Instacruit skal gjøre det enklere for jobbsøkere å bli funnet av potensielle arbeidsgivere. Foto: Instacruit
Instacruit skal gjøre det enklere for jobbsøkere å bli funnet av potensielle arbeidsgivere. Foto: InstacruitVis mer

Ny tjeneste for jobbsøkere

Instacruit skal gjøre det enklere for jobbsøkere å bli "headhuntet" av sin fremtidige arbeidsgiver.

Mobiltjenesten Instacruit ble nylig lansert i Norge. Målet med tjenesten er å gjøre arbeidstakere mer synlig og tilgjengelig på arbeidsmarkedet, samtidig som den gjør det enklere for rekrutteringsbransjen å finne "den rette".

– Mange attraktive talenter gjør seg ikke tilgjengelige på jobbmarkedet. Med Instacruit kan du registrere deg og gjøre deg tilgjengelig og søkbar på et par minutter, forteller daglig leder og gründer Niklas Lerner til DinSide.

>> Ikke gjør denne søknadstabben

Mer synlig på arbeidsmarkedet

Tradisjonelt er headhunting mest utbredt innen enkelte bransjer. Instacruit skal imidlertid åpne opp for "headhunting" av flinke folk innen alle bransjer, uansett om du jobber som kokk, selger, ingeniør eller tannlege.

Niklas Lerner, Daglig leder i Instacruit. Foto: Instacruit Vis mer


– Tjenesten er svært gunstig for passive jobbsøkere som kanskje er klare for nye muligheter, men ikke leter aktivt etter en ny jobb, sier Lerner.

Også bruken av Instacruit skal være så enkel som mulig. Du registrerer deg via mobilen eller Instacruit.com, og registrerer det du ønsker å gjøre, i hvilken bransje du jobber og hvilke type stillinger du ser etter. Det er også mulig å være anonym om man ønsker det.

– Hvis man vil, kan man knytte CV-en, LinkedIn- eller Facebook-profilen til Instacruit, men dette er valgfritt, forteller Lerner.

Tjenesten, som er global, ble lansert i Norge for åtte uker siden.

– Rekrutterere og headhuntere ønsker løsningen velkommen og er begeistret for at noen har funnet en praktisk og brukervennlig løsning som løser deres største utfordring, sier Lerner.

Les også: Dette kan sjefen nekte deg

Jobb via sosiale medier

Ønsker man å gjøre seg mer synlig på arbeidmarkedet, kan også sosiale medier brukes til langt mer enn å legge ut bilder fra Syden-ferien.

Blant annet kan man bruke sine profiler på sosiale medier til merkevarebygging og for å komme i kontakt med en fremtidig arbeidsgiver.

Ettersom både bemanningsselskaper og bedrifter som ansetter direkte bruker nettsøk og sosiale medier når de jakter på nye medarbeidere, er det også viktig å ha kontroll på hva som faktisk dukker opp av informasjon hvis noen søker opp navnet ditt på google.