under lanseringen av de nye lett-flaskene i Paris 12. april. Foto: Coca-Cola Enteprises
NYE COLA-FLASKER: Designeren Jean Pault Gaultier under lanseringen av de nye lett-flaskene i Paris 12. april. Foto: Coca-Cola EnteprisesVis mer

Nye Cola-flasker

Jean Paul Gaultier har designet tre nye Cola-flasker. Men det blir kun Cola-light på designerflaskene.

Det er motedesigneren Jean Paul Gaultier som har tegnet de nye Cola-flaskene, som kommer i begrenset opplag.

Gaultier har designet tre ulike Coca Cola light-flasker, under navnene Night, Day og Tatoo.

Night og Day-flaskene sendes ut på markedet i ni europeiske land nå i april.

Ifølge Coca-Cola Enterprises i Norge vil Night-flaskene vil være tilgjengelige på utvalgte serverings- og utsalgssteder her hjemme til høsten.

– De vil ikke være til salgs i dagligvarebutikker, men på utvalgte ute- og serveringssteder i tillegg til utvalgte utsalgssteder som Narvesen. Flaskene kommer til Norge i august og september, sier Vibeke Hansen, assisterende direktør for eksternkommunikasjon i Coca-Cola.

Day-flasken vil kun komme i et lite antall i og for spesielle sammenhenger.

Dette er ikke den eneste endringen på Cola-flaskene om dagen. For litt siden lanserte Coca-Cola en kolleksjon med helt nye plastflasker, av en type som ble sterkt omdiskutert blant leserne her på DinSide.

Slik ser de nye flaskene ut, Night med korsett (til høyre), og Day med Breton-striper. Foto: Doug Peters Vis mer


Kun light-flasker

Ifølge Hansen kommer de nye flaskene kun med Coca-Cola light på seg.

– Hvorfor kun Cola light-flasker?

– Det er et samarbeide mellom Coca-Cola og Jean Paul Gautier, rettet mot unge kvinner mellom 20 og 30 år, som er veldig opptatt av mote og livsstil. Så har vi andre aktiviteter rundt de andre merkevarene, for eksempel skjer det mye rundt Coca-Cola og sportseventer som OL og fotball-EM, sier Hansen.

Ifølge Hansen har det ikke vært diskutert om Gaultiers flaskedesign også skal inneholde vanlig Coca-Cola.

– Det har ikke vært noe tema, det har kun vært snakk om Cola-light, da det er den merkevaren hvor et motesamarbeid er mest relevant, sier Hansen.

Hvorfor smaker Cola best på glassflaske?

Kalorifattig design?

– Har dere tenkt på hvordan det kan oppfattes at Gaultier, som representant for moteindustrien og de tynne modellene, kun pryder den kalorifattige light-versjonen, og ikke vanlig Cola?

– Ja, vi har tenkt gjennom det, og dette er først og fremst et samarbeide for å feire Coca-Cola light og Gaultier. Coca-Cola light og Gaultier har samarbeidet om en humoristisk, feelgood-kampanje. Til kampanjen har det blitt gjort et ansvarlig utvalg modeller, og Jean Paul Gaultier opptrer ofte selv sammen med marionette-dukker, sier Hansen til DinSide.

– Kampanjen tar ikke stilling til motebransjen for øvrig. Det vi ser er at de som drikker Coca-Cola light er opptatt av av mote, helse og livsstil, derfor vi gjør dette samarbeidet med Gaultier. For Coca-Cola er det andre samarbeid som er mer aktuelle, som for eksempel vårt globale OL-sponsorat og samarbeidet med Andreas Thorkildsen, sier Hansen.